Negativt med holländare?
Jag har märkt att det inte verkar finnas något negativt med hollisar passar alla helt enkelt
Det är en väldigtbra hopp kanin
Dom verkar inte vara aggresiva
Dom är vackra
Dom kan vara väldigt speciella
Dom går att ha både inne och ute
Det finns både pigga och lugna
Finns det nått dåligt???
Jag har också bara hört bra saker om hollisar ^^ Men jag har aldrig haft någon så jag vet inte hur de är .. Fast alla är ju inte likadana. Nog finns det aggressiva hollisar, i alla fall de som är lite aggressiva.
Storleken kanske kan va negativ?
Beroende på hur stora kaniner man gillar, dessa är ju lite medel.
Men annars har även jag aldrig hört ngt negativt om dessa :)
Allt du har skrivit stämmer bra på många andra kaniner också.
Dessutom finns det aggressiva djur inom varje ras.
brukar som klaga på den här hollis kaninen då?
Har som du inte hört något negativt med hollisar^^ Det är ju bra!
Det handlar ju faktiskt också om vad man har för "smak". En del gillar stora kaniner och en del små. Men, det verkar som att hollisarna är mycket populära.
Dessutom har vi ju mest fått höra och läsa om hollisar som Marhai har fött upp:) Det verkar inte som att det finns något negativt om de hollisarna i alla fall. Man vet ju inte vad de som fått hollisar från annan uppfödare tycker.
Såklart finns det holländare som inte har bra temperament. Det finns oseriösa uppfödare, som har djur med dåligt temperament.
Jag är en av de som sätter temperamentet först, jag tål inte aggresiva och tjuriga kaniner. Därför har mina ungar bra humör.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Det beror väl helt på vad man är ute efter, för vissa kan storleken vara fel, för andra utseendet. Som sagt passar många raser in på den "beskrivningen", trots att det finns aggressiva individer bland alla raser (beror ju inte bara på det genetiska).
Jag skulle inte välja holländare att föda upp just för teckningen, däremot skulle jag gärna köpa en för kel.

alltså, man kan ju inte säga att alla holländare har perfekt temprament.
Inom alla raser finns det ju iallfall en del som inte är särskilt snälla.
the vanity, it becomes insanity
Jag kan inte säga att en ras är si och så, utan jag går bara efter varje individ. Det är olika från kanin till kanin. De punkterna som du skrivit passar in på många raser.
Kastanjegårdens Kaniner
Det enda negatibva JAG tycker, är att jag tycker dom är för stora, dom är ju egentligen inte så stora, men jag gillar bara storleken på hermelin och dvärgvädur.
jo men storlek kan man inte göra nått åt XD annars så har jag aldrig hört om en aggresiv hollis men det finns säkert

#0 _"passar alla helt enkelt"
_Det stämmer inte. Vissa kanske inte alls tycker om holländarnas utseende eller storlek, så man kan inte säga att rasen passar alla.
Jag funderade på att köpa en holländare förrut men det blev en teddyvädur istället :) Men de holländare jag har träffat har varit väldigt trevliga men det är ingenting för mig (tycker mer om långhåriga kaniner).
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#7 Snyggkotte^^
Det finns aggressiva djur av rasen. Flera av mina första holländare var aggressiva…
Nu har jag en kanin i aveln som är aggressiv, dock var hennes föräldrar underbara i temperamentet, vilket hennes ungar också är, så därför ser jag inget fel med att avla på henne.
jo visst finns de ivarje ras men har inte hört om nå förut är så sugen på en hollis fast en hopp hollis etfersom jag föder upp hoppkaniner hermeliner och bj så kan ja ju inte börja med hollisar nu XD
Aggressiva ungar kan dyka upp trots att föräldrarna har jättebra temperamente. Miljön har en stor inverkan för hur kaninens lynne formas och därav kan man inte enbart skylla på generna. Men många holländare är ju riktigt trevliga iaf, och det är en väldigt viktig egenskap oavsett vilken ras man talar om.