Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1156 ggr
SaraA
0

Vad sysslar han med?!

Jag har en hankanin som precis har blivit ett halvår och han beter sig väldigt märkligt nuförtiden.. Han försöker "para sig" med mina fötter samt biter å river på dom.. Funderar över om detta kan vara ett dominansbeteende eller om han vill para sig? Var jag än går så hoppar han runt mina fötter i cirklar hela tiden… Hade varit tacksamt om någon som vet lite mera om hankaniners beteende kan svara på min fråga..

Mvh Sara.

[Niike]
0

Han har nog blivit könsmogen skulle jag tro.
Dock verkar det lite sent om han är 6 månader, vad är han för ras?
Att han krafsar och river på dina fötter kanske är för att han tycker du är "i vägen", att du är i hans revir.. Eller så har han blivit tonåring, och dummar sig lite =) Vi har en artikel om tonårsperioden, du kan ju läsa där.

Taci
0

Säger som Niike. :) Jag skulle råda dig till att hålla ut så länge det går, blir han värre eller bara fortsätter jucka mot dina fötter, så tycker jag du ska kastrera honom. Om du inte tänkt avla på honom dvs. :) Men en juckande hane som aldrig lägger av är verkligen inte kul, det har jag vart med om ^^ Men ge honom en chans, han kanske kommer ur det :)

SaraA
0

Det var jag också reflekterade över.. lite väl sent att bli könsmogen vid 6 mån ålder. Han är lejonhuvad.

Har en känsla av att han bara dummar sig faktiskt.. men men.. vem vet.. =)

Taci
0

Det är bara o vänta o se =)

Jag hade en lejonhuvad dvv - hane som börja jucka på allt, fötter, stolsben, kuddar, ja - allt. Så honom blev jag tvungen att kastrera, det är ju inget trevligt beteende precis ;D

SaraA
0

Haha, nej precis.. inte världens trevligaste beteende.. Hade hemma en bekant häromdagen och han började jucka på hans fötter också.. hahaha.. lagom pinsamt.

[Niike]
0

#4 stolsben, haha!:P

Är han lejonhuvad borde han bli könsmogen vid .. iallafall 3-4 månaders ålder skulle jag tro! Om han inte är en riktig segis då.. sen i utveckligen kanske.

Cagi
0

Min lejonhuvade började hålla på så vid 6 månader och idag när han är 9 månader händer det då o då att han svansar efter mina fötter och vill para sig.Han är en väldigt lugn hane som har en hona som burkompis och trots att han inte är kastrerad så varken skvätter han eller så, däremot har jag en hane som är 5 månader som började redan vid 4 månader att skvätta kiss…

Cagi
0

Hmm, såg att jag skrev lite fel. Alltså dem har burarna brevid varandra…..annars hade det blivit många ungar :-)