Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1772 ggr
Evelinaesbjornsson
0

Nu får det väll vara nog!?..

Har sett en hel del inlägg om att grannens katter smyger omkring och ni bara har lust att ta kol på dom för att ni är rädda att dom tar era kaniner. Jag blir så irriterad på er! Jag har 2 saker jag vill säga er:

1. OFTAST så är det kaninen som vinner och inte katten! (om dom skulle komma ihop)

2. Har ni inte tillräckligt med skydd för kaninen så ska ni fan inte ha kanin heller!! (ursäkta ordspråket, men blir så le)

Antingen fixar ni bättre skydd eller så gör ni er av med kaninerna! Så enkelt är det.

Ps. Ni får ursäkta att jag är så le, men det är ytterst irriterande att se att många vill skjuta alla katter om smyger i närheten av kaninburarna/inhägnaderna när det är så otroligt enkelt att lösa det.

Till er med kaninhagar utan tak, dom flesta av er är rädda att katten eller hunden ska hoppa in och ta en kanin. Men har ni nån gång tänkt på att det finns så mkt fler hot mot en kanin i Hage? Har ni t.ex tänkt på att en örn eller nån annan rovfågel inte tvekar att attackera när dom ser en kanin. Visste ni t.ex att haren står högt upp på örnens meny? Har även sett en hel del fråga efter lösningar som tak till kaninhagar. Svar till er: Ta ett hund/hönsnät och täck över för guds skull. Har ni inget, ta en pressening för tillfället tills ni köpt nät. Kom ihågatt inte täcka sidorna och lämna gärna en liten öppning så dom får in lite mer sol än vad dom får via sidorna.

Nu har jag skrivit mitt. Tänk på det jag skrivit INNAN ni börjar tjata en massa om katter och hundar!              

//Mvh Evelina E!

flikkan
0

Eh, Vah!? O:

Det är det väll inte många som skriver?

Och, Ja, kaninen kanske vinner oftast! Men inte alltid!
Och Bara för att kaninen skulle vinna betyder inte det att den inte skulle kunna bli skadad!

Jag blev chokad av detta inlägg. Jag har inte märkt att det är många som vill skjuta alla katter som går omkring burarna.

Hur många har sagt/skrivit det?

Evelinaesbjornsson
0

#1 Jag har sett många. En del på denna sida, en del på andra sidor. Jag sa aldrig att det bara var på denna sida jag sett det. Och du har helt rätt av att kaninen kan bli skadad även om den vinner.

Men det jag först och främst ville ha fram är att, är man rädd att katten, eller vad det nu är för djur, ska ta kaninen så ska man fixa mer skydd. Klarar man inte av detta, kanske man inte ska ha kanin.

[chriistina]
0

Jag reagera också lite på ditt inlägg, men det var nog mer hur det var skrivigt och inte innehållet.

För tycker själv att folk skyddar sina kaniner allt för dåligt och sen skyller de på katten/hunden eller vad det nu är för djur.
Det räcker med en "vanlig" skata för att ta död på en mindre kanin (hermelin tex)
Nog för det kan hända något och när man verkligen gjort allt för att skydda sin kanin. Och då är det ju tragiskt. Men även sett många gånger saker hänt och ägaren av ren lathet inte orkat skaffa ordentligt skydd. Då är det för jäkligt.

flikkan
0

håller med dej Christina!

[Wera]
0

Jag läste att en skata hade skadat en kanin så allvarligt att dne fick lov att avlivas.. :/

Iaf. tycker jag det är rätt som #0 skriver, iaf. lite… alltså man ska väl såklart ha ordäntligt med skydd om katter, fåglar eller annat går och håller på vid gårdarna osv.. hos mig har jag plåt tak över alla gårdar även om vår katt inte gör något.. och det aldrig h'nt något av fåglarna. Ifall att lixom.

Tejoos
0

Jag håller med dig Evelina. Håller man ett bytesdjur som ju kaninen är så måste man ta ansvar för att beskydda den från rovdjur i alla former, även katter.

