Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2658 ggr
[Niike]
0

Kaninens livslängd

Har tamkaninens genomsnittliga livslängd blivit längre/kortare än vad den var för längre sen, eller är det ingen skillnad? Någon som vet?

Tänkte om man över lag sköter kaninen bättre nu, ger bättre foder ect., så att den lever längre. Eller om det är mer farliga ämnen och liknande som gör livslängden kortare.

Skulle vara intressant att veta.

aliciia
0

Jag tror faktigst den är kortare nu.

eftersom många låter kaninerna gå gnagarblandning etc. å saltsten,  å bara få sitta i bur.

för ett par år sedan "fanns" inte innekaniner såå aa ^^ ( vet inte va det har med saken å göra menmen ;)

NellyZell
0

Längre, kaninhoppnings och utställnings intresset växer bara mer och mer och det gör ju att många sköter om sina kaniner bättre :)

[Niike]
0

Tack för era svar, även att dom var heelt olika ;)

Någon mer åsikt?

kaningodis
0

Om man tänker på miljön, så har ju den blivit sämmre, t ex. surt regn som påverkar naturen mycket negativt och även djur som får i sig de farliga ämnena. Träd, växter och gräs (som kaninerna äter) blir försurnade.

Idag tror jag kaninerna få mer Motion, de flesta kaniner får vara i rasthagar dagarna lång, så tror jag inte att det var förrut. Man tar nog hand om kaninerna bättre nu.

Jag vet faktiskt inte om det har bivit bättre eller sämmre, eller vad menar du med länge sen?

Kastanjegårdens Kaniner

[Niike]
0

#4 Jag vet inte riktigt, men från när man började ha kaninerna som sällskapsdjur kanske ;)

annaforsgren
0

Jag tycker att den blivit längre, förr i tiden så brydde man sig inte lika mycket om vad kaninen skulle äta och så;)
För att i de flesta böckerna står det att de kan bli 5-8 år, Men de flesta kaniner blir äldre än så om man sköter dom rätt.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tina-A
0

På äldre sidor och gamla böcker tycker jag man i snitt hittar en längre livslängs än i nyare böcker och nyare sidor, så jag skulle säga längre.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]