Varför går hon upp i vikt?
Min hermelinhona Leia går upp i vikt och jag förstår inte varför. Hon har fri tillgång till hö och får grönsaker (oftast 4-5 sorter) varje kväll. Pellets får hon sällan och då bara några enstaka (som hon delar med Hubert) som belöning när dom frivilligt hoppar in i buren efter att ha rastats. ^^
Hon springer lös i lägenheten nån timme i princip varje dag och när det är fint väder får hon ibland komma ut och springa i sele.
Finns det någon speciell grönsak som får kaniner att gå upp i vikt?
Hon brukar äta morot, gurka, rädisa, broccoli, blomkål, brytbönor, spenat, sallad, vitkål, persilja, äpple, banan, paprika, tomat och ibland sockerärtor och majs. Nu under sommaren har de även fått maskrosblad, klöver, gräs, hallonbuskar och blåbärsris.
Majs och banan kan väl ha lite den inverkan tror jag..
Ärtor innehåller mycket socker, precis som majs och banan
Fast hon får inte särskilt mycket eller ofta av just de grejerna.. hmm.. men jag kan ju se till att inte ge henne nåt av det iaf :) SÅ får vi väl se om hon blir lite slimmare ;)
Nån annan som har nåt förslag på vad det kan vara?
Kanske mindre bitar av grönsakerna? Fast jag vet ju dock inte hur små bitar du ger nu (;
Rör hon mkt på sig när hon är lös i lägenheten? Eller är hon mer en soffpotatis som Berit ? (;

Hon är med barn!
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#6, mer hö är väl svårt att bestämma, då de har fri tillgång :)
#7 asså mindra mat asså kolla. (om du orkar läsa)
Asså om du ger nu kaninen 100% grönsaker och 100% hö(fri tillgång). Så sänker du maten kanske till 80% då äter kanien (om den är hungrig) 120% hö.
Fattaru? Vet iten riktigt om det funkar. Men så gjord e jag med Penny då hon hade blivit ltie för rund om magen, och det hjälpte i alla fall. Men du ska du se till att h*n verkligen äter höet :)
Jag tycker inte att dom äter så mycket grönisar heller, dom äter ju typ lika mycket tillsammans som lilo o stitch får var…lite konstigt att hon börjat göra det nu tycker jag hmm men ja du kan ju minska på grönisarna(som jag vet att du gjort lite å) gör ju inte så mycket om hubbe får lite mindre mat heller (observera att jag inte menar att hubbe är fet men han är inte smal så jag menar bara att det är lugnt) och dom har ju som hö så… Frukt får dm ju inte heller så ofta vad jag märkt annars hade det ju säkert vart et men ja… lurigt det där! haha ja som Lis säger hon är väl med barn du har väl vart och tjuvpara henne med Knut när inte jag sett och förresten måste det ligga en unge i hakan på henne;) )

#9 haha, i hakan! ;D
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#4 Hon springer i princip hela tiden när hon är lös, ingen soffpotatis alls. :) Har dragit ner på grönsakerna en del redan men antingen funkar det inte alls eller så syns det bara inte än..
Hon och Hubert delar på en morot och så får dom några små bitar av det andra.. de äter lika mycket nu som Hubert åt själv förut..
#5 Aaavisst måste vara det! Smart Lisa! ;)
#6 Dom äter redan väldigt mycket hö ^^ Och jag har, som jag skrev ovan, dragit ner på grönsakerna redan :)
#9 Mamma sa att klöver är väldigt energirikt.. och det har de ju fått hyfsat mycket av nu under sommaren. Torkad banan får de ju då och då men det är ju en yttepytteliten bit.. annars ger jag ju frukt rätt sällan som du sa. :)
Men eftersom Hubert äter samma mat borde väl han också gå upp mer i vikt tycker jag..?
Nånå, jag får väl dra ner ännu mer på grönisarna och nästan låta dom gå på hödiet kanske.. trist att behöva göra det, är ju så kul att skära upp en massa grönsaker åt dom! ^^ Tur att jag får hem lillskruttan snart så jag har nån att mata (jag är en feeder.. feeder!) ;)
#11 Honor har lättare för att lägga på sig än hanar faktiskt, ska väl vara så ifall de skulle bli dräktiga och behöva en reserv… Så man kan ge dom olika.
#12 Jo men samtidigt har även kasterade djur lättare för att gå upp i vikt så det borde inte vara någon större skillnad ändå.. men jag får kanske ta och sära på dom vid matningen.