Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 469 ggr
Wilmas
0

Avmaskning av kaniner

På apoteket sa de att man skulle ge spruta hos vetrenären. Är det vanligt att de har mask, brukar man avmaska dem höst och vår eller? Och om det finns tabletter hur får man de att ta dem???

AlexandraL
0

Hej, jag har avmaskat mina kaniner under flera år så jag har nog ganska mycket vana. Ska föröka att svara så bra som möjligt :)
1. Jag andvänder ett avmaskningsmedel som heter Axilur (är ganska säker på det), men om du ska köpa något så kan du fråga efter flytande avmaskningsmedel för katter. Det finns ännu inget medel på apoteket som är anpassat specifikt för kaniner (vad jag vet).
2. Kaniner som är ute och betar och gräver har alltid en chans att kunna få mask.
3. Ja, avmaskning sker två ggr per år, vår + höst då alltså.
4. Jag andvänder som sagt flytande medel som jag är jättenöjd med! Sprutar in den i deras vardagliga mat helt enkelt och blandar, ingen kanin har någonsin inte ätit upp det, så funkar gör det! ;) Om man har en snäll kanin kan man lägga den på rygg och spruta in medlet i munnen på de.

Har du fler frågor om avmaskning eller Axilur så svarar jag gärna på de åt dig :)

Wilmas
0

Hej

Och tack så jätte mycket för svaret. Nu ska jag fråga efter flytande axelur på apoteket

thexclub
0

Avmaska inte ifall du inte är 100% på att kaninen har mask! Avmaskar du ofta är det lätt att kaninen blir imun mot maskmedlet och då funkar det inte sedan när kaninen har mask.

the vanity, it becomes insanity

[Wera]
0

Jag har avmaskar bara om det är tecken på mask, inte bara helt i onödan ;) Jag använder mig av oralpasta, till katter och hundar är det (grön/vit kartong, vet inte vad dne heter). Men jag har andvänt ett annat avmasking med, för olika maskar. Iaf. så får mina kanienr oftast mask på hösten eller sen sommarn. Vissa på våren också. Och jag sprutar det rakt i munnen bara.

Wilmas
0

Hur märker man att de har mask blir pälsen ful eller är det märkbart i avföringen???

[Wera]
0

#5 Man kan se det ibland i avförningen, men också att kaninen magrar av. Även om den får pellets, hö och sånt… och oftast om de magrar av så har de fortfarande en mage ryp, men man känner revbenen väl och sånt. Pällsen kan bli matt om jag inte har fel elr? ;)