Ang. 3 kaniner i samma bur
Hej, har funderat ett tag på framtiden. :)
Jag har då alltså tänkt Att ta en kull på en av mina honor som jag verkligen är fäst vid, ska då alltså behålla en hona ur den kullen. Men jag har även börjat fundera på att kanske ev. behålla två honor ur samma kull. Men samtidigt känner jag att det är småtaskigt att tre kaniner ska behöva dela bur. Har alltså en bur som är ungefär L200*H60*B80/70 (vet inte exakt vad bredden är då), skulle det funka att ha två döttrar och en mamma ihop eller känner ni lite som jag?
Skriv precis vad ni tycker, är väldigt nyfiken.
Hoppas att någon svar som vet har själv haft samma tanke!
Då är vi två ;)

Jag är faktiskt också nyfiken på om det funkar, hoppas någon har testat eller så :)
the vanity, it becomes insanity

Har aldrig testat så jag vet inte. Är nog inte så vanligt ;)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
jag tror det ska gå bra tänkte själv åxå behålla 2 honor som skulle bo med mamma men det blev en hona och en hanne

Nu när jag tänker efter har jag hört om en tjej som har/hade flera kaniner lösa i lägenheten, och de funkade ihop.
Så det borde ju gå med tre kaniner tillsammans, blir nog kanske lite svårt att få de att acceptera varandra men jaa ;p

#6 Fast då hade de ju väldigt stor plats att springa på, lättare att få dem att trivas med varandra då tror jag.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#7: sant
#8: ?
ver tog 8an vägen O.o
Jag har haft en mamma, behållt 3 honor. De gick ihop ganska bra första året, sedan började de jaga varandra (mest mamman på döttrarna) och bråka lite ibland, men aldrig riktigt allvarligt, utan hon jagar iväg dom t.ex. Men de bodde i en stor hundgård med en bur på 200x50x50 men de var nästan aldrig i buren (bara första året) men det gick endå jätte bra och de låg och kikade ut ur "titt ut hålen" med lucka, och värmde varandra. Men de hade alltid stora hundgården, så de hade iaf. tillgång till en större yta. Men jag tror inte det kommer gå jätte bra att ha 3 honor i den buren, efter som om de jagar varandra (som mina honor gjorde) så måste de ha en stor yta, att komma bort från varandra. De trivs bättre då.
#10 Det var ett väldigt oseriöst inlägg så det togs bort.

Där jag sommarjobbar har ägaren en stor utebur (uppskattat kanske 6x3m ca) där bor för tillfället 4st honkaniner och trivs alldeles utmärkt ihop. Dessa har inte vuxit upp ihop utan flyttat dit i omgångar när folk inte velat ha dem…. det har iaf funkar galant att sätta ihop dem, inga bråk alls.
En liten mark-betesbur i den stora bara i nån vecka eller två och sen har det gått bra att släppa ihop dem. Vet en hona som redan första natten rymde ut till de andra och som tur var gick det också bra.
Men jag skulle aldrig pröva att sätta ihop flera kaniner utan tillräcklig stor yta att bo på!!
Måtten på hundgårdne kaninerna gick i är: 345x230cm, det var dom två sista åren jag hade dom, när jag hade delat av den. Första året gick dom annars över hela och då var den: 345x354cm. Endå bråkade dom ibland (sålde döttrana sen).