Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2195 ggr
[Wera]
0

Hur många kaniner?

Har funderat ganska mkt, det är ganska många som har fler än en kanin. Och vet inte om det bara är jag som tänker så men, om man bara vill ha sina kaniner till kel (någon att mysa med bara, och kanske hoppa lite) hur många kaniner skulle du vilja ha som max då? Själv skulle jag inte vilja ha mer än en eller två kaniner (skulle varit Nalle och Gossen). Men om man är intresserad av Avel och vill få kullar osv.. så skulle jag vilja ha 6-7 kaniner (i samma ras) alltså fler kaniner än vad jag skulle haft om jag var intresserad av kel kaniner. Känner ni också så? Eller skulle du vilja ha fler kaniner även om du bara har till kel/sällskap?

KvirrZ
0

Jag skulle haft alla mina kaniner även om jag inte avlade. Har ju tex för tillfället bara 1 kanin till Avel och 2 till sällskap. Mitt antal har inte med syfte att göra utan hur många jag känner att jag vill ha och har tid med :)
Skulle lätt kunna ha 10 kaniner bara till kel som att jag skulle kunna ha 10 kaniner till Avel, jag kelar ju ändå med alla lika mycket ^^

- Mvh Emma

Micis85
0

Jag har två kaniner nu och ska hämta min 3:e kanin på söndag =) Jag har bara mina till kel men ska börja hoppa dom också. Jag skulle kunna tänka mig att skaffa fler :P Jag tycker inte det spelar nån roll vad man ska ha dom till. Man borde ju inte skaffa fler än vad man hinner umgås med ändå =)

[Niike]
0

Samma som #1.

Matiilde
0

Tycker att man får ha hur många kaniner man vill, bara man har burar och gårdar till alla och tar väl hand om dom och har tid. Det är ingen som kan sätta stopp för en att skaffa en kanin (förutom föreldrar) känner man själv att man har tid och ork för en kanin till så tycker jag att det är OK :) Fast man bara har för kel, Avel är ju inte allt presis.

[Wera]
0

Jo jag tänker inte så att jag köper in fler för bara Avel, hinner ju endå med allihopa :) Men om jag bara skulle ha till kel skulle jag nog endå nöjja mig med 1 elr 2 kaniner… för min mamma heller inte gillar att ha för många kaniner bara till kel, + att om man bara har 1 elr 2 kanner får de ju mkt mer kärlek än om man har fler ;) Fast man hinner ju såklart med allihopa. Dessutom, "måste" man nog ha lite fler kaniner för t.ex. man måste ju ha en hane och så en hona, men brukar ju oftast ha fler honor än hanar ;) Men om jag skulle ha bara till kel skulle jag nog bara haft hanar för de brukar vara lite trevligare och mysgare :D:D

Fiona
0

om jag skulle ha tid så skulle jag antagligen ha mer kaniner! Men med 2 hästar, 1 kanin & ett marsvin så är det inte mkt tid kvar ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Wera]
0

#6 Ett marsvin? De måste ju bo ihop minst två och två? ;)

Matiilde
0

#7 bor kanske med kaninen? ;)

[Niike]
0

#8 Marsvinet ska ha en marsvinskompis, det är lag på det. Kaniner och marsvin pratar inte samma språk.

Tejoos
0

Jag har fyra kelkaniner, kommer ställa ut en av dom men bara på skoj inte för framtida Avel eller så. Tycker man har så många man verkligen har tid, plats, ekonomi och intresse för. Varför skulle det vara mer okej att ha flera avelskaniner egentligen? Tycker att det är samma saker som spelar in även där. Jag tycker tex inte det är okej att man inte aktiverar sin kanin bara för att den är till Avel. Alla kaniner sin del av Motion och kärlek varje dag!

annaforsgren
0

jag har nästan mina kaniner bara till kel, jag tävlar ju ungefär 2 gånger i månaden men jag avlar ju inte;)
Så om jag bara hade till kel, som jag har nu så vill jag bara ha max 3 kaniner.
Men hade jag en kaninuppfödning så skulle jag tänka mig att ha 5 kaniner eller mer om jag var vuxen och bodde på gård.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Wera]
0

Vet inte, men det verkar som om många tror jag menade att man har många kaniner för Avel bara och lite kaniner till kel men det var iaf. inte så jag menade, bara undrade vad ni tänkte :):) vilket ni skrivit då ^^

Men det är också en sak jag inte gillar, känner vissa personer som säger att de ska ha Avel och avla osv.. men så har de bara kanske en hane och hona till Avel och så kanske 4-8 stycken gammla kel kaniner, och så har de massa olika raser och teckningar, och de ska "ren avla" hade de tänkt, jag anser det som "djur sammlare", att köpa in flera kaniner även om de inte har spec. mkt tid och pengar för det! För att djuren är söta ;O >.<

Okej nu kanske det var lite OT!?

