Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1972 ggr
Brisa
0

Era kaniners favoritmat

Nu när det fortfarande är sommar och världen är full med godsaker - vad har era kaniner för favoriter?

Här är det maskrosblad, rölleka, morotsblast, älggräs, äppelkvistar, vinbärskvistar och framförallt häckoxbär som gäller.

Vill gärna ha fler idéer för att variera kosten. Vad rekommenderas?

[SamY]
0

Banaaaan <3

Brisa
0

Jo, bananerna är ju poppis! Men man ska inte ge så mycket av banan va…?

emms
0

Grodblad och maskrosblad tycker muff om iallafall :)

Emma

Noa-Nisse
0

just nu är favoriten äpple&banangröt ;) han slukar en skål med två dl gröt snabbt som attan!

annars gillar han solrosfrö, vanlig isbergssallad och torkade bananer :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Brisa
0

Äpple o banangröt?? Kokar du själv eller är det barnmatsvarianten?

TotteNumber1
0

vaddå för gröt?? Vars kan man läsa om det har bara sett en massa med knäckebröd i!

DreamerOf
0

Mina kaniner gillar äpple, maskrosblad, knäckebröd, solrosfrön, lite av de vanliga :)

Noa-Nisse
0

nä jag kokar den själv, det går ju på två minuter.. :P

såhär gör jag.

ett halvt grönt äpple

en tredjedels banan om den är stor.

havregryn

linfö

solrosfrö

vatten.

så iver jag äpplet och mosar bananen och sen lägger i det i grytan och sen på med vattnet, havregrynet, några solrosfrö och ca en msk linfrö. låter det koka upp och sen häller jag upp det i en skål och låter det svalna, sen kan man ge det ljummet till kaninen.

PROVA! det kommer säkerligen älskas! :D min gör det iallafall :D

Moonstrike
0

Rufsan - äpple och typ banan,plommon, nektarin (e inte säker)
Biggles - äpple, banan, potatis, fullkornsris, riskaka (inte säker)

Emma-lundqv
0

Just nu är det nog torkade äppelskivor som uppskattas mest av mina, i övrigt så äter dem allt ;)

Jagz
0

Plommonblad! (från plommonträden)

Noa-Nisse
0

#11. hihihi! jasså från plommonträden!? :P inte plommonblad från päronträden

hahaha skoja ;)

Brisa
0

Jag tänkte faktiskt först på örter och kvistar som finns i naturen. Som man kan plocka nu innan vintern kommer.

Känns som det är nyttigare för kaninen än banan och gröt… ;)

malinroth
0

Spenat och babyspenat är nog en av de grönsaker som mina kaniner blir som allra gladast när de får :) Fast de älskar det mesta jag ger dem ;) , Knut gillar inte blomkål dock..

[SamY]
0

#2: Det är jusst vad man kan =) Iallafall vad jag har läst så är banan en av fruktertna man nästan kan ge obegränsat av. Men jag brukar ändå inte ge så jättemycket, för säkerhets skull! =)

Jojsan
0

#15 Jag har hört av veterinären att man inte ska ge så mycket banan…

Noa-Nisse
0

man ska nog inte ge obegränsat av något förutom av hö, vatten och pellets när de är små.. eller ja.. men banan är ganska sött så de får i sig ganska mycket socker av det ;P

Kristall
0

Mina kaniner har ganska varierad matstil. :)

Curry äter nästan ingenting annat (utöver höet) än pellets, gurka, morot och rönnblad. :S
Saga å andra sidan äter det mesta eller, kan man nästan säga, när hon är hungrig äter hon och hennes favorit är nog små runda hårda mörka bröd (som är dyra men tydligen goda). :)

Biomon har jag märkt att gillar gul paprika (precis som matte sin) :D och det ger jag åt henne så ofta jag kan (vill skämma bort henne). :)

Alla gillar de i alla fall bland annat rönnkvistar, äpplen tror jag åtminstone, blåbärsris är mums mums, även gräs duger bra.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Gretchi]
0

Maskrosblad och pellets,givetvis morötter med!

aliciia
0

Morötter är nog endå Favoriten här hemma :P