Probelm med tvestjärtar?
I Sissi och Starlights burar (inte hage) brukar det finnas tvestjärtar… Jag brukar mörda dem, oftar dyker de upp när jag gör rent buren.
Har också problem med att få bort dom. Det gäller väl att hålla så rent som möjligt i buren antar jag.
Usch, jag ryser av bilden som du har lagt ut xD ^^

Jambas har också de problemet, men dom sitter på dörren, så dom brukar "trilla" ner när man öppnar… :/ Men ingen annan har det.
#5 Samma här, det är så äckligt. De finns i flera av mina burar (träburar), har spolat vatten så att de rinner ut men nästa dag så är de där igen =(. De är inte typ 3 st utan det är massor =S. Det hjälper inte att hålla rent, de kommer tillbaka.
Kastanjegårdens Kaniner
Men kan dom inte vara på djuren å i djurens mat å tex bita/sticka djuren?

Den frågan har jag oxå haft många gånger, hur rent jag än har det så kommer dom jävlarna ändå! :P
kan man inte ha på något medel som dödar insekterna och som inte är farligt för kaninerna?
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Lyfte på en kruka som stog uppe på buren här om dagen, minst 30 st sprang iväg åt olika håll :P
Efter att jag flyttat på lite fler krukor så var hela buren full av dom.. ( utsidan )
Hittade 2 st Albinosar faktiskt :P
Jag läste på AntiCimex att man kan sätta papp/kartong bitar runt benen på buren så stannar dom där (tydligen) eftersom det samlas fukt där lätt då.

#6 Håller med dej! Det kvittar hur rent det är!
Jag har jätte många tvestjärtar i min bur, det är omöjligt att ta bort dom tycker jag! så fort jag tar bort dom kommer dom tillbaka efter en stund, usch jag hatar verkligen tvestjärtar.
* Men kan dom inte vara på djuren å i djurens mat å tex bita/sticka djuren?

Tror inte dom är på kaninerna eller vad ni nu har i era burar.
Dom sticks nog bara om dom känner sig hotade.
Jag har inte sett en enda tvestjärt inne i buren än, och samtidigt var det så jättemånga utanpå buren. så jag tror dom föredrog att vara där.
Har aldrig haft sånna i burarna, där emot hade jag myror i burarna, där jag bodde innan, ett tag men sprejade medel så försvann de ;D !
Jag har massor, men vet heller inte hur jag ska göra för att ta bort dom, minna sitter i dörren och så fort jag öppnar så trillar dom ner .
Idag så var det massor av tvestjärtar. Först när jag öppnade luckan så trillade det ner jätte många, sen så satt det en STOR brun klump på väggen, den bruna klumpen bestod av tvestjärtar =S.
Någon som har något bra tips?? Vill verkligen bli av med dem, antar att dem går in i buren för att söka skydd mot fukt…kom med iéer!!!
Kastanjegårdens Kaniner
Jag hade jättemycket problem med det förra året men det är typ inga iår :O. Men de är väl typ släkt med kackerlackor så de tål väl en del?
Emma
Ja, dom dör ju aldrig XP
Hmmm..en liten fundering men kan ni inte sätta limringar på benen.. sådana som mna har på sina träd?
Då borde de ju fastna på vägen upp?
Tvestjärtar är ofarliga och gillar att vara på mörka och trånga ställen ifred. De brukar flytta iväg om man stör dem tillräckligt mycket.
De kan ju "nypas" om man försöker ta dem, men vad jag sett så låter kaninerna de vara ifred och tvärtom…
De äter växtdelar och sprider inga sjukdomar vad jag hört.
Det är värre med alla fästingar som det finns gott om i gräsmattorna. Och myror (pissmyror) som kan attackera helt oprovocerat…
Bästa sättet att slippa tvestjärtar är att ha det ljust, torrt och luftigt. Om du sprejar insektsmedel så tror jag att kaninerna lider mer av det än vad tvestjärtarna gör.
Nämen gud va det såg dumt ut såg jag nu*asg* Jag menar givetvis på burens ben!
blääsh :O htarhatarhatar tvestjärtar, jag ryser och det börjar klia på mig när ´ni nämner ordet "tvestjärtar" xD staackars meej xD *ironi*
Jag har aldrig haft, och jag hoppas att jag aldrig kommer få några problem med dem!