Kiwanu
0

jag reagerade också på inlägget..

varför "låta" så sur?.. det är inte många på kanin.ifokus som skriver att man

vill skjuta en katt!

för mig vare så att jag var ute i sela med bliss, och då kommer det en stoor katt i jätte hög fart, och tog tag i bliss och jag hann inte  rädda henne. hon dog. jag blev arg och ledssen. men! jag skulle aldrig kunna tänka mig, att skjuta en katt för det. katter har jakt instinkter ju!

teddykaniner
0

regerade på ditt inlägg,katter ska ju hålla sej på sin egen gård,så är det bara

Med vänlig hälsning,
Jenny

Rafflan
0

#0 Jag förstår hur du tänker, men även i en säker bur kan katter störa, gannen till oss har 3 katter, har kommit på den gråa att jaga å stressa mina kaniner, den sprang runt runt å som löpte som tokar inne i hagen å var allderles skräck slagna. dock e grannens andra 2 katter inga problem, som brukar ligga uppe på (har ett nät lock) å kolla ner på kaninerne eller nos på dom genom gallret å dom gör ju inget ont så dom bryr jag mig inte om…

Men "försöker" man inte ens skydda sin djur får man ju skylla sig lite själv om nåt händer, djuren reagerar bara på instinkt, inte deras fel. ´

Synd bara att djuren ska behöva lida pga människors lathet å slarv…

Evelinaesbjornsson
0

#3 Ja, det tycker jag också. Det är för bedrövligt hur ägarna kan skylla på katter och hundar när dom själva inte fixar gott om skydd.

#6 Precis, och det är just det jag vill komma fram till. Det är allt för många som håller kaninerna inom räckhåll för katter. (att katterna kan ta sej in till dom eller liknande)

#7 Jag ber hemskt mycket om ursäkt till alla för att jag låter sur. Men jag hade nyss läst på en sida(kmr ej ihåg vilken då det var en länk så jag har det ej sparat, tyvärr) om det där med katter, och då kände jag att det borde vara nog och att alla som äger kaniner borde veta bättre. Ska man ha djur ska man ju också ha tillräckligt med skydd. Det är en sak som nog alla vet men av ren lathet inte orkar göra nått åt.

#8 Man kan inte tvinga en katt att vara på sin gård. Om katten inte är van att ha staket runt om sej så den ej kommer ut. Och ja, jag vet att en del katter stannar kvar inom tomtgränserna. Men förr eller senare blir katten så pass nyfiken att den bara måste gå utanför. Och trots staket kommer den förr eller senare ut på nått sätt.

#9 Ja, så är det med farfars katter också, lyckligtvis har dom slutat komma upp till vårt hus nu. Och jag håller helt med dej om att djuren ska behöva lida för människans lathet. Har inget emot människor men jag tycker verkligen inte om dom som utsätter sina djur för fara.

Än en gång alla läsare, jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag låter sur. Det är int menningen, men ibland kan det vara svårt att inte låta sur när man är förbannad. Ännu en gång, förlåt.

teddykaniner
0

#10;Jag vet,det är tur att jag inte är som min granne bakom mej ;S så fort någon/djur(katt/hund) kommer in på hans gård så skjuter han det ;S asså han skuter inte människor då.. eller hundar skuter han inte heller men har hört att ha´n skutit kattor ;/

Med vänlig hälsning,
Jenny

Emma-
0

Säger som andra att jag reagerade lite på ditt inlägg. Håller till viss del med om det du skriver, men att man får skylla sig själv om ens kanin blir tagen?! Hade ju en hund här för ett tag sen som bet upp gallret på buren och tog kaninen. Då kan man ju inte skylla på att min kanin inte var skyddad, eller vad säger du? Har en hel del katter här och dom brukar inte bry sig om kaninerna om dom någon gång kommer förbi, men jag tycker inte folks hundar ska springa in i andra trädgårdar. Har man inte såpass koll på sin hund får man ju ha den kopplad.

När folk skriver att dom vill skjuta djuren kanske dom är väldigt upprörda. Många gånger kanske man inte menar det utan bara skriver det eftersom man är arg/ledsen och inte tänker klart.

Såg nu att du skrev katter, men men :)

Crazzysazza
0

Jag håller med dig om man har ett djur får man se till att skydda det på bästa sett och speciellt ett djur som står på ganska många djurs mat menyer.

