Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1573 ggr
Sashhi
0

Hur ser eran "kanindag" ut ?

Ja, som rubriken lyder. Hur ser eran "kanindag" ut ? Vad ni normalt gör.

Snälla, skriv inte: " Det finns redan en sådan här tråd." So what ? Ingen aktiv iallafall.

Min kanindag, när det inte är skola: När jag vaknar tar jag fram grönsakerna/frukterna kaninerna ska ha för dagen. Sedan delar jag ut det och medans det äter, byter jag ut vattnet. Sedan ger jag pellets/blandning till de kaniner som äter. Hiroshi är egengjord blandning, Spöke sitt övergångsfoder som är pellets med lite havregryn i. Irma får ingen pellets just nu. Efter det fyller jag på höet, om det behövs. Sedan kanske jag går och gör något annat, i ca en halvtimme. När jag kommer tillbaka släpper jag ut honorna i någon timme. Sedan när honorna är inne, får Spöke vara ute i ca 5-20 minuter, men bara under konstant uppsyn. Sedan får honorna vara ute igen, om någon timme. Då är det ute tills ca 19:00, konstant om vi inte ska iväg någonstans. Spöke får komma ut sin lilla tid två ggr om dan, vill inte att han ska äta för mycket gräs i hagen, och dessutom är han ny här och ung, så han ska inte behöva vara där för länge, och jag kan ju inte hålla uppsyn på honom hela tiden, timme ut och timme in. På kvällen, när honorna gått in, får Spöke komma ut sin lilla runda igen. Om Spöke/Hiroshi har slut på pellets fyller jag på lite. Sedan får kaninerna gos på morgonen efter frukost/eller kvällen när honorna tas in. Byter lådan varje/varannan dag. Så ser en vanlig dag ut, ungefärligt.

Min kanindag, när det är skola: När jag blir väckt, går jag snabbt ut till kaninerna. Ger dem deras mat, byter vattnet, fyller på höet och sedan när jag kommit hem från skolan runt 15:30-16:00 släpper jag ut honorna i några timmar och passar på att gosa med Spöke. Sedan är det ungefär samma sak som när det inte är skola, förutom att kaninerna inte är ute lika mycket. OBS ! Det kommer troligen att bli så med skolan, vad det gället Spöke, eftersom han varit här i några dagar så vet jag inte hur det riktigt hur "schemat" ser ut för honom då. Men han får komma ut mer när han varit här längre.

Not your mom, not your milk.

Siggen
0

Svårt eftersom mina dagar på sommarlovet har varit så olika.. ;) Denna vecka har jag gått på fotbollsskola, då har jag gett dem nytt vatten om det behövs och pellets samt hö om det behövs. Sen när jag har kommit hem har jag varit ute med dem allihopa en i taget och gått lite och låtit de vara i burarna.. Sen plockar jag lite gräs till dem alla och ger :) Men inte bara det liksom, är ju med dem mer och är med kaninungarna nu och såå :) Lite svårt att ta allt i detalj :)

Mvh Sigrid

[Niike]
0

Helger och lov:
Antingen tar mamma eller jag hand om dom på morgonen, beroende på hur länge jag sover ;) Då får dom nytt vatten och släpps ut i hagarna/betesburarna (Alpha lös), om vädret är bra. Detta gäller dock milda årstider. Under dagen myser och busar jag med dom, ibland får någon komma ut och skutta i sele. På kvällen runt 18-20 tar jag in dom: dags för utfodring. Dom får alltid nytt vatten, hö, pellets, gräs, grönsak/frukt, och ibland torkat bröd. Grenar får dom ca varannan dag. Sen är det godnattsi :)

Skola:
Mamma brukar se till dom på morgonen, ge dom hö och nytt vatten. När jag kommer hem från skolan släpper jag ut alla i hagarna/betesburarna (Alpha lös) om vädret tillåter såklart. Kommer mamma hem tidigare än mig brukar hon släppa ut Alpha. Blir även gos och bus med dom om jag inte har fullt upp med läxor eller något.
På kvällen tar jag in dom och utfodrar enligt ovan (-gräs).

