Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 704 ggr
[Niike]
0

Hjälp med mått

Om en bur är 100x200 cm (höjd vet jag ej än), är det då godkänt att ha en fransk vädur + en rex i den?

--

När jag räknade upptäckte jag en lite konstig sak ;)
För en fransk vädur behöver ju 0.45 kvm vid grupphållning, och en rex 0.25 kvm..

0.45 + 0.25 = 0.7 kvm
0.7 kvm = kortaste sidan 60 cm

Men en frasse behöver ju kortaste sidan 70 cm, eller hur?
Vad blir det för minsta mått då?

Någon som kan hjälpa mig? :)

Jetaime
0

Hm.. klurig fråga du.. men att ha en franskvädur i grupphållning, betyder det med en annan franskvädur då?

Annars kan man ju räkna med det minsta för en franskvädur vid grupphållning, det gör ju inget om dom har lite större bur, men rätt intressant att veta hur man ska tänka isånna läge..

KvirrZ
0

Jodå, man kan ha frasse+rex på 2 kvm :)

--

Tänk även på att sen får en frasse aldig ha mindre än 0,9 kvm. så 2 frassar 0,45+0,45=0,9.
Du kan alltså ha 2 frassar på samma mått som 1 bara de får 0,45 var, men en ensam får aldrig ha mindre än 0,9.

Du kan ju alltså ha frasse+rex i 0,9 eftersom att rexen kräver mindre yta.
Och 200x100 cm är 2 kvm.

- Mvh Emma

KvirrZ
0

Minsta måttet är alltså 128,6x70, ungefär 130x70 då, samma som för en frasse.

- Mvh Emma

[Niike]
0

#1 Ingen aning :)
#2 Alltså är 2 kvm rätt bra mått för rex+frasse? Då dom egentligen skulle kunna bo på en yta som är mindre än 1 kvm?! Tack Emma!

KvirrZ
0

#4 Japp, 2 kvm är stort och bra för frasse+rex eftersom att de kan bo i en 130x70 bur(0,9 kvm) :) Inga problem ^^

- Mvh Emma

[Niike]
0

Okej, tack så mkt :):)

Zvintos
0

Tja, ska man tolka lagen så är det ju lagligt att ha en frasse+rex på samma yta som en frasse..

Men jag tycker faktiskt att den lagen är lite konstig.
Jag anser det borde vara tvärtom.
Att den ska ha större boyta när den har en burkamrat, inte mindre.
Vart är logiken i det, om man tänker efter?
Borde inte bägge ha en chans att kunna komma undan varandra om de vill? =P
Blir ju mycket svårare om buren är mindre.

Om jag skulle satt en frasse och en rex i samma bur, hade jag nog tagit vad frassen skulle haft om den bodde ensam (minst) och sen lagt på vad den sen kräver i grupphållning.

Dvs: 0,9+0,45kvm = 1,4kvm.

[Niike]
0

#7 Tycker också det låter rätt ologiskt.. Det borde ju vara större mått som du säger :)
Men 2 kvm räcker ju iaf då ^^

Deco
0

#7 Är det inte så att frassar ska ha 0,9 om de bor själv och om de bor två tillsammans ska de ha 0,45 VAR, alltså 0,9 tillsammans? Och om man skulle ha 3 tillsammans skulle det 1,35kvm (0,45*3). Alltså större ju fler som bor tillsammans..

[Niike]
0

#9 Men måttet för en frasse, är lika stort som måttet för två tillsammans. Alltså bor 2, på samma yta som är laglig för 1.

Zvintos
0

#9: Jo, det är ju så det är.
Bor frassen själv ska den ha 0,9kvm.
Men flera, så blir det 0,45kvm/frasse.
Vilket jag tycker är fel.
Klart det blir större ju fler som bor där, så ska det ju alltid vara.
Men, jag tycker det blir alldeles för små mått.
Borde vara större kvm/kanin i grupphållning, än om den bor själv.
Ju mindre buren är, desto större är risken att de råkar i luven på varandra.
Tänk dig själv om man skulle bo med familjen på 50kvm, istället för på 100kvm.
Kan alla inte komma undan och få lite lugn och ro ibland, byggs bara irritationerna upp och till slut är bråket ett faktum.