Elina.
0

Vilket djurslag man än har så ska man hålla koll på djuret. Har man problem med att grannens hund/katt kommer in på ens gård och skrämmer upp kaninerna (kaniner kan dö enbart av chock, djuret behöver ju inte ens röra kaninen för det) så är det ju ägaren till hunden/katten som borde se till att det inte händer igen. Visst, man bör absolut ha säkra burar till sina kaniner, men tex att behöva hägna in kaningården bara pga grannens hund är ju överdrivet.

Fnyan
0

Min granne (min bästa kompis typ) dom har 2 katter, Knut å Smulan, jo visst brukar dom gå här på ängen brevid kaninerna men bara för de har då jag iaf inte sagt att ja ska skjuta dom å en massa! :S du säger att många skriver att dom vill de, Vilka t.ex??? Du kan vara lite vänligare nästa gång tycker jag när du skriver helst :)

Evelinaesbjornsson
0

#11 seriöst? :O är han knäpp på nått sätt? stackars djur :(.

#12 näe, man kan ju inte säga att du inte hade skydd. Och det är ju sånt som kan hända om hunden absolut vill ha tag i kaninen. Och det där du sa om hundar, håller helt med dej. Blir  en aning irrterad när dom som ej kan ha hunden lös har det. Min farfars hund kan springa upp till oss ibland, men eftersom att det alltid är nån ute här så går det bra. Den hunden hyser extremt stor respekt för oss då det är nån gång som vi verkligen har behövt tagit i för att han ska förstå. (han blir döv när man säger åt honom)

#13 precis, här har vi både örn,varg,lo,järv,räv och björn som gärna tar mina kaniner. Vi håller alltid stor koll på djuren då dessa rovdjur går in på gården. Just nu har det även kommit Mårdhund till vår by (såg en igår) och jag vet inte om den äter kaniner men vi håller allti extrem koll så det borde inte hända nått. Plus, får farmors hund går i vår hundgård. Hon käkar gärna upp en kanin om hon får chansen. MEN ser hon att nått djur hotar kaninerna river hon i som bara den. Farfars hund kom en gång och hade vi inte lugnat ner Trolla och fått iväg Ares så hade hon bokstavligen rivit hundgården. (liten men grymt stark, hon har dragit om kull 3 människor när dom vart ute och gått, blandning mellan vit älghund och jämthund)

#Håller med, tkr min farfar har dålig koll på sin hund. Farmor däremot vägrar sätta in Trolla i hundgården om jag har en kaninbur på den gräsmattan. Vilket jag oftast vägrar ha, men nu måste jag då dom käkat upp den andra gräsmattan.

# Näe, det går ju bra så länge dom bara går runt, men är dom där överdrivet mkt så kan ju kaninägaren bli lite nervös. Såg ett inlägg på nån liknande tråd där det var nån som komenterat att man borde skjuta alla katter med paintbollar. Och jag ber om ursäkt för att jag låter arg, men var ganska irriterad på dom som skriver att dom vill skjuta katten för att dom själva av ren lathet inte gett kaninen nog med skydd.

Jagz
0

Jag håller faktiskt med # 0. Vad har egentligen katten gjort för fel? Den smyger runt buren, men det är ett djur som inte vet om våra "lagar", konstigt formulerat, men låt säga såhär, det finns ju en gammal "lag" eller vad man säger, typ ett ordspråk, att de rovdjur som dödar våra djur, t ex. en varg som dödar en ren, ska själv dö, men ändå dödar de renar, för de vet inte om det!

Det jag försöker säga är, att katten har inte gjort något fel egentligen, den smyger kanske runt buren, men se då till att skydda kaninerna istället.

kastanjen
0

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inläggen men hur mycket ni än ogillar det så kommer det alltid att finnas lösgående katter så det enda ni kan göra är att se till att ha rejäla inbrottsäkra burar och försöka göra det bästa av situationen.

thexclub
0

Jag tycker inte katter ska få gå lösa hursomhelst i stan/förorterer eller där de kan störa omgivningen av flera skäl, både för andras djur/sakers säkerhet men också för katterna. Men katter lösa på landet har jag inget problem alls med
Jag har tak på alla mina hagar trots att inte alla mina kaniner hoppar över. Har flera små kaniner som är rädda för katter så skulle inte riskera något, de har även hus att krypa in i så de kan gömma sig ifall en katt skulle stryka omkring utanför hagen.

