Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 1221 ggr
ParaKiss
0

Kan du ställa upp som akuthem?

Jag har nu gjort ett speciellt rum i mitt forum där folk som kan & vill ställa upp som akuthem/tillfälligt hem osv. skriver in sig där.

Så om du kan ställa upp som akuthem så skriv gärna in dig där.

Eller om du har nå djur som söker akuthem så kanske det finns något hem där.

Nu är det nyöppet. Men det kommer nog att dyka upp allt eftersom om man hjälps åt.

Detta rum finns i mitt djurforum under annonser och sedan "Akut hem". Djurforumet finns på min hemsida: http://www.freewebs.com/anniesdjur/ src="http://hittekatter.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Dock läre du vara medlem. Men jag försöker ordna en bra samlingsplats där för seriösa. Och hoppas få ett rum där det kommer finnas en massa människor som kan ställa upp som akuthem. Och blir då lättare att hitta tillfälligt hem snabbt när det behövs.

PaaatyPalm
0

Jag skulle kunna hjälpa till, dock bor jag i skåne :/ :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

mintooo
0

jag skulle också kunna hjälpa till fast jag bor motsatsen till skåne =)

ParaKiss
0

Asså. detta är något som ni personligen gör. jag har bara sidan.

Ni går in till mitt djurforum, blir medlem, sedan när ni har blivit medlem så går ni till Akut hem och skriver in er att ni kan typ bli akuthem. Ni kan även först läsa vad det står där i det klistrade =)

ParaKiss
0

putt :)

Fnyan
0

Bra tråd (:

[Wera]
0

Kan ju ibland ställa upp som akuthem, men kanske ska vara Jourhem åt en hund från Brasilien snart och jag får hem en killing om en månad så det kanske blir fullt upp, har ju redan hästar, katter och kaniner. Men en av mina katter är till salu.

Veero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan ställa upp :) Kan ta imot kaniner bara då och då.

men om det är någon som kan ta imot någon kanin? Finns 3 st underbara kaniner. Min kompis har flera st kaniner som inte har det bra :( och jag försöker hitta köpare men dom är så oserösa jämt och tackar nej senare men det finns 3 jag älskar som mäst som jag och min syter födde upp och nu har dom det dåligt. Det är 3 st honor som är syskon dom har bott ihop i 2 år nu men togs isär:( Men dom kanske kan gå ihop igen elr gå ihop med en hane skulle det funka utmärkt. Dom är nu 3 år. Mer fatka om föreldrar och om dom kan jag skriva om någon vill ta hand om dom (just nu är dom magra :O :@ :'( ) Bilder kan skickas på föreldrar och på dom med :)

Leverans finns till olika platser.

Emmell
0

#7, om du kan ställa upp som akuthem och ta emot kaniner, varför tar du inte hem dom där 3 själv? :)

BuffaloHorizon
0

#7 Vart finns dem tjejerna någonstans? Är ute efter en burkamrat till min ena tös.

[Wera]
0

#8 Hon kan inte ta emot så många kaniner hon bara säger så (jag är syster åt henne) vi kan endast ta emot kanske en om ens det för vi ska vara jourhem åt hund och ta hem en killing om en månad!!

[Wera]
0

#9 ;D Dom finns i Orsa men kan fås leveredae till Göteborg, Örebro och kanske västerås och andra ställen vart bor du?

BuffaloHorizon
0

#11 Tyvärr för långt. Jag bor i umeå.

ParaKiss
0

Går dom kaninerna ute eller inne just nu?

Veero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom finns i orsa i dalarna som min syster sa, men vi kan leverera vart bor du? jag har ju lite plats men har lite svårt för min mamam att tjata mig att ta han om dom, kan bara ta en :/

Fler bilder på dom.

BuffaloHorizon
0

#14 läs #12 :)

Veero
0

# 13 Dom går ute, har dom alltid gjort :)

På bilderna är det hemma hos mig vill inte legag in bilderna som är hemma hoss henne.

