Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 9352 ggr
Rajamaja
0

Är hönsnät tillräckligt starkt?

En fråga till er som byggt egna burar och använder nät som galler, har ni då använt er av hönsnät eller något annat nät?

Har en rulle med hönsnät hemma men det ser lite klent ut för att hålla om de biter i det.

Vad skulle ni rekommendera?

Mascot
1

Hönsnät brukar inte hålla.
Vi hade det bara till botten i vår gräs bur
men dem grävde igenom den.
Så såklart kan dem bita igenom det osv.

[Caifeen]
0

Säger samma som #1. Men jag har hört att minknät är bra, vet själv inte vad det är för slags nät, men det är vad jag hört iallafall. Kompostgaller kanske också funkar, andvänder det som dörr på en av våningarna i buren.

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, hönsnät är inte bra. Lätt att gnaga av, av både kaniner och rovdjur.
Jag har minknät eller vad man nu vill kalla det till mina burar, funkar super! (bild)

Rajamaja
0

Ok, tack. Ska åka till bygghandeln och titta efter sånt nät.

[Niike]
0

Tror det är ganska dyrt tyvärr, har för mig om att pappa sa det. Men starkt och bra är det.

Emma_B
0

Jamba har bitit hål en gång i det…

Zvintos
0

Finns olika namn på det har jag för mig..
Fyrkantsnät, putsnät, minknät m.m.
Putstnät heter det här, och kostar ca 180kr för 100cm*1m ungefär.
Finns på Granngården. =)
Inte särskilt dyrt. ^^

Kristall
0

Ska själv också bygga nya burar snart, och då ska vi använda så kallat "harnät" (stod det på förpackningen). :)
Inte så särskilt dyrt (om man köper lite), och starkt är det. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Martina-b
0

Jag har nät med små fyrkanter så att inte dess tänder kan komma imellan…då är det omjligt att bita sönder det:P

[Wera]
0

jag har höns nät (med grönt plast på) och det håller, fast jag har det bara i 2 av mina burar och gårdar, det dåliga är om man har en vatten flaska och kaninen hänger i gallret så skakar det och då rinner det massa vatten, jag har annars ett slags mink nät (vet inte men bygg handeln i Edsbyn tipsade mig det för det är nästan som mink nät men mkt billigare, fick det för 20kr en rulle).

Utsiktens
0

Jag har hönsnät på mina hagar (kompostgaller), det funkar ju eftersom jag inte lämnar kaninerna utan uppsikt i hagarna. Så till hagar funkar det utmärkt.

På burar rekomenderar jag inte hönsnät. Kaniner kan väldigt lätt gnaga sönder det, och smita. Till burar rekomenderar jag det som vissa kallar minknät. Det är starkt och bra, då kan de inte smita.

Till de nya facken som vi ska bygga ska jag använda ett starkt nät som är väldigt finmaskigt. Jag vet inte vad det heter, men Cissi/ciss har det på sin hemmagjorda bur. Det kostar ca 119 kr/m (tror det kostar så mycket). Dyrt, men bra och fint. Absolut värt det tycker jag!

Nu är det så att jag inte hunnit läsa de andra inläggen i tråden …

Deco
0

Jag har hönsnät på stortjejernas bur och de gnager ibland som galningar på det (när man kommer ut till dem och när man satt in dem i buren igen) och det har då hållt än så länge. Tycker att de borde ha gnagt sig igenom för länge sen om det nu är så lätt som många säger. Jag skulle dock inte våga chansa på en utebur. Mina bor i garaget så om de väl tar sig igenom gör det inget. Värre är det ju om de bor ute…

niklin
0

#7: 180 spänn metern var det dyraste nät jag hört talas om… Räcka ut tungan

En rulle på 25 meter brukar kosta runt 1000 kronor, dvs runt 40 kronor metern.

Kanske att det blir något dyrare om man köper kortare längder, men inte så dyrt som 180.

Rajamaja
0

Köpte ett nät igår som kallas putsnät, det bästa jag kunde hitta till vettigt pris, det kostade 50 kr/m. Satte upp 2 bitar igår på ena buren jag byggt,  och ska snart gå ut och ge kaninerna frukost, så det ska bli kul att se hur det ser ut. Återkommer med info senare…Skrattande

Rajamaja
0

#3 Köpte sånt nät som du visar på bilden, och det kallades för putsnät. Men ser ut att vara samma slags nät.

Rajamaja
0

Putsnätet verkar hittills fungera, bra tips?! Glad

Jojsan
0

Jag har också putsnät, det funkar super ^^

NellyZell
0

punktsvetsat är bra!

Starfall
0

Jag har hönsnät, funkar jättebra:) Men INTE till burbottnen (Om man har betesbur), då förstör kaninen det lätt när den försöker gräva.

Riqueza
0

Här finns svetsat nät, det är gjort speciellt för flygburar till fåglar och kaninburar, finns på byggaffärer. Jag däremot har lite starkare hönsnät med "plastöverdrag", mina kaniner biter dock aldrig på nätet så jag kan inte uttala mig om det håller eller inte :P

Zvintos
0

#13: Såg jag skrivit fel. =P
Ska stå 100x700cm (dvs 1x7m).
Måste blivit totalhjärnsläpp där. *ler*

[Zoie]
0

Jag har hönsnät med grönt plast utan på. Där tycker jag att det funkar utmärkt bra! Har man en kanin som gnagar mycket på galler så är det nog inte så bra men annars är det bra! Så vad jag tycker passar nog hönsnät bäst till dom som inte gnagar på galler. Men jag rekomenderar hönsnät med plast utan på, eller putsnät! :)

Josefineeklid
0

Jag har hönsnät till dörren på min bur, och det har fungerat hitils. Men ska endå köpa Putsnät till hagen, eftersom det är hållbarare och av mycket bättre kvalite ;)

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Kiwanu
0

jag har det i rasthagen, för  mina små sötsaker kommer igenom kompostgallret. iaf.  mina niner  gnager ibland på gallret, men dem är så pass små, så nu när dem är små så fungerar det jätte bra tyckerjag.

Fnyan
0

Jag hade hönsnät på min förra bur när kaninerna bodde inomhus, då kunde dom ändå inte smita någonstans så :P men dom bet aldrig i de :S visst va de lite klent i formade sej som de vela om man inte spännde tillräckligt hårt när man byggde buren :S men annars gick de bra om man har kaninen inomhus då :P Tycker iallafall jag :)