Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 951 ggr
Veero
0

Sjuk? Gammal?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin Bambi är 5 år, kastrerad. Han har börjat (eller ja varit det ett tag) hänga, kommer inte fram till gallret, det tar ett tag tills han kommer fram, han har alltid gjort det dom andra åren. Det verkar som han har fölorat en lite syn och hörsel?:/  Han skuttar inte heller så mycket och blir snabbt trött. Han får även kletig päls och massor med avförning fastnar i pälsen. På vissa ställen har han som att det går att pilla bort skinnet och pälsen, är även skorpor där med.
Och han har blivit sne :O Han skuttar lite snett och huvudet ligger på snädden och så fort man sätter ner han så är det som att han rammlar åt ena hållet. Värkar som han inte har muskler eller så mycket kännsel där?
Han hoppade högt förut men inte längre och han skuttar inte längre heller som förut, blivit jätte trött och så brukar han bygga som bon och sova där i.
Man känner hans rygrad tydligt och det hänger ner en massa fett, för förut var han jätte tjock men blivit smalare nu, mera normal men känner ryggraden. Han äter bra och dricker jätte mycket.

Han bor ihop med en annan kanin tjej men tror inte att det är hon som har gjort han illa för dom har bott ihop i 3 år nu och älskar att vara ihop.

Jag har haft bambi sedan han var 8 månader så vill inte att detta ska vara något farligt :(

Tänkt kolla med vetrinären men skriver här med om jag kan få några tipps :)

Kan detta vara en sjukdom? Eller är det bara ålder?

Lägger in 2 bilder så ni kan se!

Veero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bambi när han är sne :/

Clariiz
0

Hjärnblödning?
Tumör?
Pasturella?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Veero
0

#2 okej, nu blev jag rädd :O Ska söka om det nu.

Quette
0

Jag tycker faktiskt att du borde åka till veterinären. Jag vill verkligen inte skräma upp dig, men det kan ju faktiskt vara allvarigt. Förlåt

Veero
0

Det liknar mest som pasturella.
Men jag är så rädd att gå till vetrinären, för jag vill inte mista en kanin till :'( Och spesielt inte han!!! Men ska ringa på måndag och se vad dom säger.

Quette
0

#5 Jag är också jätterädd att förlora mina kaniner, men du kanske bör tänka på kaninens bästa istället? Jag känner tyvärr inte till pasturella så om kaninen inte mår bra så ska man gå till vet.

Lycka till

Veero
0

#6 jo jag vet. Jag får ju låv att gå till vetten men om man måste avliva så ska jag göra allt som går för att rädda han och det sista jag gör är att avliva! Får bara hålla tummarna och se att allt går bra!

Quette
0

#7 Jag håller tummarna

Veero
0

#8 tack :)

[kanin95]
0

HOPPAS   DET GÅR BRA    !!!!!!!!!!!!!!!

Men fem år    är det gammalt för en kanin  ?????????

Fast det kanske inte är ålden men endå !!!!!

Lycka till Bambi

[Wera]
0

Du har haft han sedan 4-5 månaders åldern ^^ Inte 8 om du inte minns*

Veero
0

#10 en kanin kan leva upp till 12 år men vanligast är att dom blir 6-8 år gammla.

#11 Just ja fick han när han var 5 månader, fick han i oktober månad och han är född maj.