Har även en annan kanin som är direkt agressiv mot katter, och henne skulle jag inte heller låta ens träffa en katt. Upptäckte det när en katt smet in i hennes Hage 2005 och hon attackerade den, den hade flera sår och hade inte lyckats ta sig ut ur hagen.
Så nej, det är inte bara kaniner som kan skadas av det. Och jag tycker inte att katten kan "skylla sig själv" då den endast följde sina instinkter.

the vanity, it becomes insanity

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Well, för iaf en 50-60 år sedan fick man skjuta grannens katt (eller annat djur) om den kom in på ens tomt. Kanske dags att införa det igen. :) Usch.. Katter är elaka, läskiga figurer.. :P

Hatar lösa katter. Katter ucsh!!Var redo med geväret nästa gång katten kommer…som tur är har just den katten blivit påkörd.

Detta är kommenterer från några av er!

matilds
0

Jag känner flera ursnälla katter som aldrig skulle röra en kanin. Men en lekfull ungkatt kan lätt tro att en liten hermelinunge är en råtta?

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Emma-lundqv
0

Enligt djurskyddslagen är det kattägarens ansvar att hålla katten under sån uppsikt så att den inte orsakar skador eller olägenheter, precis som det är med hundar.

Lans
0

Vad betyder "le"?

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Riqueza
0

#8 Och hur har du tänkt att en katt ska hålla sig på sin egen gård? ^- Det fungerar oftast bara om man har dem i sele.

Sashhi
0

#23 - Tror hon har menat att skriva "less."

Not your mom, not your milk.

Evelinaesbjornsson
0

#23 le är ett annat ord för lej. Alltså, det är ett annat ord för t.ex: Arg, less, irriterad och trött.

Less är ett annat ord för irriterad och trött.

Används ofta uppe i Jämtland ;)

Yuki
0

Vi vill ju våra kaniners bästa.

rosahumla
0

#5 Jag hade en kaninunge förut som blev dödad av en skata :'/

Riqueza
0

Alltså, jag har två katter. Den ena i lägenheten där jag bor med min pojkvän och det är där vi har kaninerna. Hon skulle ALDRIG smyga på en kanin, hon älskar mina kaniner. Och kaninerna älskar henne med, de brukar sitta och tvätta henne när hon ligger och vilar. När det gäller min andra katt, som bor hos mina föräldrar, så lärde han sig väldigt fort att kaninerna tillhör familjen, han skulle aldrig ta dem heller. Och då jagar han ändå väldigt mkt annat och är en stor halvangora också. Jag är ganska säker på att han inte skulle ta någon annans kaniner heller. Jag tycker att ni är väldigt orealistiska när ni säger att katter ska hållas på sin egen tomt, och ni som tycker det är djurplågeri att ha kaniner inne i en bur hela tiden, vad är det inte för en katt som måste sitta inne då?

Och sen så skriver massa personer på en tidigare tråd som repekka94 har skapat att det inte är djurets fel om det tar en kanin eftersom det är deras instinkter. Vad är detta för dubbelmoral?

Jagz
0

"hatar lösa katter" - ni som gör det, vet ni något om djurhälsa? Hur djur fungerar och borde ni ens få ha djur? Katter är inte som kaniner, inga sällskapsjur man har i bur, de är ensamdjur, borde ni, som tycker att katter ska vara inlåsta ha djur alls?

Lans
0

#30 "inga sällskapsjur man har i bur". Så du menar att man ska ha kaniner i bur? hmm..

