Ivrig och rymmarbenägen frasse
Min frasse hane som nu kommit in i könsmogen ålder har under senaste månaden bara en sak i huvudet, givetvis att få göra sina driftliga behov. Saken är den att jag har en frassehona och han är heltokig i henne och har märkt på honom att han inte kan vara tillfreds och bete sig lungt, speciellt när han får vara ute i rasthagen. han rymmer stup i kvarten och rusar till honans Hage och gör allt för att "ragga upp" henne och hon är givetvis också intresserad. Men för mig är det inte på tal om tillökning. Får numera ständigt övervaka hanen när han är ute och får ibland ha honom i sele när det är som värst.
Finns det möjligen några knep/metoder jag kan tillämpa för att få honom lugnare och få honom på andra tankar, som att försöka distrahera honom på något vis? Vill inte kastrera honom, för han är annars världens mest underbara individ, och den mest annars tillgivna kanin jag haft.
Kan bygga en rymningssäker bur, men vet att det inte löser hans drifter. Ser just nu bara att han är helt uppslukad av just drifterna i kroppen och han är helt stirrig i vissa lägen.
Vad finns det för metoder att ta till. Vill inte att han hela livet ska behöva ha detta "måstet" i sig. Eller så kanske det helt enkelt är så det fungerar? Att det är något jag får finna mig i? Vad säger ni som har erfarenhet.
Kan dom se varandra när dom är i buren elr hagen? Gö så dom inte ser varandra då? Oftast brukar inte temperamentet ändras när man kastrerar dom.
För att han ska lugna ner sig tror jag det enda som hjälper är kastrering. Dock kanske han lugnar sig med åldern… Och om han blir van vid att ha honan på andra sidan gallret kan han ju inte sitta där och ragga på henne hela tiden, utan måste ju ge sig snart