Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 530 ggr
Toosen
0

Vad ska jag göra? "/

Hejsvejs alla (:

Jag har en treårig löwenkanin hona. Nu på sommaren bor hon ute i en utebur, en stor som hon kan skutta runt i. Men varje gång jag öppnar buren för att ex. ge mat eller gosa lite, så skuttar hon in längst in i hörnet där jag inte kommer åt henne och så morrar hon åt mig, och försöker bita mig när jag sticker in handen. Jag vet inte varför! Hon gör så varje vår/sommar/höst när hon är ute, men hon gör aldrig så inne. Jag tror att det beror på att hon behöver mer tid med mig, men det är inte så lätt. Något tips? på hur jag ska göra? //tooosen :)

Kawaiih
0

Skaffa några kompostgaller och gör en Hage sen lyfter duut henne där och gosar med henne. Då är du inte inne på hennes revir och då aksepterar hon dej bättre.

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Eichan]
0

Om du vill få henne tamare kan du ju börja med att vara utanför hennes bur ofta och prata och kanske bara sitta där och läsa så att hon vänjer sig vid din närvaro. När hon börjar våga komma fram till gallret kan du ju mnata henne med något gott som belöning. Sedan kan du börja ta ut henne i en Hage, t.ex av kompostgaller, och sitta själv där inne utan att kolla på henne. I början kommer hon nog vara skygg men efter ett tag kan nyfikenheten ta över och hon kommer fram och nosar på dig. Det är viktigt då att du varken kollar på kaninen eller rör på dig, så att kaninen känner sig trygg. Så har jag fått mina små tjuriga honor, tama och tillgivna.

Toosen
0

Tack för tippsen, fast jag får inte plats i buren xD

Riqueza
0

Kommer ihåg att en uppfödare sa till mig att det är ett typiskt hermelin/löwen-beteende. Men det borde väl bero på att de behöver mer tid för att bli sociala? Misstolka mig inte nu, jag har själv en hermelinfuchs så det är inte menat att trycka ner någon :)

Taci
0

#4, jag har inte träffat på en enda lejonhuvad som beter sig så..

Iaf, du har fått endel bra tips? redan ser jag :) Att sitta utanför buren utan att ta in handen o så är jättebra, så hon vänjer sig :) Tålamod är A och O! Himla skönt att hon iaf inte alltid är så, men lite märkligt ? ;D

Riqueza
0

# Nej det kan hända, men min hona betedde sig så från början, nu är hon hur social som helst. (hon har löwen i sig misstänker jag.. eftersom hon hade lejonman när hon var yngre) dock så "ska" hon vara hermelinfuchs.

Taci
0

#6, ok, men jag tänkte eftersom du skrev att någon sagt att det är typiskt beteende hos hermelin o lejonhuvad.. :P

Riqueza
0

#7 Jodå, det har jag. Men detta gällde spec. hermeliner :) Men hon nämnde även att vissa löwenkaniner kan bete sig så också :p

Förresten, är hermelinen släkt med löwen på något vis? :)

Taci
0

#8, ja de är ju båda kaniner :D Hahah ;D Näedå, jag vet inte, det är ju två helt olika raser, vad jag vet så är de inte mer "släkt" än andra kaninraser är.

Riqueza
0

#8 haha ;) okej jag var bara fundersam ^^

Toosen
0

Tack så mycket (: Jag tror att det har lite med min kanins humör, för igår tog jag upp henne utan att hom krånglade något, men idag kom hon inte ens fram till mej :o

Tina-lin
0

#8 När man "skapade" löwen rasen blandade man in hermelin för att hålla vikten nere så lite av hermelin beteendet kan nog vissa ha, även om man inte på långa vägar kan se hermelin i härstamningen…

Clariiz
0

Har för mig att du får blanda i hermelin i vart 5:e led och kaninen fortfarande räknas som renrasig..

Har själv aldrig träffat en lejonhuvad som beter sig så.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com