Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 676 ggr
kaninpaj
0

Hjälp! kaninungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Igår så tog jag in min ena hankanin och min ena hona in till stallet där de skulle få springa av sig i två stora och Höga Hästboxar var för sig. Tanken var att de inte skulle kunna rymma in till varandra men ca klockan 20:00 på kvällen då de ska flyttas in till sina egna burar igen så hade tydligen någon av dem grävt ett hål in till den andra.

Problemet är nu att hur ska jag kunna veta om hon har blivit dräktig eller inte? Och många säger att då en hona på ca 6 år aldrig har haft ungar tidigare löper stor risk att dö vid förlossningen. Vad tycker ni att jag ska göra? Vill inte riskera hennes liv.

( enda positiva är väl kanske att hanen är mycket mindre än honan)

Om jag har lagt in denna på fel tråd så flytta den gärna men ta helst inte bort den.

Issis
0

Ojdå :S

Jag tror inte att man kan märka det förrens om några veckor, då man brukar märka om honan har ungar.. :/ Lycka till!

Tina-lin
0

Som Issis redan skrivit vet man inte om det "tagit" förrän om när det nästan är dags för dem att komma ut. Men det är en väldigt väldigt stor risk att honan dör under förlossningen om hon är 6 år gammal och det är hennes första kull? Om jag vore dig skulle jag ha noga kolla på henne och sen när du vet om det är ungar i magen lite säkrare så skulle jag rint veterinären. Får hon inte ut dem måste ni vara väldigt snabba och åka in till djursjukhuset.

Hoppas att det inte tog, det är ju svårare att få en hona dräktig ju äldre hon blir så har du tur är det inge små pluttar i magen. Jag håller tummarna för dig!

Bejja
0

Efter en tid kommer du kunna känna efter ungar, det är enklast de sista veckorna. Och jag hoppas inte att hon blev dräktig, som du skrev löper hon stor risk.. Lyckta till! :)

kaninpaj
0

Nu har det gått måga månader sedan dess och hon fick tre st ursöta ungar varav en övelrevde. nu fick hon en kull till för 2 månader sedan. 5 st och alla överlevde. ville inte para henne men då hon och hanen hade rymt så ja….Flört

Rafflan
0

Vad skönt att allt gick bra för honan :D