Hej allehopa!
Är då ny här och försöker bekanta mig med så många som möjligt men ligger lågt i antal ^~
Jo, det är såhär att jag har varit inne på det här med kanin ett ganska så bra tag nu och det skall äntligen uppfyllas. Nu är det ju så att det finns ju så många olika raser och jag har apsolut ingen koll på raser.. men men vi får väl försöka lösa det.
Är mest inne på en liten ras då det inte blir så tungt vid transport som skall ske ganska så ofta. Har hört att hermeliner skall vara en av de minsta men hur är de i temperament ? Vill både ha en mysig men endå en aktiv kanin som är nyfiken och arbetsglad.
Jag kommer också ha kaninen utomhus så det får man väl också tänka på när man väljer ras eller ? Men utomhus är det iaf jag skall ha lille ninisen. Hur stor bur skall en liten kanin ha egentligen och hur mycket Motion skall den ha per dag? Räcker det med ungefär 1 h i en rastbur om dagen och sen kel och promenad i sele?
Oh.. det är så mycket jag vill fråga om men jag får väl lugna ned mig lite och vänta.
Någon som väntar på någotgott väntar aldrig för länge ^^
:) välkommen till kanin i fokus! Hoppas du kommer trivas här!
Det var många frågor du ställde på en gång där :P
Hermelinkanin är som du säger en av dom minsta och kanske vanligaste raserna. Dvärgvädurar är lite större än hermelinen, men ändå ganska små. Min kanin är en korsning mellan hermelin och dvärgvädur :)
Hur kanin är. Om den är pigg, gosig, aktiv osv har inte så mycket att göra Vilken ras? det är utan mer vad kaninen har för personlighet.
En timme om dagen i en rashage låter jättebra. Och sen lite kel och promenad i sele :)
Ska du köpa kanin snart? Om du ska köpa kanin från en djuraffär måste du nog snabba på att köpa den. Eftersom den ska stå ute måste den hinna vänja sig vid utomhustemperaturen så att den hinner skaffa sig vinterpäls när det börjar bli kallare ute snart.
Lycka till ! =)

hm, kan nog inte svara på dina frågor..
men jag gillar ju Dvärg-väduren (haha, har bara haft den rasen också^^)
men ngn annan kan nog hjälpa dig :)
Välkommen hit, förresten :D
Hehe, det blev många frågor :) Själv har jag bara haft dvärgvädurar, men jag skulle vilja påstå att det snarare är individen mer än rasen som bestämmer hur en kanin är. Det är som t.ex. med hundar, man brukar säga att vissa raser har vissa egenskaper men i slutänden är det individen som bestämmer om hunden är en myskorv eller en sprallis :P
Hermelin är iaf jätteliten så vill du ha en liten kanin passar nog hermelin :)
Kaniner vill ha så stor bur som möjligt, men 1*0,5*0,5 m (Längd,bas,höjd) borde räcka om du tar ut din kanin i minst en timme om dagen. Lek då med den och spendera mycket tid med den. Hittar du en större bur blir bara kaninen ännu gladare :) Men ska du ha buren ute så se till att det finns en isolerad del i buren där det fortfarande är varmt under vintern.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

se där, Lotta_A hann före mig o svarar o allt ;D
o sen kom Tina_A o svarde också ;)
Glömde ju säga välkommen. Hoppsan! :) Välkommen!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Haha. Alla svarar på samma gång :D Kul med nya medlemmar!

aa, allt hände på samma gång ;)
Säger som Lotta_A´s första inlägg, men vill komma med ett litet tillägg.
Många tror att hermelinen är den minsta rasen, men det är faktiskt dvärgharen som är mindre.
Minsta tillåtna vikten på en hermelin är 0,8kg och på dvärgharen 0,7kg. Deras tillåtna maxvikt är för bägge 1,3kg. Dvärghararna brukar väga runt 0,7-0,9 ungefär. En dvärghare på 1kg brukar en del tycka vara mycket, medans en hermelin på 1kg är alldeles lagom.
Kan inte säga någon skillnad mellan dvärghare och hermelin, då jag inte har någon dvärghare. Men tydligen ska dvärgharen vara enormt full av liv, mycket sprallig. Hermelinen är inte fullt lika sprallig vad jag märkt.
Om du vill ha en aktiv kanske du inte ska välja dvärgvädur, många kan vara en aningen slöa och bekväma utav sig faktiskt. Men om du vill ha en, så kolla på flera ställen, så att du får den sprallige och arbetsglade kanin du är ute efter. 
I många djuraffärer brukar det finnas, vad jag märkt iaf, många korsningar med löwen i, som är otroligt fina. Hur de är i temperament vet jag ej heller själv, men nästan alla jag pratat med är jättenöjda med sina. De är kelgoa, tycker om att arbeta.
Lycka till och kul att du ska skaffa kanin!

Många hermeliner är faktiskt ganska aggressiva. Jag har en nu och han är en riktig djävul fast han har säkert något fel i hjärnan eller nått… ;)
#9: Min förra kanin var riktigt aggresiv ´:( . Han ville alltid bitas och han hatade att bli buren. jobbigt
Hermelinen låter perfekt i mina öron men finns inte hermelin i i längre hårlag också? Tålet en kanin med längre hår bättre kylan elelr är det detsamma?
Jag kommer troligen köpa från en uppfödare eller privat.
Jodå, nog finns det hermeliner med längre päls. Har själv en hermelin fuchs här hemma!
Har inte märkt någon större skillnad i hur de klarar kyla bättre än normalhårade.
Lägger in en bild på min söte hermelin fuchs Goman.
Älskar vit-rödögda!
åh. herregud vilken sknhet.! Underbar ju.
Skall börja leta mer på riktit efter två fina uteburar då jag har pengar till bur nu.

#12 Det där KAN inte vara en renrasig!! Eller jooo…
Fy fasen så underbart söt!

#14 Klart att det finns långhåriga hermeliner. Det finns långhårig variant på de flesta kaniner. det kallas Fusch (uttalas fux)

Jaaa! kom på det det var därför jag skrev: "Eller jooo…" ;)

Ok haha
E-hjo: nog är han renrasig alltid. Söt som sockervadd. 
*skratt*

#18 Ja, men det stämmer ju =)

Angående ras så får du väl prova dig fram. Läs om dem olika raserna på bla KAF (Sveriges kaninavels riksförbund). Hemsida: http://come.to/kaf där kan du också hitta uppfödare och läsa regler och skrivelser för burmått som måste följas. På http://www.rabb-it.se hittar du både bogselar och H-selar som är experttillverkade för kaniner. Finns också sajten http://www.libraartic.com där finns lite mer. Köp ingen sele med knäppe för koppel i mitten, den är förbjuden!. Knäppet i mitten ger en strypeffekt. Motionera kaniner några gånger i veckan om du vill börja hoppa bör du kontakta din närmaste förening, hittar du på KAF. Jag har två kaniner: en renrasig rex och en dvrägvädur och lejonkaninkorsning. Som nybörjar kanin kan jag nog rekommendera den korsnigen (dvärgvädur, lejon) eller bara Dvärgvädur som passar till allt och har bra temperament. Innan hade jag en renrasig tan. Trevlig ras!. det är bara att läsa på!. Vill du veta mer är det brara att meila!
Välkommen!
dvärgvädur kanske?
har inte läst alla kommentarer..:$
Med vänlig hälsning,
Jenny
OJ! hon har ju redan avslutat sitt medlemskap..:$
kanske man skulle låsa denna?
OJ,den var ju några år gammal också..:$ x 200
Med vänlig hälsning,
Jenny