Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 615 ggr
matilds
0

Tovor på benen!

Jag blir snart galen! Det känns som jag har provat allt nu, så jag måste fråga om någon har samma problem som jag ..

När jag fick Myran var hon jättetovig! Hon hade tovor ända in till huden runt hela bakpartiet och halsen. Dessa tovor lyckades jag få bort, men när hon kom, hade hon även småsmå tovor på sina bakben¨och på undersidan av baktassarna. Jättesmå tovor ända in på huden som jag har kämpat som en galning med att få bort.

De går inte att klippa bort, för de sitter för nära huden och är för små. Så jag har provat att borsta borsta på dem varje dag för att de ska "lösa upp sig", och det har funkat litegrann, men inte mycket kan jag säga. De verkar vara av annan "konsistens". De verkar inte störa henne, för de är så små. Men ja, jag vill inte att hon ska ha tovor ..

Jag undrar alltså om någon annan teddyägare (kanske lyktans kanin?) har samma problem? Hur har ni löst det?

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

aliciia
0

fukta tovorna med lite vatten, sen försök pilla upp dem ^^ så för vi göra med katten här hemma iallafall, om det inte går att klippa då ^^"

[Caifeen]
0

*putt*

Sisss
0

klipp av toverna på mitten, då brukar det gå lättare att borsta ut resten :)

Jetaime
0

Ehm när Emil va yngre så hade jag jätte problem med hela hans päls hur mkt jag än borstade så blev han tovig, dock "lösa tovor" i samband med att han fällde, allltså det håret som lossnade fastnade i det som satt kvar så jag blev ltie galen på det, (a)

Men när jag fick hem myran va hon genom tovig i hela pälsen, speciellt på bakdelen, benen och magen (där amanda hade klippt för hon "fällde", världens smästa bortförklarning, hon hade klippt henne på huvet också så hon va hlt kal för hon "fällde" men om sanningen ska fram hade det suttit en jätte tova där).

Men om du ska ta upp dom med en kam så ta en fintandad kam och sätt i spetsen precis i ja änden av tovan och dra lite försiktigt, så "löser" den upp sig lite och tillslut brukar man kunna tra av dom, iaf om det är sånna som mina kan få ibland när man har missat nått ställe, oftast är det för att dom har fällt/fäller så det brukar sitta rätt löst.