Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 477 ggr
Salladshataren
0

Hur ska jag göra?

Var ett bra tag sen jag skrev här ^^

Jo, jag hänger ofta med en kille, hans syrra och hennes pojkvän har en kanin. Det är en liten hane, han är inte direkt tam och så. Tjejen och hennes pojkvän verkar inte kunna mycket om kaniner, visserligen har de haft kaninen lite mer än i ett halvår om jag minns rätt.

Jag kan hitta lite fel med hur de sköter kaninen, men det känns lite fult att bara tillrättavisa dem xD Som att de har liten bur, han får typ gnagarblandning, lite hö och han har saltsten och kalksten. Har påpekat om buren och stenarna, men han får ju vara ute på golvet väldigt mycket. Och att det var djuraffären som hade sagt att det är bra med stenarna.

Då körde jag på med denna: djuraffären vill bara lura folk på pengar och bryr sig inte om hur djuren mår. Då höjde de på ögonbrynen.

Har visat dem hur de ska hålla kaninen på bästa sätt när de klipper hans klor. Det var första gången de klippte klorna på honom och det behövdes verkligen.

Kan jag få tips? på hur jag ska få dem att ändra på sin skötsel? Kaninen bits ibland har killen sagt. Jag har ingen aning om varför. Han kan vara i trotsåldern, skygg eller vill försvara sitt revir.

Hjälp? Oskyldig

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Zvintos
0

Be de bli medlem här och läs artiklarna om skötsel, och visa någon tråd om varför man inte ska ha saltsten (finns flera skulle jag tippa på). =P

Salladshataren
0

#1 Jo, jag har sökt på såna trådar jag med. Men jag har frågat killen om han kan fråga sin syrra om hon vill låna en bok som handlar om kaniner av mig :)

Tycker det känns som jag är en riktigt besserwisser om jag ska stå där och predika varför man inte ska göra si och så ;)

Salladshataren
0

Fler tips??

Thumper-KG
0

#2: Det spelar ingen roll om de tycker att du är en "besserwisser", du gör det inte för deras skull, utan för kaninens…

Det finns trångsynta människor överallt…!!!

/En besserwisser med för mycket fritid/

Tejoos
0

Ofta handlar det bara om bristande kunskap, hjälp dom lite på traven :-)

Tina-A
0

Be dom komma in hit så kan vi besserwissra dom ^^,

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Micis85
0

Säg till dom på ett snällt sätt och ge förslag på hur man ska göra istället. Så känner dom sig kanske inte så anklagade :)

eller få in dom hit ;)

Salladshataren
0

#4 Dem är inte trångsynta. De har bara fått fel fakta om hur de ska sköta sin kanin. Men jag ska visa dem denna sida när jag kommer ihåg det :)