Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 457 ggr
[Stampelina]
0

Vad ska jag göra?

Var hos min uppfödare idag och köpte pellets och kikade lite på hennes ungar (och de vuxna med för den delen! )

Hur som helst så sa jag då när jag stod där och tittade på dem att om hon nånsin ska sälja en liten skönhet som heter Lovely så måste jag få första tjing. Hon sa att hon faktiskt bestämt sig för att göra det nu, och att jag har första tjing då eftersom jag tjatat tidigare om just denna honan.

F-n, tänkte jag då! Jag har ju fullt, finns lixom inte mer plats.

Första gången jag såg Lovely skuttade hon runt som en liten tok i sin bur och bara pockade vår uppmärksamhet, mitt hjärta fullkomligt smällte för den lilla tokan. Då frågade jag med en gång om jag inte kunde få köpa henne, men då var hon nte till salu…

Ann sa att jag skulle kunna sälja Stampelina till kel eftersom hon är en så underbar kelgris och ta Lovely till min Avel

Men det är ju just det, jag gillar ju Stampelina som 17 också. Usch vad jobbigt det blev, önskar bara att jag kunde trolla fram mer plats. Lovely och Stampe skulle ju kunna få kanonfina ungar.

Jag vet ju att om jag nu ska pyssla med aveln så är det ju så här det kommer vara, att man får solla lite då och då, man kan inte behålla alla. Det är ju bara det att man blir så fäst vid dem.

Vet inte vad jag ska göra. Nu har jag verkligen fått något att fundera på.

[Niike]
0

Förstår att det är ett svårt val för dig.
Kan du inte kolla om du kan sälja/ge bort Stampelina till någon i närheten, så du kan hälsa på henne och så? Ev. sätta ut henne på foder tills/om du kan göra plats för en kanin till..
Lycka till med dina val :)

[Stampelina]
0

1#- Tack… Behövde verkligen höra vad någon annan tycker man ska göra. Jag ska fundera ordentligt.

Ska försöka bestämma mig i morgon.

På sätt å vis kanske det bästa är om jag väntar och ser vad det blir av mina ungar som blir 5 veckor i morgon. Kanske kommer det vara nån av dem som jag verkligen inte kommer kunna göra mig av med heller.

Som sagt var, man kan ju inte ha kvar alla.Gråter

matilds
0

Något som jag tycker, är att man måste kunna sälja och köpa in nytt för att komma vidare i sin Avel. Hur skulle det gå om man endast hade kvar samma avelspar år ut och år in?

Sen är det väl skillnad på kanin och kanin. Jag kommer aldrig sälja min Myran t.ex., för jag klarar mig liksom inte utan henne.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Tejoos
0

Jag tänker så här, om Stampelina är en så underbar kelgris så tror jag att du kommer sakna henne och ångra dig om du säljer henne.

Visst kan det vara bra för aveln med en "finare" hona. Men samtidigt så lär det väl vara Stampelina som fått dig intresserad av kaninval från första början, eller tänker jag helt fel nu?

Du kanske kan göra plats för nya honan, istället för att sälja den gamla.

Jojsan
0

Går det absolut inte att göra plats för en kanin till då? Om de bor inomhus i inneburar kan du ju t.ex. ha 2 (möjligtvis 3 också) inneburar på varandra. Om du har uteburar kanske du kan bygga fler uteburar?

[Stampelina]
0

#4 - Ja hon är verkligen supergosig men det var inte hon som fick in mig på kaninspåret utan det var Musse, min allra första kanin när jag var 10år.

Min absoluta kelgris är utan tvekan Stampe, han skulle jag ALDRIG nånsin kunna vara utan.

Stampelina är en jättefin kanin, men visst skulle jag kunna vara utan henne, problemet är bara att jag har aldrig nånsin sålt en kanin förut. Vet inte hur det skulle kännas. Ungarna som blir 5 veckor i morgon ska ju i å för sig säljas om några veckor men det är skillnad för det har jag ju varit inställd på från första början.

Svårt att förklara… och svårt att bestämma sig.

Jag har 6 burar och 1 betesbur. (Betseburen kan man ju i å för sig inte räkna med eftersom den bara funkar dagtid och inte året om.) Så visst får hon plats just nu, men det är bara det att om jag inte får alla ungar sålda så blir det ju tajt och då kan jag ju glömma min Avel.Rynkar på näsan

#3- Håller med dig precis. Man kanske bara behöver ta klivet…

[Stampelina]
0

Usch, har beslutsångest. Men jag tror det lutar åt att jag säljer henne.