Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2670 ggr
lottie350
0

Kanin och katter ihop?

Jag har en kanin som vart lös hemma dygnet runt men har aldrig träffat på andra djur. Nu så ska jag kanske ha hand om 2 fullvuxna katter i en vecka. Nu har de träffats men min kanin blir väldigt rädd och katterna springer gärna efter honom. Jag är väldigt rädd om min kanin då han är gammal. Har ni någon erfarenhet om detta? Hur har ni isf gjort så att de går ihop? Eller ska ja backa från att ta hand om katterna?

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tagit med en katt ner i rasthagen och lagt honom på marken så han ligger där. Mina kaniner är väldigt nyfikna så dom var självklart framme och nosade med en gång. Niike hatar dock när katterna är på hans revir, då attackerar han, vilket jag tycker är bra så katterna vet att han inte är att leka med ;)

Och Alpha, jaa.. Såhär gick det när hon träffat katterna.. Stackars kissen, ser helt plågad ut :P
en bild säger mer än tusen ord ;)

Klasselover
0

Här är snarare katterna rädda för kaninen xD Kaninen är väldigt nyfiken, så ena katten bruka slå tillbaka om han kommer för nära, den andra katten springer därifrån eller fräser lite, den tredje springer direkt.. eller ja, har hänt samma sak som för #1 xD Efter det tar han de lugnt med kaninen ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Evelinaesbjornsson
0

Du kan ju göra som Niike. Om du har en Hage dvs. Kaninen kan ju bli rädd för själva katten. Ibland brukar det kunna räcka med att man tar en handduk och gnussar på katten med och lägger den där kaninen kan komma och snusa. Gör samma sak med kaninen så kattern får snusa på kaninen. Annars vet jag tyvärr ej i och med att mina katter alltid är snälla med mina kaniner, nya som gamla.

När kaninerna får kaninungar, när dom är tillräckligt gamla och jag kan börja ta ut dom så passar jag jämt på att ha katten där. Han är alltid nyfiken och leker gärna med alla kaniner. Kaninungarna brukar alltid ta det lugnt och inte göra så stor sak av att träffa katten. Så gör jag så många gånger jag bara kan innan dom säljs, detta för att dom ska vara vana med katter. Gör även samma sak med vår hund. Går alltid in i hundgården med en kaninunge. Det är som att katten och hunden vet att det är en familjemedlem och får absolut inte göra dom illa. Kaninmamman accepterar också at ungen kan lukta lite hund/katt när han/hon kommer tillbaka till henne. Detta är mkt bra. Och det har visat stor betydelse för dom nya familjerna som oftast har en katt eller två.

I och med att katten leker med ungarna så blir dom vana med att den springer runt och hoppar på (landar ej på kaninen men har den under sej, den står mellan hans framben)  kaninen. Och det har även visat att när kaninen tkr det är nog, river han i och antingen klöser eller biter eller morrar åt katten.

Har en film som jag tänkt ladda upp på Youtube.com där min katt leker med en kaninunge. (första gången dom träffas)

[Niike]
0

Jag tycker det är bra att göra som #3, vänja djuren vid varandra från början. Då slipper man hålla dom undan från varandra och vara orolig att det ska hända något.

lottie350
0

Det har gått rätt bra med kaninen och katterna, dock blev det ombytta roller och katterna är rädd för kaninen.
Och min kanin jagar bort dom då de är på golvet och på vissa ställen i rummen. Jag vet inte om det är för att han tycker att det är roligt att jaga dom eller om han försvarar sitt revir. Dom försöker hålla sig undan och de vågar knappt gå på toa eller äta så ja får stänga in dom en stund då occh då så de vågar.
Jag hoppas verkligen att de vänjer sig vid varandra snart, tycker lite synd om katterna.
De ska vara här tills på söndag så de har några dagar på sig att lära känna varandra och att min kanin vänjer sig vid att de måste få gå på golvet ibland.

Riqueza
0

Mina kaniner springer lösa med katten. De älskar varandra, men det kan bero på att kaninerna kom hit först, och Mercedes var bara kattunge. I skrivande stund så håller Dussen på att jaga runt M och tvättar henne när hon stannar :) De är sjukt söta :) Så allt handlar om vänjning. Det ligger i huskattens instinkt att allt som kommer in i huset och stannar där hör till familjen, alltså vet de att de inte får jaga dem. Har t.om haft små möss, inte ens dem jagade hon :)

lottie350
0

Min kanin vill gärna bitas, vet faktiskt inte om det är för att han vill varna. Katterna får ingen chans att hälsa på honom då han jagar bort dom och är så elak :(

Riqueza
0

#7 det är ju hans revir så :p men pröva sätta ihop dem någonstans där kaninen inte brukar vara, kanske på toan tex?

lottie350
0

Jo problemet är att han brukar vara överallt :S