Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 635 ggr
Metinia
0

Icke godkända teckningar?

Jag har inte så bra koll på det här med färger och teckningar och behöver lite hjälp. Jag undrar om man har en kanin som är tecknad i en teckning som inte är godkänd, t.ex. wienertecknad, är kanien då egentligen av en annan färg fast man bara kallar den wienertecknad? Alltså på stamtavla eller så står det att kaninen är en annan färg, fast du själv kallar den för wienertecknad? Eller hur gör man?

Tejoos
0

Känns som en fråga för NinniH :-)

Kaninen är alltid wiener i kombination med någon annan färg, tex viltgrå wiener.

Metinia
0

#1: Jo, jag vet att det finns massor av olika wiener, men lästa bland artiklarna att alla sorters wienerteckningar var inte godkända.

KvirrZ
0

#2 alla wienerteckningar är samma teckning bara det att dom ser nästan aldrig likadana ut(vilket gör att den inte kan bli godkänd).

Men det är precis som tex manteltecknat, den har en färg som den är mantlad i (tex blå mantelteckning=en blå mantel), så är wienertecknat en färg och sen en teckning (tex blå wienertecknad=en blå kanin som bär på vit blåögd vilket ofta visar sig i blå ögon och vita tecken som kan se ut hur som helst).

- Mvh Emma

Tejoos
0

#2 Ingen wienerteckning är godkänd

Sashhi
0

#2 - Nej, wienerteckning är inte godkänt i någon "form" som Tejoos sa. Detta är på grund av att wienetteckning kan se så olik ut, och det är nästan omljligt om den vore godkänd att säga i utställning vilka poäng man ska få, eftersom nästan INGEN wienertecknad ser likadan ut.

Not your mom, not your milk.

Metinia
0

#4: Det var det jag menade, fast det blev lite konstigt formulerat

[SamY]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samantha är ju wienertecknad, hon liknar väldigt mycket en otroligt dåligt tecknad holländare :)

Men hon är wienertecknad (svart och vit) och inte någon annan färg :)

KvirrZ
0

#7 jo, svart wienertecknad. Det svarta är färgen och det vita är teckningen.

- Mvh Emma

Metinia
0

#7: Men om du skulle vilja ställa ut henne, vad skulle du säga att hon var för färg?

KvirrZ
0

#9 hon går inte att ställa ut.

- Mvh Emma

Sashhi
0

#10 - Hon kanske tänker på PET-klass. :)

KvirrZ
0

#11 då spelar färgen ingen roll

- Mvh Emma

Sashhi
0

#12 - Nej, men dom kan ändå säga Vilken färg? det är. :)

Metinia
0

#10: Hon går inte att ställa ut i vanlig utställning för att hon inte är tecknad i en godkänd teckning?

Metinia
0

Jag (som inte är kunnig alls) skulle gissa på att om en kanin var tecknad i en icke godkänd teckning skulle den på pappren eller så ändå vara tecknad/färgad i en annan färg som räknades som godkänd, fast ägaren och alla som kände kaninen skulle kalla den för den icke godkända färgen. Är jag helt ute och cyklar?

Metinia
0

#15: Jag tycker nämnligen att det vore konstigt om en kanin inte var färgad/tecknad alls på pappren eller likn, vilket borde bli resultatet om min teori inte stämmer.

KvirrZ
0

#15 de flesta uppfödare skriver inte ut stamtavla på wienertecknade kaniner eftersom att det är onödigt, det blir iaf en lucka om de ska avlas på, och i h-bevisen skriver man ut även om det är en icke godkänd teckning eller färg.

- Mvh Emma

Sashhi
0

Nej, det går alltså inte att ställa ut en kanin som inte har en Godkänd färg? i en "vanlig" utställning.

Metinia
0

Tack allesammans, jag har fått klarhet i det hela nu!

Jag tycker bara att det är lite konstigt det hela, jag tycker fler färger/teckningar borde vara godkända!

Zvintos
0

#19: Fast wienerteckning är omöjlig att få godkänd.
Den går inte att upprätthålla en standard med den teckningen, då den kan se så otroligt olika ut.
Allt ifrån en snarlik holländarteckning, till jättemycket vitt, en liten bläs, vit klo eller enbart blå ögon/odd-eye eller melerade ögon..

Så den teckningen kommer nog aldrig bli godkänd.
De teckningar som inte är godkända, brukar vara det av en anledning. =)