blir kastrerad hane snäll?
vi ska till veterinären i morgon för att kolla och kastrera våran hane (om han nu är en hane) lite pinsamt om jag kommer och vill kastrera en hona.jag har försökt att kolla könet men de ser likadana ut tycker jag. enligt pappren är han i alla fall en hane.
Anledningen till att jag vill kastrera honom är för att jag vill ha båda kaninerna i samma bur. jag hade bara en hona först. sedan fick jag låna en hane över sommaren för att få kaninungar. det blev inte några. hon var på honom några gånger och han var på henne några gånger. ofta från fel håll. dom verkade inte riktigt veta vad som var fram och bak. dom höll inte på så mycket, låg mest och mös tillsammans. det verkade inte som om det blev något så vi satte ihop dom igen efter en dryg vecka men då gick det inte alls bra. han jagade henne och det blev ett fasligt liv innan vi fick upp henne. vi har försökt ett par gånger med samma resultat. hom som egentligen äger hanen är tycker att han har det bättre hos mig. för att jag har en jättebur och en jättehage. tror ni att kastreringen kan göra att de trivs ihop igen? de trivdes verkligen av varandras sällskap i början av sommaren.
Om du inte vet om han är Hona eller hane? - istället för att försöka titta på snoppen, känns bara på pungen. Finns det ingen pung är det en hona.
Pungen känner man tydligt på hanar från 8 veckor och uppåt ungefär.
Kastration gör kaniner ofta lugnare och det kan göra att de trivs tillsammans bättre. Då slipper hon tycka han är jobbigt för att han vill para sig, och man ska aldrig ha en okastrerad hane tillsammans med en hona om man inte har planer på enorm massavel och enorm påfrestning och plågeri för honan ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag har inte sett någon pung. bara en massa hår. och två sprickor på varje sida som verkar gå långt in i kaninen. det sitter en liten ärta på var sida ungefär två centimeter in i hålen.jag skämdes när jag kollade där för han gillade det inte. jag har bara kollat hanen. honan får jag ändå inte tag på nu ikväll för hon är ute i hagen.
var det pungkulorna eller?
#2: Dom låter ganska små.. Men å andra sidan kan kaniner dra in sin pung. Prova att känn igen! Du behöver inte alls ta upp kaninen eller vända den upp och ner för att känna. Du kan exempelvis lyfta upp framtassarna och sedan bara känna efter ;) Då är det nog mindre risk att han skulle få för sig att dra in dom.
hur stort är det som jag ska leta efter? det är en dvärgvädur.
Några Centimeter ungefär..
Du känner.. På en hona är det helt slätt, du känner ingenting när du känner med handen mellan bakbenen på henne. Bara päls liksom, inga knölar.
Är det inte helt slätt har du antagligen hittat en pung :) Grattis ;)