Klöser mig på armen
Hej!
Nån som kan ge mig ett tips? på hur jag ska få kaninen att lugna ner sig när jag lyfter honom in och ut ur buren? Han verkar inte alls rädd, utan njuter av att bli buren och pysslad med. Kan lägga honom på rygg på min arm och gosa, han blundar och njuter. Men däremot har han jättebråttom att komma ner när jag ska släppa honom, särskilt i hagen. Han sprätter med bakbenen så jag får alldeles repig underarm, ser ut som om jag skär mig själv… nya blodiga sår då och då. :/
Hur ska jag få honom att tagga ner och låta mig lyfta ner honom lugnt och fint?
Vissa kaniner tycker det är läskigt det där sista, när dom är i luften. Oftast håller man ju en kanin mot sin kropp när man håller i den, eller hur? Men när du helt plötsligt tar den ifrån dig och håller den i luften för att släppa ner den, då blir det läskigt. Kaninen känner sig inte trygg.
Eller så kan det vara att den helt enkelt vill ner - fort! Men man kan ju inte direkt slänga ner kaninen jättefort på marken ;)
Min frassehona gör likadant, sprattlar det där sista. Hon gillar inte att bli buren men det brukar gå rätt bra ändå, tills man ska lyfta ner henne, då sprattlar hon. Och tänk dig en kanin på drygt 5 kg som sprattlar och klättrar omkring i en liten människas famn (jag:P). Inte så lätt ^^ Det gäller att vara envis, vilket "tyvärr" hon också är.
Om jag var du skulle jag försöka att hålla honom intill kroppen ända ner till marken. Sätt dig ner med honom i famnen och böj dig ner till marken med honom mot dig tills du sätter ner honom. Se till att hålla i honom så han känner sig trygg hela tiden. Träna flera gånger om dagen, varje dag. Beröm om han är duktig, det är mycket viktigt!
Detta funkar dock inte med min spratteltös, hon vill ner FORT och blir vansinnig om hon inte får det, haha :D
Förlåt, lite långt inlägg, men hoppas det hjälper dig något.. lycka till och skriv gärna hur det går!

Rafflan: han är snart ett år gammal. Håller du under själva tassarna? Tappar du henne inte då om hon sprattlar till? Jag försöker mer stöda under rumpan så att han inte kan ta spjärn mot mig och sprattla sig loss. Men då får jag ju repor på armen också…
Niike: Tack för ett bra svar. Jag upplever det som att han vill ner fort, bråttom bråttom. När jag ska släppa ut honom så brukar jag hålla honom hela vägen ned och sätta mig på huk innan jag släpper. Men sommarburen har lucka upptill så där måste jag lyfta ner honom med händerna. Ska ta lite lyft-och-sätta-ner-träning framöver, hoppas det hjälper.
Försöker alltid ha nåt gott i buren till honom, så att det ska vara en positiv upplevelse att bli nersatt där. En morot, lite rölleka, några fina morotsblad eller en kvist från äppelträden. Eller häckoxbär, hans absoluta favorit!
Får väl vara glad över att han är dvärgvädur och inte väger fem kilo… :)
#3 asså jag håller typ ihop baktassarna så hon typ sitter på dom sen sänker jag typ ner framkroppen först å låter henne typ hoppar ur min famn ner i buren (ca 1 dm från famnen ner till botten) så jag böjer mig ner i buren elr så sätter jag handen med framtassana i på kanten (om man hoppar in från lilla luckan) men man får inte hålla fast i tassarna då hon ska kunna hopp iväg när man säkern ner henne. När jag bär henne har jag henne emot bröstet, då e hon lugnare då inte inte ser alla bord å soffor hon kan hoppa ner på ;)
Det blir ju genast svårare om man har en bur som man inte kan sätta sig ner i - så brukar jag börja med lite ovana kaniner. Alltså att när man bär kaninen, så sätter man sig ner, sätter ner kaninen i knät, klappar lite och sen släpper ner den.
Annars är det väl som sagt, ha kaninen mot kroppen så långt ner som möjligt, ta det långsamt och släpp inte ner den om den sprattlar, bara när den är lugn och sitter stilla. Fungerade bra när jag hjälpte en kompis med hennes innekanin :)
#3 Så är min tjej med, det är jobbigt och jag vet precis hur det är! Hon skulle nog helst vilja slänga sig ner från min famn. Antar att det bara är att öva, öva och öva. Varje dag! Och berömma massor då det går bra :)
Lycka till!
Så har jag det med mina korsningar!
Det är bara att jobba och tränar hela tiden! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com