Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 771 ggr
eliden
0

Köpt ny bur idag :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen har jag hittat en större bur. Jag har tidigare haft en 98x50 Höjd 45 cm. Nu har jag köpt en begagnad bur som är 138x68 Höjd 45 cm :) Så roligt!

[Wera]
0

Din gammla var ju inte ens godkänd XD Vad bra att du köpt en större :D Fin den var.

EDIT: Såg nu att höjden inte var godkänd ;/ (minst 50cm måste det vara). Vrf ska de tillvärka olagliga burar, som Niike skriver.

[Niike]
0

Det var mycket bättre mått, men tyvärr är den inte godkänd på höjden "/
Jättefin bur annars =) Förstår inte varför dom ska tillverka olagliga burar ens..

sputtnick_plexus
0

Säger som ovan, men det var endå en fin bur :)!

Tarkie
0

Den där burarna kan inte vara 45cm… Har en exakt likadan.. min är 50cm… Du får mäta buren själv.. Vissa vet tyvärr inte hur man mäter sådanna där burar…..

[Niike]
0

#4 Den ser faktiskt låg ut. I "min" djuraffär finns det 150 burar som är 48 cm tror jag.

Tarkie
0

#5 Som jag skrev… Jag har en exakt likadan hemma och den är 50cm.. om man ska vara exakt så är den 49,5cm.. men 5mm är inte så mycket och kanin märker nog inte ens vad dt….

Tarkie
0

Sen så kanske alla inte är så himmla petiga om dt skiljer 1mm-2cm hit och dit som ni är.. (men 5 cm e rätt så mkt.. men endå, om buren e 70cm bred 140cm lång.. så känner inte kanin av dt så mkt, man får tänka så ibland) Sen så tycker jag att dt är värre om man har två kaniner in tryckta i en 1 meters bur. Än att ha 5CM lägre höjd på en bur som är 140cm lång, och man har EN kanin i den. -.-')) Aja slut snackat om det då jag inte har några problem med inneburar.. (Har alla mina kaniner ute)

[Niike]
0

Någonstans måste gränsen gå. Säger man att 1 cm inte spelar någon roll, gör ju inte 2 cm det heller.. Och då kan ju inte 3 cm spela någon större roll heller. Jag tycker 50 cm är lågt som det är. Tänk dig själv att bo i ett rum där taket endast är några cm över ditt huvud om du står upprätt.
Det handlar inte om att man är petig eller inte. Rätt ska vara rätt, och har man en bur som är 49,5 cm , ja då är den helt enkelt olaglig!

Alecsandrala
0

Enligt KAF så är burarna typ godkända om de är minst 0,5m*0,5m…

Själv kör jag med måtten 130*60*60 ;D

Tarkie
0
#8 Ja det är den, men frågan är om den nu är 5 mm för liten, märker kanin det? Men JAG tycker att 1cm inte spelar så mkt roll, men efter 1 cm så tycker jag gränsen går. Men jag tänker diskutera det här då jag aldrig använt min bur, och jag kommer aldrig göra det heller.(eller använt för 7 årsedan när jag fick min första kanin, var 6 år gammal)
**

Men om du nu tycker 5 mm spelar en jätte stor roll får du göra det! Alla tycker olika och det får man leva med. Jag tycker ju att det borde vara olagligt att ha TVÅ kaniner under 3 kg i en 100cm bur och då får jag ju tycka det eller hur? Därför finns det inte så mycket att göra än att diskutera utan att komma fram till någonting då man Oftas tycker olika om saker.**

Tarkie
0

Vet inte vad som hände där ;S

eliden
0

Den är 50 hög om inte mer. För jag kollade på nätet nu på burar och den jag hade tidigare var 47 hög, inte 45. Och den buren jag köpte nu är högre än den tidigare. Så den är minst 50 hög :)

Viljans
0

Jättefin va den iaf! =)

Lotties
0

buren kanske är till för marsvin? (om man kollar på typ sitthyllan) då har dom kanske inte gjort den olaglig men om man  bara  använder den till rätt djur? nån som fattar vad jag menar? XD

eliden
0

#14 Om du läser mitt inlägg #12 så ser du att den är över 50 hög, dom skrev antagligen fel i annonsen ;)

Npe
0

det var en jättefin bur :)

[Niike]
0

#10 Självklart får man tycka som man vill =) Man får tycka det är okej att ha en kanin i en 10 cm hög bur, men då förstår jag inte riktigt hur man tänker. Nej, kaninen lär inte märka om höjden är 5 mm för lite. Den kanske inte märker av 10 cm heller. Men som sagt, gräsen ska gå någonstans för djurets bästa, även om jag tycker det är för litet.

DreamerOf
0

Jag tror knappast buren är gjord i Sverige.
Flera burar från Trixie.de (Tyskland) är mindre än vad dom ska vara i Sverige, beror på vilket land dom e gjorda i.

eliden
0

MEN DEN ÄR GODKÄND! Har skrivit de i #12 :P

Chikuma
0

Om jag får säga min mening är det relativt svårt att hitta en bur som är godkänd, i varje fall här uppe, utan det man får gå på är att hitta en bur som är så nära det godkända måtten som möjligt.