[Wera]
0

#12 och #15 Umeå.. Vad synd.. men typ om det går att ordna trannsport dit kanske.. :/

Veero
0

#12 Okej:/ Synd.

Rafflan
0

#16 är dom renrasiga? rätt teckande? Dom är iaf jätte fina ^^

Hur stora är dom? Asså vad väger dom i normala fall?

Jag pluggar i Örebro men slutar ju nästa vecka, fast ska ta en tripp till Leksand och åker då via v-rås om dom kan leveraras ditt?

Hur illa är det med dom?

Veero
0

#19 dom är inte renrasiga, mamman är dvv korsning med dvv fuchs och pappan är typ bondkanin elr något dom visste ej. Dom är ganska stora, lite större än en dvv vet ej vad dom väger när dom är normala väger dom runt 2 kg när jag hade dom men då fick dom mycket mat och gräst. Vi kan möta dig vid leksand då. Skulle vara jätte kul om du kunde ta hand om någon av dom. Cindy är mager :'( och Banana verkar ha någon sjukdom (typ en tumör vid huvudet) och hon tar ine henne till vetrinären och Candy vet jag inte troligt vist lite mager.  Men Banana kan jag ta till vetrinären och se om hon kan botas.

Veero
0

Hon säger att hon ska ta henen till vetrinären men gör alldrig det så då får jag göra det. När är du i leksand?

BuffaloHorizon
0

#20 Är det bara en knöl Banana har annars kan det vara så att hon smittat dem andra två också ifall hon har någon annan smittsam sjukdom?

[Wera]
0

#22 Det är en knöl vid kinden…

[Wera]
0

322 Glömde, Banana ska snart avlivas för hon kan inte äta, hon har bitit av tänder eller något så det är Cindy och Candy som behöver ett hem.

Veero
0

Men jag ska ta henne till vetrinären för att undersöka henne om det går att göra något!

Rafflan
0

Jag KANSKE kan ta båda ;)

Rafflan
0

men bor dom utomhus eller inomhus? (året runt asså)

Rafflan
0

PS. Glömmde skriva. Är dom tama/hanter bara? Skänks dom bort till eller ska hon ha pengar för dom?

Veero
0

Dom har alltid bott ute, klarar av vintern bra bara dom får ett varmt ställe att krypa in så går det bra. okej hoppas du kan ha båda :) Dom kanske kan gå ihop igen bara man tästa flera grr.

BuffaloHorizon
0

#24 Anledningen till knölen är pga långa tänder dvs hon har inte slipat ner dem och därav kan hon inte äta. Att ta bort knölen kräver operation, det dem gör då är att dem skär upp knölen och trycker ut allt var som finns i den och sedan syr ihop den samtidigt som dem slipar tänderna. Har själv varit med i en operations sal när dem gjorde det på en kaninhane, ingen vacker syn.

Veero
0

#30 okej så hon kan räddas? :D

BuffaloHorizon
0

#31 Alla kaniner kan räddas oavsätt sjukdom med rätt behandling och om det är det felet hon har så kan hon räddas om man är villig att betala den höga kostnaden för operationen.

Rafflan
0

#29 kan du tex mejla bilder på hur dom ser ut i dags läget?

Jag ska prata med mamma, men jag får ha så många djur jag kan ta hand om säger hon jämnt, och är dom illa sköta kan hon inte säga nej ;) ( Min mamma e lika djurkär som jag^^)

Men hur är dom att hantera?

Ska jag ha dom ute vill jag ju att dom ska vara lätta att hantera, annars har jag 2 inne burar som dom kan bo i tills vidare ;)

Vet du hur längesen det var man särade på dom?

