Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 936 ggr
wewwa
0

Hjälp, mina kaniner...

Vi har två kaniner, en hane och en som vi inte är helt säkra på ännu.
Iförrgår kissade någon av dom orange/blodblandat eller liknande, dock var det inte så mkt då och vi gissade på att det kan bero på maskrosblad och morötter eftersom jag har läst att dom kan kissa rödaktigt av det.

Men när jag gick ut nu på kvällen var det oranget igen. :S
Det dom har fått att äta de senaste dagarna är sallad, gräs, äpplen, äppleblad/pinnar. Och innan i förrgår har dom fått maskrosblad och morötter. Pellets får dom inte så mkt nu på sommaren. Dom har givetvis fri tillgång till vatten och saltsten.

Någon som vet vad det kan vara? Något farligt eller inte?
Brist på något?

Clariiz
0

Jag tycker det ser ut som färger kiss :) Det är ingen fara.

Dock tycker jag du ska ta bort saltstenen, den orsakar bara skada och ingen nytta. Kaninerna kan få njursten, elelr andra njursjukdomar av det.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

wewwa
0

Okay, tack, vad beror färgat kiss på då. Det har ju ändå kommit två ggr väldigt nyligen och en gång tidigare i våras.

Clariiz
1

#2; Grönsaker/växer kan färga, som tex. maskrosblad och morot.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

Om kisset är orange/rött i 4, 5 dagar i sträck utan att gå över (det ska nämligen gå bort av sig själv) ska man kontakta veterinär! Minns inte exakt vad veterinären sa till mig att det då kunde vara för fel, men man ska in med kaninen iaf.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tarkie
0

#4 Då är det Molle väldigt sjuk O.o han har kissat rött sen han föddes.. (1,5 år gammal)

Clariiz
0

#4; Livmoderscancer?

#5; Får han morot/maskrosblad ofta? Isåfall kan jag tänka mig att det färgas på nytt hela tiden. Prova att inte ge honom det på ett par dagar.
Annars brukar vätskebrist, eller att man i överhuvudtaget får i sig lite för lite vatten kan ge urinen en starkare färg. Så är det hos människor iaf..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Kisset kan även färgas rött (rödaktigt) av t ex spån.

Tarkie
0

#6 Nej, han får inte morot/maskrosblad varje dag =')
maskrosblad får han i små mängder får man varannan vecka, Morot i en liten mängd 1 gång i veckan… (4-5 klyftor)
Nej, vatten driker han mk.. Så jag vet faktiskt inte…

#7 Jo, jag tror att det är därför.. för när han kissar på transportburs mattan som är vit, blir dt gult…

Devin
0

Jag har en liten hermelin hane som började kissa rött och gjorde det ett tag. Under den tiden tog jag honom till veterinär. Där sade de att i kaninens kiss finns ett färgämne som är rött och att de kan uppkomma av ibland morötter och maskrosblad. Men det kunde också upkomma utan anledning och det var helt enkelt att vänta ut, men om det inte uphörde inom kort skulle jag kontakta veterinären igen för.. Då kan det vara Urinvägsinfektion. Urinvägsinfektioner behandlas med pencilin.
Det kan också vara tecken på livmoderscancer men då borde det vara mera blod så att säga.

[Queckfeldt]
0

Ibalnd kissar mina honor oxå lite rött/orange.

Igentligen behöver bara honor med kullar saltsten.

[Gretchi]
0

Min ena hona gjorde det,fast hon gjorde det bara ibland,jag tror hon hade en urinvägsinfektion…

youtube1
0

När jag ger mina kaniner moröter då kissar de orange/röt de är inte något farligt alls.

Thumper-KG
0

#2: Det är "carotinet" som finns i vissa växter, bl.a. morot och maskrosor..

Och det är faktiskt giftigt, även för människor….
Det lustiga i sammanhanget är att saliven i våra munnar kan inte spjälka sönder carotinet, så därför påverkas vi inte…inte kaninerna heller.