En liten fråga :)
Mer ifrån min mammas sida än mig, men eftersom hon inte har så stor datavana så frågar jag som redan är medlem ^^
Vi har haft vår kanin i nästan 3 veckor, han är en lejonhuvad kaninunge/halv vuxen o.0 Han börjar växa upp om man säger så haha.
Saken är den, med mig är han jättegosig och lekfull, inte ett dugg försiktig och har varit så ända sedan dag nummer ett.
När mamma & pappa är hemma (det är mammas kanin) så är han inte like "modig" och inte lika go som med mig…
Har ni några tips? på hur man kan få honom så tillgiven till mamma som är smått ledsen över att det blivit så här ?
Och kanske en anledning varför han valde mig över henne ?
Själv har jag absolut inget emot det men kan tänka mig själv hur det skulle kännas ;)
Du kanske umgås mer med kaninen än vad din mamma gör? Hon får försöka köpa hans tillgivenhet genom att vara den som ger honom mat och kanske mata honom med någon extra god grönsak som han gillar… 

Jo, när dom jobbar är det ju jag som är hemma med honom så han är ju mer van vid mig om man säger så.
Brukar göra så att jag håller mig undan när hon är med honom, hon ger godsaker osv för att "köpa" hans kärlek o.o Så han vänjer sig vid henne mer, han är ju runt om henne men vägrar att bli klappad av henne t.ex.
Det där känner jag igen. Min Bianca som jag haft i ca 2 månader, föredrar mig framför min sambo. Självklart umgås jag med henne mer, men han gör det också hyfsat ofta, o ger henne även mat o godis också relativt ofta. Jag vet faktiskt inte vad det beror på.. hon sätter sig alltid i mitt knä när vi är i soffan o så, o är lite skygg mot honom. Mitt tips? är nog att dina mamma bara ger henne mat o sådant oftare, o att hon umgås riktigt mkt med kaninen!

Okej.
Jag har smått börjat misstänka att det är som med katter, att dom "väljer" sin ägare inom familjen. Dom tyder sig mer till en person än andra.
Låter ju mest logiskt som anledning o.o
Ja, kaniner kan ju vara väldigt olika. Mina andra kaniner gillar min sambo lika mkt som de gillar mig, o tyr sig lika mkt till honom. Men så den här tredje har en helt annan inställning (;

Det är nog väldigt olika från individ till individ.. En tyr sig mer till en viss person, och några kanske inte tycker det spelar någon roll. Vi har en hund som är sådan. Följer bara mamma eftersom det är oftast hon som är ute och går med dem, när vi ska ut så stannar hon vid trappen, medans de andra två glatt följer efter, de skulle komma bara man ropade "Kom" eller "hunden" och var värsta främlingen..
Mvh Sigrid