Veero
0

#33 okej, jag har ingen bra bild har bara en bild på dom var men dom rä så dåliga. Hon säger att dom inte är magra och hon vägrar att jag ska åka till vetrinären med Banana :'( Men jag tänker göra det ändå! Och så säger hon att det kanske är någon som ska ha Cindy elr Candy men då kan du ju ha en av dom. Dom var lätt handerade när jag hade dom men vet ej nu. Det var ett årsen dom togs isär :/

Hon är ingen snäll person med djruen för hon har flera kaniner och vissa är magra med skitiga burar en kanin frös ihjäl där och kaninungar har dött där och en kanin har tovor över hela kroppen :/

Veero
0

Ska se om jag kan komm aimorgon till henne så ska jag fotografera på dom och ta Banan till vetrinären.

ParaKiss
0

Du borde anmäla henne för vanvård utav djur så att man kan ta ifrån henne alla djuren. Så som det låter så lider ju verkligen djuren där. Och hon ska absolut inte ha nå djur då. Så anmäl henne och omhänderta alla djuren hennes.

BuffaloHorizon
0

#34 Hört talas om djurskyddsombudsmannen. Varför inte anmäla dem och dem förhållanden kaninerna bor i ? Är dem så dåliga som du säger så är det inte mer än rätt att anmäla och om hon hade flera kaniner i dåliga förhållanden skulle inte jag sålt dem där tre till henne om jag nu viste om det.

Rafflan
0

#34 Gör så, Banana behöver vård, annars kommer hon ju lida till döds :(

ja jag kan ju ta den som är kvar, men blir väl roligare för dom om dom kan få bo ihop igen eller iaf i samma hem ^^,

Fy vad hemskt, stakars djur :'( Kan du inte anmäla henne?

Min familj älskar djur och vi kan inte se djur lida men man kan ju inte ta hand om alla djur heller. Har redan 1 kanin och 1 marsvin som kommer från ett vanvårdat hem, ska snart skaffa en marsvins kompis till dom ;)

[Wera]
0

#37 Är det någon hemsida med mail att man kan anmäla elr?

ParaKiss
0

Kolla på din kommuns hemsidan, Antingen mejla till kommunen eller ringa till dem.

BuffaloHorizon
0

#39 Nej, du får ringa till din kommun och be dem koppla dig till djurskyddsombudsmannen dvs den person som har hand om frågor om vanvård av djur i din kommun. Är du minderårig så är det upp till dina föräldrar att ringa och göra en anmälan, när det är gjort kommer dem åka dit för att kolla förhållandena är dem dåliga kan dem antingen få en varning eller bli av med djuren beroende på hur svårt dem lever.

Rafflan
0

#39 jag vet ej då jag sluppit anmäla folk för djurplågeri. Men man kan kontackta en djur organisation tex djurensrätt och så hjälper dom en

Kontackta dom:
http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,12341&_dad=portal&_schema=PORTAL

Vad man ska göra om man vet om ett djur som misshandlas/missköts?

http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,12380&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=36668

BuffaloHorizon
0

Tänk dock på att man måste veta med säkerhet att det verkligen är dåliga förhållanden dem lever i så man inte anmäler i onödan, gör man det kan man åka dit på straffavgift.

Rafflan
0

#35 Vill du inte lägga ut bilderna här eller så kan du ju mejla dom privat till mig…

Man åter till kaninerna. Dom måste därifrån snarast. Jag har en kompis som ska komma hitt från Leksand kanske v24. Om det är akut kanske kaninerna kan bo hos någon tills dom kan åka till mig?

Finns det risk att dom bär på någon smitta?

[Wera]
0

#43 Oj! Jag tycker att dom inte lever så mega bra hon typ "glömmer" mata kaninerna ibland så endel är magra, de flesta blev det sedan vintern när de inte fick vatten jömt för de frös.. de bor ju i varsinna bra burar osv.. men vissa av dom har det svårt tycker jag.

Rafflan
0

#45 hade dom det så här dåligt då dom här 3 kaninerna såldes till henne? Hon kanske har fått på tok för många djur och inte hinner sköta om dom? (Djur samlare)

Hur ska ni få dom här 3 kaninerna därifrån? Hon lär väl knappast lämna bort dom frivilligt eller?!