Går inte efter något speciellt schema, tar dagen som den kommer :P Men ungefär såhär ^^

malinroth
0

Först på morgonen vaknar jag ofta av att Knut hoppar runt och dampar i sängen eller att han slickas i ansiktet eller nåt. Så myser man lite med honom såklart ^^ <3 När jag kliver upp går jag till skogen med Nelly (hunden) och då får oftast Stitch följa med vilket verkar gillas :) Sen pratar man väl med alla, knut far runt i rummet hela dagarna och så så han är man med rätt mycket. Lilo springer runt runt i buren och ska ha uppmärksamhet i princip varje gång man går förbi brudarnas burar (som står i hallen utanför mitt rum) så man tar upp och gosar med henne då och då, . När det behövs får dom klorna klippta såklrt. Hoppar nång gång i veckan och har även brjat lite smått med Knut, Lilo är ingenting för hoppning men hon får följa med ut och skutta runt i en Hage :) Även knut och Lilo brukar få springa i  sele ibland men Lilo tycker mest om Hage. På kvällarna får de rent vatten, grönsaker, pellets, hö och så, brudarna får även hö ibland på dagen om de ätit flitigt så det behövs.

Det är ju lite svårt att skriva precis hur det är eftersom ingen dag är den andra lik men kel och gos får ju alla tre, men det är ju ingen särskild tid på dygnet och det blir ju olika länge olika dagar osv. Sen hittar man ju på lite mer roliga saker ibland medan det blir mer lugna dagar ibland och så :) Älskar iaf kaninlivet! <3 Bara det att städa burar och fixa iordning och ge dem mat är en lite fröjd ^^ Matbiten är en av mina favoriter, stå och rengöra flaskor och skära massa olika grönsaker och ibland lite frukt åt dem som de sen blir så glada när det får, helt underbart :D (sen har jag aldrig påstått att jag är normal heller ;) )

Tejoos
0

#3 Här är en till som älskar kaninlivet!

På morgonen brukar jag gå upp kl 6.00 , egentid med kaninerna. Byter i toalådorna, ger nytt vatten och pellets till alla. Släpper ut Goliat som skuttar fritt inne hela dagarna. Han brukar skaka galler tills jag vaknar…

Emil bor i köket och skuttar fritt på matta nattetid, är mest aktiv då och verkar inte ha något emot att vara instängd dagtid eftersom han i stort sett bara sover då. Han och Goliat får inte träffas!

Rallymaja & Dodge bor på balkongen. Rallymaja har fri tillgång till balkongen för det mesta, men stänger in henne och låter Dodge skutta någon timme. (Dodge är bebis, kommer dela skuttiden lika när han blivit större).

Om det är vardag så går Robban till jobbet vid den här tiden, om det är helg så sover han och min lilla dotter på 3 månader till 8.30-9.30 ungeffär.

Under den här tiden passar jag på att vara social med mina kaninmonster.

Under dagen är det lillan som bestämmer tiderna, men är vi hemma och hon sover så blir det en gosstund här och där. Är det helg så Robban är hemma tar jag ut någon i sele på gården. (Och alla grannar stirrar på kaninfreaket). Annars går jag ut på selpromenader om det hinns på kvällarna.

På kvällen fyller jag på hö om det behövs och ger grönsaker om de inte fått tidigare. Passar på att mysa lite extra med Dodge.

En gång i veckan byter jag ut och städar/diskar hela burarna. Klipper klor rätt ofta också, kanske varannan vecka om det behövs. Borstar vid fällning.

Alla mina kaniner får också grenar ungeffär varannan dag, med blad på sommaren.

Chiquitaa
0

Ledig dag: När jag vaknar så tar jag med mej Tickan upp på rummet så hon får springa lite. Sen en så om det är varmt ute så tar jag ut henne i uteburen en liten stund. Senare på eftermiddagen så gör jag rent i hennes bur (stor rengöring 1 gång i veckan) efter buren är ren så borstar jag henne ordentligt. Sen så ger jag henne Pellets, gräs, hö, frukt och grön saker. Sen så ungefär kl 18:00-19:00 är jag ute med henne i sele, och när vi kommer hem så får hon springa i vardagsrummet. Godnatt Tickan :)

Skol dag: Jag går upp 6:30 och fyller på Tickans mat om det behövs, sen går jag till skolan. Kommer hem kl 16:00 då tar jag ut Tickan och gör rent buren, tar ut henne i ute buren om det är fint väder, eller så går jag med henne i sele. När vi kommer in ger jag henne Pellets, gräs, hö, frukt och grönsaker. Sen får hon springa lös inne en stund till. Sen så är det Godnatt

Veero
0

Helger och lov: När jag vaknar går jag ut och ger vatten till alla kaniner och mat till dom som ska ha. Tar ut alla i deras gårdar och ser till att det finns skugga där. Tar han dom alla andra djuren sedan…. under dagen ger jag ibland frukter/grönsaker och går ut och går med någon av kaninerna. Ca kl. 21.00 går jag och tar in alla kaniner ger mat, vatten och hö, säger Godnatt och går och tar hand om alla andra djuren.