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

teddykaniner
0

#30;Tycker inte att någon sagt nåt om att ha katter i bur..?

har man djur,ska man hålla koll på det,även om det är en katt ska man hålla det på egen gård,här i trakten brukar folk polisanmäla katter eftersom dom kommer och kissar ich bajsar i sandlådor,blombänkar mm.. eftersom kattorna inte hålls på sin egen gård så blir ägarna tvugna att betala för att få tillbax katten :/

Med vänlig hälsning,
Jenny

Fnyan
0

asså vaddå? ni här som klagar på katter, ta å sluta med de! tänk så skulle ni ha en katt å eran granne har en kanin eller nån annan som bor lite längre bort har en kanin?? skulle ni bara därför låta eran katt traska omkring inne i erat hus/lägenhet?! de vore ju hemskt för katten å aldrig t.ex få fånga en mus å släpa hem den å visa hur stolt å duktig den är för sin matte? eller fånga en fågel lr nått! Igår kom min grannes ena katt på besök, katten heter Smulan å är jävligt snäll! Kan jag lungt säga! hon gick ALLDELES BREVID kaninburarna å där i var kaninerna, kaninerna brydde sej inte ett PISS å katten kollde inte ens dit den gick bara FÖRBI! å om ni nu hatar katter så mkt för att dom kan "skada" era kaniner, så säger jag bara: kaninerna vinner oftast mot katter, å skaffa en säkrare bur till era kaniner då om ni nu tror att katter anfaller era kaniner! lägg in ett hus i kaninens bur så kan den springa in dit ifall den blir skrämd via gallret eller  nått, men skyll för f'n inte bara på katten helatiden, kanin kan v minst lika jävlig mot en katt ifall kaninen smiter hemifrån kan ja säga! :S å om ni klagar på katter, klaga då lika gärna på hundar, fågalr, HAMSTRAR, min kanin fick stryk av en DVÄRGHAMSTER som va lös t.ex! :S SLUTA klaga på katterna helatiden!

Ursäkta att jag blev lite arg här men blev så Less på tjatandet att katter inte borde finnas t.ex! :S  Hon som äger katten som gick vis mina kaniner igår heter emelieeh  här på kif! skriv till henne om ni tror att hennes katter är kaninmördare! XD

Sashhi
0

Ni som tycker detta om katter, fixa bättre skydd till kaninerna. Ha te.x fågelnät över hagen. Oftast så hoppar katterna inte där, eftersom det ser så ostadigt ut, och om de skulle göra de, skulle de bara fastna.

Not your mom, not your milk.

Evelinaesbjornsson
0

#33 det är precis det jag har försökt säga. Bra, att du komenterade det så som du gjorde :).

RatLover
0

Men herregud, katter är rovdjur, kaniner är bytesdjur. Det är katternas instinkter, och precis som några har skrivit så känner dom inte till våra "lagar"! Kan ni inte skydda kaninerna, eller hålla katterna borta, ha inte kaniner då!! Det är erat ansvar som djurägare att skydda era kaniner mot rovdjur, tex katter, skator, örnar osv.

thexclub
0

#33: vem har sagt att katten aldrig ska få komma ut bara för att en granne/liknande har kanin?

herregud, det finns för tusan koppel till katter, man kan bygga rastgårdar till katter osv osv.
Det är inte nödvändigt för en katt att gå lös. Om man har en katt tar jag förgivet att man har tid att motionera den också.

Om jag hittar en ägaren katt som ofta återkommer till min tomt och skrämmer mina kaniner går jag dit och säger åt ägaren att ha koll på sitt djur. Och nästa gång katten kommer släpper jag ut hundarna.

Nej mina kaniner riskerar inte att skadas av katterna då det är totalt omöjligt för dem att ens kunna nudda mina djur. Men jag tänker inte låta mina kaniner bli skrämda bara för att folk släpper ut sina djur hursomhelst.

Jordgubbsgodis
0

Det är en katt som brukar komma till oss och han är hur snäll som helst mot kaninerna han är nästan rädd för dom.

teddykaniner
0

#37;Håller med dej!

Med vänlig hälsning,
Jenny

Thumper-KG
0

#37: Mitt i prick !

Noa-Nisse
0

#37, håller med dig till fullo emmy!

