Hona eller hane?
Hej allesammans!
Jag har ju en helt underbar liten kaninhane på cirka fem månader, men i framtiden så fort jag har hittat en lämplig bur till bra pris, så kommer jag även att skaffa en dvärgvädur.
Nu undrar jag vilket kön som är lämpligast? Blir min lilla kille störd av att ha en annan könsmogen hane eller en brunstande hona i samma rum? Naturligtvis kommer jag att tvätta händerna mellan vilket som, men bara lukten av varandra i djurrummet, stör det min nuvarande och även såklart min framtida kanin? I djurrummet finns även marsvin, råttor, möss, gerbiler, guldhamstrar och en dvärghamster, så min kanin är helt klart van vid andra djurlukter.
Tacksam för svar!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
För mig funkar det bra, har två hanar och tre honor på samma ställe. Så det ska nog inte vara några problem.
Åh vad bra. :) Jag var så osäker, så då tyckte jag att det var bäst att fråga. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ja det är ju lika bra att kolla först:)

Jag tror inte att det gör ngt med tanke på att det finns massa andra djur där också, och mina kaniner bor också närma varandra (:
Jag har också hanar och honor bredvid varandra, funkar jättebra :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ett större problem är väl alla "tjuvparningar" som folk lyckas få! Det verkar variera hur störda kaniner blir av lukten från motsatt kön, jag har haft hanar som blivit väldigt skvättiga av honlukt.
Min ena hane blir tokig av att en hane finns i närheten hehe XD Och så blir han lite så där över drivet pigg och hyper. Men han är i tånåren nu så.. (?)
Men bortsett från han har jag ofta haft honor och hanar bredvid varandra utan problem.

Jag hade en hane och en hona inne (i olika burar såklart), men det funkade inte för hanen bara skvätte överallt på väggarna mm när han kände hondoften.
Mu har jag inte det problemet eftersom kaninerna bor ute ^^
Jag hade en hane, han skvätte som en tok även om jag bara hade en hane i ett annat rum (jag hade min hane i sov rummet, Veronica/systern hade sin hane i sitt rum på över våningen, jag bodde på neder våningen, endå skvätte han jätte mkt).