Jo och så en sak till. Egentligen, undrar - vrf ska man egentligen ha många kaniner bara för kel? Om man inte får så mkt ut av det, alltså att kela med en kanin ganska länge, för man har mkt tid åt den för man bara har en kanin, är väl bättre än att kela en kort stund med en av varje av alla sina t.ex. 5-7 kaniner? Dessutom tycker iaf. jag att det är roligare att bara ha en kanin om man bara kelar. Jag menar jag absolut inte att man bara ska en kanin för man har dom till kel enbart!! Och så är det ju från person till person hur mkt man hinner :) Man kanske missuppfattar elr något för jag förklarar så dåligt …. Okej nu blev det rörigt och konstigt men vet inte hur jag ska förklara det (a)

KvirrZ
1

#12 Hur kan du klassa de människorna som djursamlare bara för att man har olika raser? och vem har sagt att de har mindre tid och pengar och köper fler bara för att kaninerna är söta?

Varför ska man inte ha fler kaniner bara för att man har dom till kel? Alla kaniner är olika individer och har otroligt mycket glädje att tillföra ägaren. Och vad spelar det då för roll att de kan få mer kel bara för att man inte har dom till Avel, ska avelskaninerna inte klassas som en människas sällskapsdjur och få lika mycket tillsyn som en kanin som inte avlas på?

Varför ska man då ha fler kaniner när man avlar, är det de viktigaste? Varför ska man ha mindre bara för att man inte avlar? Det är ju alltid en individ, ett liv som ska tas om hand om och vara lika mycket värt vad man än har det till. Min kanin jag avlar på får ju lika mycket kel och sällskap som mina kaniner som jag endast har till det, hon är ju min kompis i första hand och avelskanin i andra och förtjänar allt som en annan kanin förtjänar.

- Mvh Emma

[Wera]
0

#13 menade inte direkt så, jätte svårt att förklara. Men det som jag menade med "djur sammlare" var ju facktiskt några personer jag kände, och jag vet hur de har hand om sina kaniner de håller inte på med dom elr så… varken "kel" eller "avel" inget, de bara sitter i buren. Men strunt samma, det var fel av mig att blanda in det här i den här tråden :/

[Wera]
0

Kan någon Medarbetare vara snäll och ta bort mitt onödiga och dumma inlägg (#12 menar jag då - helt fel av mig) !!

Kawaiih
0

Jag skulle ha så många som jag hadde tid/ork/lust/plats/pengar till. Har för tillfället 1 men om jag får som jag vill så har jag snart/sen 2 stycken. Jag skulle nog lätt kunna ha 3 stycken också. Om jag avlade skulle jag nog ha 6-8 st.:)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

thexclub
0

Jag har 6 kaniner, enbart för kel. Eventuellt ska jag skaffa en sjunde som jag också bara ska ha för sällskap.
Tycker det är lite synd att det ibland verkar som att folk bara tror/tycker man kan/ska ha många kaniner för avel/utställning/hoppning. Mina mår bra och jag förstår inte varför man inte kan ha många kelkaniner :)

the vanity, it becomes insanity

Mickis1994
0

Jag har mina två kaniner till kel. Men tränar hoppning även med dem. Jag har tid för en till. En kanin till min "lilla" Penny som sällskap i hagen skulle jag vilja ha. En som kel då.

Avlar inte. Har kaniner för kel/träna hoppning. :D Dem mår bara finfint ;)

Om jag avlade skulle jag nog vilja ha 3-7 avels djur. Men dem får ju ändå lika mycket kel och kärlek som kelkaninerna :D

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

MarHai
0

Jag har ett trettiotalm kaniner. De flesta används i Avel, och jag har några "skrotkaniner". Dvs de går i en Hage och lever livet.

Sen tycker jag det är lite dumt att man säger Avel eller kelkaniner. Jag har mina till Avel, men det är ju ändå kelkaniner? :P

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Fiona
1

#7 hon bor med syrrans så dte är lungt ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg