Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2007 ggr
[Victoria-Pancakes]
0

Vad göra för att svalka buren?

Vad kan man göra för att svalka buren och kaninen?

Det är så outhärdligt varmt ute nu på sommaren och min kanin ligger utsträckt i buren och har hastiga andetag.

jag har fyllt en flaska med vatten nu och lagt den i frysen, och skall lägga den i buren när vattnet har frysit till is. läste nånstans att det hjälper lite åtminstone.

har ni några andra förslag på vad man kan göra för att kaninen ska få det svalare?

jag kan inte flytta buren till ett svalare ställe, eftersom buren redan står på ett ställe som har skugga på morgonen och dagen, och den andra sidan av huset har sol då på morgonen och dagen. där buren står nu är det kvällssol, så då är det väldigt varmt för honom.

flisan93
0

Ser ut som att du gjort mycket för att hålla borta värmen, bra:) Du kan även badda kaninen i halvkallt vatten. Se till så att det alltid finns kallt vatten i buren och ge grönsaker med mycket vatten i. Gurka och vattenmelon brukar vara uppskattande:)

Lycka till!

Kawaiih
0

Om du badar kaninen akta så den inte får vatten på pannan eller liknande då kan de bli kok efekt. Läs även artikeln som finns här på kif.

De jag gör för att holla min kanin kall är att ha pressening över hagen som hon är i på dagarna och sen ha en liten sandlåda som jag har sand i som jag sprutar kallvatten på och när de har torkat sprutar jag mer. Så att sanden holler sej kall. Sen har jag en handuk som jag har sköljt med kallt vatten och har den på marken. Se då upp så inte kaninen biter på den och får i sej en massa trådar ta annars flecc(stavas?) tyg och blöt det. Sen ger jag kallt vatten och vattenmelon och gurka och dricka. Sen även isflaska som hon kan ligga emot.

De fungerar utmärkt för mej med att bara göra de jag gör nu. Hon är ju bara i hagarna på dagarna men om hon skulle av någon anledning va i buren så står den i skugga och är alltid sval ^^,

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

emms
0

Blöt öronen så de kyls ner. Kaniner pumpar nämligen ut blodet i öronen för att de ska kylas av så det brukar va ganska effektivt att blöta dem :). Isflaskor är ju också jättebra :D

Emma

aliciia
0

#2 det med att det börjar koka, stämmer inte, det skulle behöva vara endel grader över 50 grader för att de ska börja koka ^^

malinroth
0

kanske kan försöka göra nån sorts solskydd som du kan ställa framför buren då kvällssolen kommer så buren inte träffas direkt av solljuset? Kanske går att göra av en träram och pressening eller liknande? eller om ni har nåt vindskydd/insynsskydd som du kan använda…

rosahumla
0

Jag flyttade min kaninbur till skugga, och hade kaninen i hagen där det mest är skugga ^^ ( Bada dem gör jag oxå :P ) Och mina kaniner älskar att ligga och rulla runt i gräset när det är varmt ^^