BuffaloHorizon
0

#46 Det är Wera och hennes syster som fött upp dem och sålt dem till henne.

Rafflan
0

#47 fattat det ;P

men undrar om tjejen börjat missköta sina djur nyligen.

PS: Veero & Wera, nu kunde fixa bilder va? Vore lättare för mig att övetala morsan och så kunde ju ni se om dom har någon typ av ohyra eller nåt som kan behöva behandlas :/

[Wera]
0

#48 Kaninerna har det mkt bättre nu.. de har blviit bättre säger vår "kompis" som har kaninerna, det är mest under vintern de har det svårt p.g.a vatten brist för de fryser oftast ha de annars fri tillgång till pellets, det är mest bara en lejonhuvad hane osm är smal för han har det svårt att få med hull, han var hos oss för ca 1 månad sedan då var han mager men han åt osv.. så de har inte det så svårt egentligen.. och i vinter kommer hennes kaniner flytta in om hon har någon kvar, alla är till salu nu utom en. Banana ska avlivas om några dagar hon ska boka tid hos vetten. Hon har en ganska stor "tumör" över hela kinden nästan och hon ser inte bra ut. Kaninerna har ingen ohyra vad de sägs om, och somsagt den där hanen som var hos oss verkade vara bra bortsett från hans dåliga med hull.

[Wera]
0

Men menar du fler bilder på kaninerna? Räcker inte dom bilder som Veero laddade upp då? ;) Cindy och Candy är nog lite mörkare än var de är på bilderna, de blir nästan mörkare för varje år. På vintern är de iaf. som mörkast. Mamman är brunmaskad siames enligt uppfödare.

Rafflan
0

#49 men hur sant är det igentligen?

Så är Cindy & Candy inte i behov av hem längre eller?

Rafflan
0

#50 menar mest så jag kan se hur illa ställt det verkligen är med dom och kan beräkna i förtid om dom behöve ev vård osv. Och ni kan se om dom har ohyra liksom ;)

[Wera]
0

#51 Jo! De behöver häjlp.. efter som de inte får någon kärlek.. omvårdnad och ibland inte mat varje dag för hon typ "glömmer" iaf. enligt de som brukar vara med henne jag bor ju ungefär 1 timma från henne, jag är aldrig med henne.. det jag menar är bara att de mår bättre än va de gjorde i vintras.. men de är fortfarande i behov av hem! Alla hennes kaniner.

[Wera]
0

#52 Ska inte hem till henne .. är aldrig hemma hos henne har inte varit det sedan februari.. men det var bara lite snabbt då..

Kan inte ordna bilder på hur kaninerna har det tyvärr…

Rafflan
0

#54 citerar #35 "Ska se om jag kan komma i morgon till henne så ska jag fotografera på dom och ta Banan till vetrinären"

#53 jag tar dom så klar om dom behöver hem och kärlek.

Men hur illa är det? Fri tillgång på hö? Då klara dom sig ju utan pellets över en dag.

Att vattnet frös i vintras och att hon inte fixade det var mycket allvarligt. Otroligt att inga kaninenr dog då :/

Sedan: hur ska ni få kaninerna därifrån?

Rafflan
0

Hur gick det för Cindy och Candy?

ParaKiss
0

Putt. Ni som kan ställa upp som akuthem så skriv gärna in i forumet. Kan även nämna om att det redan finns några akuthem där som ställer upp som akuthem/tillfälliga hem. Ni kan även annonsera om djur där som söker akut nya hem. Jag kan även ev skicka mass utskicka  1 gång i veckan eller något me djuren som finns där i forumet. eller så fort det blir något extremt fall till folket i forumet så fort det är något. Men är då bra att annonsen finns i forumet så kan man tipsa vidare dit typ =)

Devin
0

Hejsan, finns det ngt akuthem i närheten av Stockholm!!?