"2. Har ni inte tillräckligt med skydd för kaninen så ska ni fan inte ha kanin heller!! (ursäkta ordspråket, men blir så le)"

då kan man ju komma med ett motargument, "Har du inte riktigt med koll på var din katt håller hus så ska du fan inte ha katt heller, så enkelt är det ockås"

varför ska det inte vara ömsesidigt?

blir så irriterad på människor som kommer och anklagar folk för en massa saker, drar liksom alla över en gräns. om du nu har hört att någon här inne vill skjuta en katt för den kommer för nära ens kaniner, kan du inte ta det med den personen, för så många tror jag ju inte det finns på kif som skulle vilja döda en katt pga det? och skriv inte det i forumet…. TÄNK innan du skriver.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Jagz
0

# 41 som jag sa i mitt tidigare inlägg, en katt är en strövare, ett ensamdjur, den använder bara människan som "redskap" för att må bra och ha ett revir, det är inget djur man har och burar in! Att "ha koll på din katt", t ex. sele borde man inte kan ha om katten ska få leva ett värdigt kattliv.

Jagz
0

# 37 "inte nödvändigt att ha en katt lös", då kan jag bara säga att jag hoppas att du aldrig har haft katt. Att gå med en katt i koppel är att plåga den! och "motionera katter" gör man inte på det sättet som en hund! En katt kan gå ungefär två mil om dagen, minst, men oftast går de inte en meter i sele. Jag hoppas ni som säger att man ska ha katter i koppel/instängda i hagar/rastgårdar aldrig skaffar katt! Hur gör man då om man bor i stan, tänker ni säkert, men jag tycker inte att man över huvud taget ska ha katter i stan faktiskt.

Riqueza
0

#43 Allvarligt talat, att ha en katt i sele är bättre än att den får sitta inne 24-7. Bara man har vant den från början. Hellre att den sitter i koppel än att den blir överkörd. Jag har två katter, den ena hos mina föräldrar och den går ute, den andra hos mig och min pv, hon får vara ute i sele ibland. Det är kanske inte den bästa lösningen men hon mår minst lika bra som den andra katten. Det är däremot skillnad om man hämtar en katt som är van att vara ute så mycket den vill och sen låser in den i en lägenhet, men när de inte är vana att vara ute fria då kvittar det.

Fnyan
0

#35 Okej :P bra då :P :)

emelieeh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jahöm , dom flesta katter brukar faktist inte trivas med att vara inne hela tiden. våra katter te.x hatar att vara inne hela tiden. när vi var tvungen att hålla inne en katt en helg så mådde han jätte dåligt. och jag tror inte att några som helst katter hoppar på en kanin och tänker '' MAT !! ''. Jag tror faktist inte de om jag ska vare helt ärlig. Och våra katter kan vi inte ens ha halsband på för dom gillar inte de. Och de blir nog inte så lätt då att gå ut med dom och gå. Och våra katter brukar klättra på myggfönsterna bara för att få komma ut. Så dom flesta katter trivs ute mer än inne.

en bild på ena katten :)

Bobby
0

#41 Kolla nr 20! Där har du en del kommentarer vad som skrivits på detta urfåniga forum!

Jagz
0

# 44 Har man inte möjlighet att låta katten gå ute själv när den vill, i princip, tycker jag inte att man har möjliget att ha katt faktiskt, tyvärr.

thexclub
0

#43: finns hundar som ska gå två mil också?
mina hundar ska vara ute flera timmar per dag och springa, aktiveras osv osv. för att må bra och de får vara ute mycket.

Varför kan man inte sköta en katt på samma sätt? Och om det är så farligt med koppel, varför kan man inte lära katten gå lös och vara ute i skog/liknande och gå med den?

Jag menar, om det går att lära hundar, kaniner, marsvin, hästar, råttor osv. att gå lösa måste det väl funka på en katt med? eller?

och jodå. Min faster har två katter och bor mitt i stan, de har balkong och lägenhet att vara i, kommer ut på landet och får gå lösa där varje sommar.
funkar perfa och de mår super =)

Jagz
0

En katt och en hund är inte alls samma typ av djur! (Ett tips?, läs på det) Jag orkar inte dra hela det här nu, men en hund t ex. är ett sällskapsdjur som gör allt för flocken (människorna) medan katten är ett ensamdjur som man inte kan styra över! Katter använder människor för att må bra själva (kort sagt) och hundar t ex. offrar sig för flocken. Detta är bara vetenskap.