Skola: Vaknar 05.00 och tar hand om hästarn först och sedan kaninerna och katten. Ger mat till dom som ska ha och vatten.
kl. 16.00 när jag kommer hem så tar jag ut kaninerna.
kl. 20.00 tar jag in alla kaninerna och ger mat och vatten.

Så här ser det oftast ut. Men ibland blir det hoppning och simmning för en del och ut och går i skogen. beror på hur dagen ser ut :)

Kristall
0

Lovdag eller helg: När jag har vaknat och stigit upp så går jag ut till kaninerna, och ger dem pellets och nytt, rent vatten. :) På sommaren brukar jag även plocka lite gräs åt dem på morgonen. :)
Sedan gör jag lite olika sysslor under dagen, brukar bland annat städar buren om det behövs (har mera tid på helger och lov till det så) och kanske klipper klor eller något i den stilen. :) På sommaren brukar jag ta in Saga en stund på dagen ibland för att gosa och klippa klor. :) Curry bor för tillfället inne (ja, han ska flytta ut snart) så honom gosar jag med mycket mer såklart (eftersom jag kan ha honom med i TV-soffan, vid datorn mm.) och så borstar jag och kammar honom, han är ju långhårig. :) Han får även springa lös utanför buren medan jag till exempel fyller på i matskålen eller städar buren, annars får kaninerna oftast vara i hagen medan jag håller på med sådant. På kvällen brukar de få en kvist, lite gräs/grönsaker, pellets, eventuellt lite torkat bröd, och hö om så behövs. ;)

Skoldag: Jag vet inte exakt hur det kommer att se ut då, men troligtvis lite liknande som på lov/helgdagar. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Helger och lov:

Jag vaknar, klär på mig.. går till Nalle, My och Mumin, släpper ut dom i en varsin gård (My och Mumin tillsammans) om det ööser ner regn, får de vara inne i buren. Sen ger jag dom nytt vatten. Efter det går jag till Gossen och ger honom nytt vatten..
Runt 13.00-16.00 brukar jag hitta på något med kaninerna, t.ex. borsta och kela, klippa klor, städa burarna, låta Gossen gå ut i betes gård och gå ut med han och Nalle (ibland hoppar jag med Nalle). På kvällen runt 20.00-21.00 går jag ut och tar in kaninerna i burarna, ger dom nytt vatten, deras mat, nytt hö och ibland sitter jag och bara kelar med dom en stund innan de får äta :)

Skol dag:

Klockan 05.45 när jag vaknar går jag direkt och klär på mig, matar kaninerna och ger dom nytt vatten. Klockan 16.00 (eller 14.00) när jag kommer hem, släpper jag ut kaninerna i gårdarna (om inte mamma redan gjort det). Hittar på något med dom, som borsta, klippa klor, gå ut och gå i sele, mysa osv.. och städar burararna. Jag håller på med kanienrna mer på helger och lov än på skol dagarna >.< Främst på vintern, för jag kommer hem klockan 16.10 då, och det är mega mörkt då..

Fnyan
0

När jag inte har skola:

Vaknar där vid 14.00, går ut ger kaninerna mat å nytt vatten om de behövs, går in, äter frukost, går ut igen, ca 14.45, rastar kaninerna, är ute med kompisar till ungefär 23.00 å där emellan är vi väll åxå med kaninerna å borstar å ger frult/grönsaker åt dom å rastar:)

[Caaassie]
0

Lediga dagar: Vid 12.00 får de komma ut i sina hagar och samtidigt byter jag vatten. Runt 14.00 brukar jag ibland hoppträna med Viggo, Tiffy & Lippo. På dagen har jag ute Bilbo i sele då han inte har en egen Hage (jag passar honom bara). På morgonen brukar jag också städa i burarna om det skulle behövas och byta vatten.
Kaninerna brukar få komma in ca. 19.00 eller tidigare om vi t.ex ska bort osv. På kvällen får de nytt hö, mat & vatten. Pälsvården brukar jag också ta på kvällen.

Skoldagar: Byter vatten innan jag ska till skolan. När jag kommer hem (ca. 15.30) får de komma ut i hagen till ca. 18.00-19.00. Då får de också nytt hö, vatten osv. Pälsvården tar jag när jag kommer hem eller på kvällen. :)

[SamY]
0

Först plockar jag en massa gräs och ger till kaninerna, och skär upp lite frukter. Sen byter jag ut gårdagens hö mot nytt hö.

