Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 566 ggr
Claudia90
0

Hjälpa mamman med stor kull?

Nu kanske jag kommer att låta shinkig men jag vill att alla ska överleva.

Våran kanin hona fick 8 små söta fina ungar.

en dog efter 4 dagar. Så varte bara 7 små bebisar kvar. Det kändes lite surt.. Så berättade jag det för en bekant som har hållt på med kaniner och kaninuppfödning sen barnsben och hon sa att de säkerligen kommer att dö minst 1-3 ungar till, just för att de är en så stor kull och honan har bara fött en kull tidigare. och då var de bara 2 st. chansen för dom var ju betydligt större att båda skulle överleva.

Vet ju att, som med nästan allting annat - Bara de starkaste och största kommer upp till mamman när dom ska dia och de svagaste når inte fram och blir svagare och blir nedtrampade av de större syskonen. och tillslut orkar den inte kämpa längre.

Så jag undrar lite, om det finns någonting man kan göra för att alla ungarna ska överleva.

e.x - Ta fram alla ungarna till mamman en gång /dag så man ser att verkligen alla får mammans mjölk, eller ska man bara låta det som sker ske?

hoppas på svar.

Veero
0

Ungarna ska få mat 2-3 ggr dagen och inte en gång, men jag skulle låta det vara, men hjälpa dom svagaste och hjälpa till och mata dom :)

[Wera]
0

Annars finns det ju honor, som har en liten kull och ibaldn med lite tur kan dne honan accpetera dina ungar om du stoppar ungarna i boet .. så det blir honan som en "extra mamma".

[Niike]
0

#1 1-2 gånger om dagen är det väl.

Kollar man till dom varje dag ser man om det är några som hamnar efter. Dessa kan man stödmata. Men ser alla pigga och runda ut skulle jag låta mamman sköta det själv.

[Wera]
0

#3 Ja det är 1-2 gånger om dagen ^^

Veero
0

#3 haha jo det är det :)

Angel-91
0

du ska definitivt inte sätta fram alla ungar till mamman hon kan bli riktigt sur för en hon kanin matar bara sina ungar när hon känner för det och vill (känner att det är dags). min kanin fick sju ungar första gången hon födde, en hade underbett och dog men alla andra överlevde trots att hon är en dvärgvädur. man kan alldrig veta vilka som kommer överleva eller inte du vill ju inte ta ihjäl någon unge så fortsätter dom dö ändå, naturens gång vissa dör bara man kan inte förutse vem. kaninmamman börjar producera mjölk efter födseln också till så många ungar hon fått. ju hungrigare ungarna är och äter desto mer mjölk producerar hon i början så dom stora ungarna kan äta sig mätt och gå och sova och dom svagare komma fram och äta sig mätt när syskonen är borta.

Claudia90
0

Okej Tack så mycket för alla svar! verkligen.

Har låtit henne tagit hand om ungarna själv nu sen jag skrev inlägget, ville först bara höra vad man kan göra.