tveskjärtar i rast buren =/
Gick precis ut med min kanin i hagen när jag kom dit så satt jag ner henne som vanligt och kollade så allt va bra med henne och hagen osv. sen i hagen har vi som en bur som hon får va i när vi inte är i närheten på grund av att vi har katter och för att de finns stora fåglar bakom vårt hus. De är en trekants bur och när jag kollade i själva bo delen så såg jag att de kryllade av tveskjärtar på väggarna och när jag kollade i spånet va det också där.
Nu är min fråga hur ska jag göra? om jag städar ur så kommer dom antagligen komma tillbaka. de är ju klart att jag kommer städa ur den men vad ska jag göra för att inte de ska komma tillbaka?
eller lär jag bygga en bur som är på små ben och sånt för att hon ska få va ifred?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

nu har jag gjort rent den men vad ska jag göra för att förhindra att dom kommer igen?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
usch tvestjärtar e äckliga men man kanske kan spruta något insektsmedel.
Kramar / Julia (=
Har ingen aning… Har inte det problemet själv, hoppas det löser sig, tvesjärtar är inte kul…
Tvestjärtar är ofarliga och gillar att vara på mörka och trånga ställen ifred. De brukar flytta iväg om man stör dem tillräckligt mycket.
De kan ju "nypas" om man försöker ta dem, men vad jag sett så låter kaninerna de vara ifred och tvärtom…
De äter växtdelar och sprider inga sjukdomar vad jag hört.
Det är värre med alla fästingar som det finns gott om i gräsmattorna. Och myror (pissmyror) som kan attackera helt oprovocerat…
Bästa sättet att slippa tvestjärtar är att ha det ljust, torrt och luftigt. Om du sprejar insektsmedel så tror jag att kaninerna lider mer av det än vad tvestjärtarna gör.