Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 496 ggr
MyThreeBunnys
0

Alla uppfödare titta hit !

Jag har tänkt på det här med uppfödning.

Och jag skulle väldigt gärna vilja ha en uppfödning av        rasen vanlig dvärvärdur och fuchs.

vad ska jag tänka på?hur mycket går det på i mån         ungefär?

Och kan ni ge mig tips? ?

[Wera]
0

Menar du rasen fusch elr päls typen fusch ? Vill du ren avla med stamtavla och sånt?

MyThreeBunnys
0

jag ska avla på dåda raserna eller vad man ska säga :)

jag vill avla på dåde normalpelsade och fusch

MyThreeBunnys
0

putt

MarHai
0

Det är inte billigt att föda upp. Räkna inte med att tjäna något på sålda ungar.

Det går åt mycket foder till hona med ungar.
Sen måste buren städas oftare = mer hö, halm, spån.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Clariiz
0

Fuchs*

Jag har 5 avelskaniner, och 2 andra.
Och det kostar att föda upp! Pengarna jag fick in på ungarna gick direkt till mat. En hona med ungar kan äta ungefär 4-5dl om dagen. Jag brukar lägga ut 200-300kr i månaden på kaninerna. När de har ungar får man räkna på¨ungefär 100kr per kull.

Jag går bara i back, man käner inget på att föda upp.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

MyThreeBunnys
0

okej. men om jag köper 2 avels djur och kanske tar 1-2 kullar per år hur mycket går detpå då ungefär?

[Wera]
0

#6 Beror på om du t.ex. köper halm, hö och sånt från en bonde, vad för foder du använder och sånt. Jag har 2 hanar och 2 honor (snart 1 hona till) och jag vet inte riktigt vad jag betalar, får gratis spån och hö, och jag köper en bal halm för 5 kr, och jag fick ganska mkt halm gratis så mkt på det har jag inte spenderat, fodret köper jag 25kg var 5 vecka kanske (130kr) och då är det dessutom min systers kaniner som äter från det (4 kaniner + 4 låne kaniner). Så för mig är det "billigt".

Frida-H
0

Om du ska börja i en så liten skala tror jag det är lättast att hålla sig till en ras, normalpälsad dvärgvädur är bra att börja med då det finns många uppfödare och bra avelsmaterial att hitta :)

Burar, utställningar, medlemskap i skaf, inköpskostnad av avelsdjur + ev transporttillägg, ev veterinärkostnader, märktång + tillbehör, ev kursavgift m.m är även kostnader man bör ta hänsyn till utöver foder, hö och strö.

MyThreeBunnys
0

Jag köper spån på grangården för 78kr

sen får jag hö av en bonde men jag tror att det snart är slut så jag letar efter en ny bonde

Rafflan
0

Asså, Avel å Avel, jag har 5 chinchillor som jag avlar på, 2 kaniner å 2 marsvin å ställer ut alla djuren då jag kan.

Jag får spån å hö(gratis) från ett stall jag extra jobbar i så för mig e det bara pelletset å ev andra saker(som godis, selar, leksaker) som kostar sen får man vara beredd på veterinär är jätte dyret, men det är det värt om man kan rädda sin älskade vän.
Sedan kostar det att vara med i en förening + att ställa ut djuren( om man nu vill det;) )

Tejoos
0

Det du ska tänka på är varför du överhuvud taget vill ha uppfödning? Bara för skojs skulle är ingen bra anledning, det finns redan alldeles för många oönskade kaniner. Kolla bara här inne hur många barn som startar "uppfödning" och sedan skänker bort sina kaninungar.

Ta väl hand om de kaniner du har istället tycker jag :-)

MyThreeBunnys
0

men du har väll en uppfödning tjeoos?

Sashhi
0

Menar du rasen fuchs eller fuchs, pälsvarienten på dvv ?

Not your mom, not your milk.

MyThreeBunnys
0

päls varianten