Hjälp; Misskött kanin!
Sitter här med en ganska vanvårdad kanin bredvid mig. En bekant till mig blev bostadslös i förra veckan, och djurvän som jag är tog jag på mig att ta hand om hennes kanin tills hon hittat en ny lägenhet. Problemet är att kaninen för det första har en för liten bur (tror det är en marsvinsbuur), för det andra har gravt överväxta tänder (undertänderna går nästan upp i nosen på henne), för det tredje är lite mager (jag känner iaf att hon är benig, vet inte hur tjocka kaniner bör vara då jag har väldigt begränsad erfarenhet, men jag har köpt bra mat till henne nu) och för det fjärde så var hennes bur helt nerkissad och det låg en luddig, möglig morot i matskålen när jag fick henne.
Som om inte detta var nog så är jag överkänslig mot hö(!), men det fanns verkligen ingen annan som kunde ta hand om denna stackars kanin, så jag förbarmade mig över henne.
Frågan är nu; har jag rätt att omplacera henne p.g.a. vanvård trots att jag inte har alla bevis? Kan jag lagligt sett lämna henne till ett djurhem? Skall jag kontakta polisen? Jag tog inga bilder när jag fick henne, jag har ju självklart bytt i buren sedan dess. Min bekanta har ännu ej löst sin bostadssituation, men jag vill inte lämna tillbaka kaninen till henne när jag vet hur dåligt skött hon blir… Dessutom kan jag inte ha kvar henne själv då jag får svårt att andas p.g.a. höet.
Hon kan iaf snart knappt äta så jag måste ta henne till veterinär så fort som möjligt för att klippa tänderna… nu är det helg och jag tror inte vi har någon akutveterinär här i närheten, men jag skall ringa direkt på måndag.
Om det är någon annans kanin är det inte lagligt att lämna henne till djurhem då åker du dit på bedrägeri.
Om du inte vill att kaninen ska bo hos henne så kontakta djurskyddsombudsmannen i din kommun och berätta om ditt ärende eller också hjälp din kompis med att lära sig mer om kaniner och berätta vad hon gör fel.
När du är till veterinären, så be att denne tar bild och skriver ner exakt hur kaninen mår.
Det kan vara väldigt bra om du tänker anmäla.
Men tvivlar på att du har rätt att omplacera henne, om ingen anmälan gjorts och kaninen tagits ifrån ägaren.
Vet inte något om du kan lämmna kaninen till ett omplacerings hemn t.ex. men du bör nog kontakta en veterinär ;)

stackarn, men om du tar kort på tänder och allt som fortfarande finns att ta bilder på som är van skött… Sen frågar du hoss veterinären? spara bilderna som bevis om de skulle behövas…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Vill ägaren ha tillbaka henne? Det låter ju inte som om hon bryr sig om sin kanin över huvud taget…

Chikuma: Okay. Problemet är att jag bor i en annan kommun än den hon (inte) bor i, min bekanta är ju som sagt bostadslös nu så hon är inte skriven någonstans. Jag blev ombedd att ta hand om kaninen och kunde inte säga nej… tyckte så synd om kaninen.
NinniH: Yes, det skall jag göra. Är bara rädd för att själv bli anmäld, för kan jag verkligen bevisa att det är någon annans kanin? Usch, det här känns så svårt. Aldrig varit med om något liknande. :(

Kawaiih; Japp, jag håller på att ladda kamerabatterierna nu så jag kan ta bilder när det är ljust imorgon.
Kastanjen: Ägaren är väldigt oansvarig, förmodligen har hon någon psykisk störning. Hon försvarar sig med att hon inte haft råd att köpa större bur eller för att ha kunnat gå till veterinären. Jag tror dessutom inte att hon riktigt förstår att kaninen inte mår så bra i en skitig bur.
#6 Ni behöver inte bo i samma kommun för att det ska hindra dig från att göra en anmälan. Ring annars till den kommun du vet hon är skriven i, hon måste få sin post levererad någonstans.

#7 bra, så alla bevis som finns kvar kan "räddas"…
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Wera: Ja, jag skall kontakta veterinär omgående… letar på Gula Sidorna nu, jag är nämligen ganska nyinflyttad här så jag har inte behövt uppsöka en veterinär ännu (vet inte vad det finns för veterinärer här d.v.s).
Här kommer en mycket dålig bild tagen med mobilkamera då jag laddar batteriet till min vanliga digitalkamera, hon är en väldigt söt lejonhuvad kanin iaf:

#8: Okej… vad jag vet så får hon sin post levererad till sin gamla lägenhet där en ny hyresgäst nu flyttat in (en hyresgäst som liksom jag är bekant till personen i fråga). Men jag skall försöka…
#9: Japp, problemet är att man inte ser att hon är smal p.g.a. fluffig päls, men man känner det genom pälsen. Dock ser man ju tänderna… 
#10 Är det gnagar bladning du ger ? Om det är det (ser så ut på bilden) byt till rent pellets, t.e.x. Lottie, Stampe, Rabbfor, Carrier… för det är för mkt fett i gnagar bladning, mer mineraler och sånt i ren pellets.
#11 Väg kaninen. På bilden ser den ut som en Löwen. Väger du den kan du jämföra det med idealvikten. Och gör som Wera säger byt till pellets, gnagarblandning innehåller för mycket fett och är inte nyttig för en kanin.
Sen kan du mäta buren, minsta tillåtna mått är 100x50x50 för mindre raser.

#12: Ja, jag har själv hört att det är mycket fett i gnagarblandning, men tänkte att det kanske var bra att "kickstarta" henne med det… Jag har även köpt rena pellets i djuraffär, det var ett av märkena du nämnde tror jag, men jag kan kolla för säkerhets skull. Jag har bara erfarenhet av hamstrar så tips? är VARMT välkomna…

#13: Okej, jag kollade just upp idealvikten och den ligger på 1,4-1,5 kg. Hur mycket under detta räknas som undervikt? Jag skall ta fram en våg strax.
#15 Beror på hur gammal kaninen är.

#16: Hon är fullvuxen, Ca. 1 år och 3 månader…

Buren är 65,5x34x33,5 cm, så den ligger ju klart under det tillåtna… 
#18 :O Vad låg bur? iaf. helt klart liten.
#17 Väger hon under 1 kg eller så, så är hon extremt underviktig. Jag själv har haft en löwen som kom till mig som vanvård, han vägde 800 gram och var 2 år gammal då. Han finns inte idag dock, blev 5 år gammal.

#19: Japp… det är den. Och det känns just nu så hopplöst, vet inte vad jag skall göra… jag vill ju så gärna omplacera henne till ett bra hem.
Försökte även väga henne men hon känner sig inte trygg här än, har ju bara haft henne sen i eftermiddags. Jag vågar heller inte lyfta upp henne av rädsla för att bli biten (jag får inte bli biten då jag har en inopererad hjärtklaff som är känslig för bakterieinfektioner, ett bett = penicillin och akuten för min del). Så jag får vänta med det, iaf tills jag hunnit skaffa antibiotika i förebyggande syfte…