Sen ger jag dom varsin fjärdeldel av kanin-C. (dom slukar det som godis, de små glupska krabaterna!)

Sen tar jag ut dom på promenad, eller hoppar lite.

Efter det får dom va i rasthagen några timmar.

På natten måste jag stänga in samantha i en egen bur så hon får äta pellets ifred, annars kommer gabbe (som bantar) och äter upp all hennes mat, och det blir ju inte bra för någon av dom! (hehe)

När skolan börjar ska jag köra igång med ett nytt chema!

Halv 8 ger jag dom grönsaker och gräs (om det fortfarande är sommar så ger jag dom gräs)

När jag kommer hem från skolan tar jag ut dom i sele och koppel och sen får dom vara i hagen en timme (bara det inte hinner bli mörkt).

sen ger jag dom mat osv :)

Emma-lundqv
0

Vet att jag svarat på en sån här innan ^^ Men i vilket fall:

**Skoldag:
**07.30 - Fodrar pellets 1/8dl var, fyller på hö. Byter vatten.

ca. 16.00 - Släpper ut alla i Hage en timma. Fodrar pellets 1/8dl, mockar (Jag mockar varje dag), fyller på hö, byter vatten, ger grönsaker och en ny gren var. Tar upp dem en och en på skötbordet, kollar igenom, borstar/klipper klorna vid behov.

Helgdag:
Samma som vanlig dag, fast kaninerna är ute längre och jag hopptränar vissa av dem. De får mat senare än vanligt (ca. 12.00 första gången och 18.00 sista).

thexclub
0

går upp vid 09.00 och ger kaninerna pellets, nytt hö och fräscht vatten. Lägger mig och sover igen tills klockan är typ 12.00 och släpper ut 2-3 kaniner i hagarna. Städar de andras burar litegrann, gör rent skålar, städar i kaningården och kelar med de kaninerna som inte är ute

Låter kaninerna vara ute i omgångar, men det blir ca 3-4 timmar för varje kanin.

På kvällen, runt 22.00 tar jag in alla kaniner och ger dem grönsaker. Sitter i ca 30-50 minuter med varje kanin och pratar, gosar eller tar ut på en promenad beroende på vem det är. Tar även med en kanin in som får sitta med mig framför datorn/tvn tills klockan är typ 03.00.

the vanity, it becomes insanity

[Gretchi]
0

När jag vaknar går jag och fixar så kaninerna ser ut har lite regnskydd om burarna under natten.Jag brukar oftast börja med min lejonhuvade dvv Hyndla.Först brukar jag borsta henne och ta på henne selen och ha henne kopplad ett tag.Minst 10 minuer,håller på å lära henne gå i koppel…Sen  stoppar jag in henne i buren och tar ut hennes matskål och stoppar den på hennes tak.

Efter det går jag till Ebba,en folkilsken korsning.Henne får man lura ut ur buren eller in i transport buren först.Sen stänger jag hennes bur och utanför den har  jag kompost galler runt den.Jag släpper henne där och försöker ta på henne selen.Det brukar gå efter ett tag,sen kopplar jag henne och lyfter henne över kompostgallret.Hon kutar iväg å jag klättrar över kompost gallret å går´efter henne i trägården.Och hoppar något hinder med henne,har börjat lyckas med  att få henne över hindrerna nu :D Innan jag stoppar in henne i hennes bur brukar jag ta ut matskålen och fylla på med hö i henne och Hyndlas bur om det behövs.Sen släpper jag in henne…

Efter det städar jag ihop mina hinder som består av 2 lastbilar,2stoalr,2båtar och 1 håv,1 flaggstång utan flagga efter det matar jag kaninerna med pellets.Ebba får 3 oliak sorters mat som jag blandar och Hyndla 2 olika sorters.(1 är övergångs foder…)

Sen låter jag dom äta nån timme sen tar jag ut dom igen.I koppel eller kompost galler…

På kvällen blir lite olika tider ger jag dom nytt vatten,diskar vattenflaskor och stoppar upp regnskydden…

Så gör jag nu,under sommaren.Det blir min första vinter med 2 kaniner  för förra året hade jag bara Ebba inne och en kull med henne :) Så här gör jag oftast…Å ibland flyttar jag gallret och delar av det så dom f¨år vara lösa i det samtidigt eftersom Ebba antingen juckar eller hugger efter stackars Hyndla iaf när hon är brunstig,annnars juckar hon bara :/