Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1930 ggr
KajsaM
0

Matta i inneburen

Vad ska man ha förslags matta i inneburen? Vad använder ni som har det? :)

[Zoie]
0

Jag vet inte .. Själv använder jag inte någon matta i buren

Stravaganza
0

Inte jag heller…

ciss
0

Dörrmatta går ju att använda har jag hört. Lite vasst kanske?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tina-A
0

Badrumsmatta funkar väl? Om man ser till att kaninen inte kan gnaga på den, vilket kanske kan vara svårt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KvirrZ
0

Ingen aning faktiskt :/

- Mvh Emma

Sosso
0

En matta som inte glider runt och som sitter tätt i hörnen skulle jag ha. :P

KajsaM
0

*putt*

Sosso
0

OCH som går att tvätta givetvis. men det kan väl alla.

[Quellii]
0

Jag har en plastmatta och hö ovanpå :) plus en fleece filt i buren ^^

KajsaM
0

#9 Vaddå för platsmatta? Köpt? Bild? :):)

[Quellii]
0

Ska se om jag kan fota ^^ Hittade den på Mormors loppis xD Kommer säkert byta till en trasmatta :)

KajsaM
0

Hehe :) Hampus käkar trasmattor bara ^^

Frida
0

Får man bara fleecetyg att ligga still är det jättebra att ha i buren. För om kaninen gnager på det så bildar det inte klumpar av tyg i magen som andra fabrikat kan göra, exempelvis frotté. Sen finns det något som kallas VetBed som är anpassat för att ha som liggunderlag för husdjur. Naturligtvis kostar det därefter tyvärr.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

sputtnick_plexus
0

Jag har ingen matta.

lill-jarven
0

Jag har en hundpläd i buren :) som jag då har klippt för att passa i botten. I början var Hubert lite påd en och tuggade och så men efter lite träning slutade han. Så nu tuggar han inte oavsett vad jag lägger in. Han har en dörrmatta i lillburen (ingen såndär taggig utan en mjukare variant) med antiglid under :)

Taci
0

Jag har bara en fleecefilt, som jag klippt till. Köpt på Rusta för nån tjuga eller så, o den var så pass stor att jag fick till 4 st, så jag har o byta med :)

Flippa
0

Jag har en matta :D Eller ja, En hundbädd :P Det är 4,5cm tjock ;)

Jojsan
0

Puttar upp den här gamla tråden med en fråga, kan man ha en handduk i botten på buren? Eller blir det trådar i magen på kaninen ifall den gnager på den?

Annars ska jag nog ha en fleecefilt… Men den fleecefilten jag har har snöre längst ut på kanterna som Bebbe biter på… Det är väl inte bra? Jag brukar vika in det under filten så den inte syns.

Jojsan
0

putt

Deco
0

#18 Handdukar är inte så bra, fleece är ok! Det sydda i kanten kan du bara klippa bort med en sax så är det problemet löst :) Fleece remsar ju inte upp sig så det är inget problem :)

Jojsan
0

#20 Tack för svaret! :) Då blir det fleecefilten (nog för att det var det jag valde också när jag städade buren igår :P)

Deco
0

fleece är mysigt! :)

Tejoos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har dörrmatta i Texas bur, används dock bara för mat och toalådan som synes.

Buren är 120x50cm och mattan 100x60cm så det blev perfekt. Har ju en megastor kattlåda där med.

gogogo
0

varför ska man ha en matta för? :S

[Stampelina]
0

Fattar inte heller varför man lägger in mattor i inneburarna. Det verkar ju vara ohygieniskt…

lill-jarven
0

Ohygieniskt?!De går ju på toaletten och gör sina behov. Jag har alltid haft matta/filt/pläd till mina.
Just nu har de en picnicfilt med något lite plastigare i botten och fleece ovanpå :)

Tejoos
0

Absolut inte ohygieniskt! Precis som lill-jarven säger så går de ju på toa så det blir inte en massa kiss och annat på mattan, möjligtvis lite spillhö men inte mer.

[Stampelina]
0

Ja ok, för de kaniner som verkligen bara går på sin toalett men visst hamnar det ju ändå lite utanför? Det gör det i alla fall hos mina kaniner.

Tar man ut filten/pläden ibland och tvättar den och i så fall hur ofta och med vad för medel?

lill-jarven
0

Blir den nergrisad på nåt sätt (kiss eller lösbajs) tvättar jag i tvättmaskin med tvättmedel. Hur ofta varierar.. jag kollar bara om den är skitig eller inte. :)

[Stampelina]
0

Ok, men vad använder Du för tvättmedel? Ska det vara nåt sensitive eller?

Kanske vore en bra ide att lägga in ett fårskinn i Lottas bur i vinter, i sovdelen i alla fall tänkte jag, för där skulle hon aldrig kissa eller bajsa, lite värre är det med Stampelina, hon pluttar precis överallt om än mest i sin toalett…

stampe skulle också kunna ha ett fårskinn för har är grymt renlig och går ALLTID på sin toa sen är det klart att det händer att han pluttar nån gång utanför.

Hmm.. Nu fick jag nåt att fnula lite över…Flört

[Stampelina]
0

Låter ju ändå rätt mysigt att bädda med det inne i deras hus…

Tejoos
0

#23 Buren är förstås 120x60cm annars vore det ju inte perfekt med en matta som är 60cm bred.

#30 Vet inte om fårskinn skulle vara så bra om de tuggar och får trådar i magen. Sedan är det ju inte så lätt att tvätta ett fårskinn heller.

[Stampelina]
0

Nej, det är klart, man måste ju kunna tvätta det…

HomecomingQueen
0

Jag har matta till Ninja, men hon bara krafsar och krafsar, så när jag kommer hem från skolan brukar huset ligga upp och ner och mattan i en hög i mitten. Är det någon som har nå förslag på vad man kan göra?