Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4374 ggr
Jojsan
0

Handmata kaninungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har även 2 till av Channies ungar dött så nu är det bara 2 kvar… Från att vara 7 till 2… :( Ungarna som dött har inte varit skadade på något vis, jag vet inte varför de har dött. Channie kanske inte matar dem? Fast de har sett ganska runda ut…

De är 1 vecka idag, skulle jag kunna rädda de 2 som är kvar genom att ta bort dem från Channie och ta hand om dem själv? Mata de själv? I så fall, vad ska man ge? Hur ska jag ta hand om dem? Eller är de för unga för det? Eller ska jag låta Channie ta hand om dem och bara hoppas på det bästa.. Men jag tror att om Channie får ha kvar dem så kommer de 2 sista dö också… Jag skulle göra vad som helst för att rädda dem!

galaxens
0

Det här receptet är rekommenderat av veterinär till kaninungar och även en anställd på djurens ö sa att den var bra. Det ända problemet är väl att få tag på torrmjölk just nu.

blanda en äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning

Annars hittade jag också det här receptet från en uppfödare:

blanda 4 dl filmjölk, 1 dl vispgrädde, 1 dessertsked honung upplöst i 3-4 matskedar kokande vatten

Använd en pipett eller medicinspruta om du har. Var väldigt försiktig när du matar så att inte maten kommer för fort, då kan den åka ner i luftstrupen. Gnugga magen försiktigt med en handduk eller med fingrarna när du har matat den, det stimulerar matsmältningen.
Lycka till!

(recepten kopierat..) Flört

Jojsan
0

#1 Tack för recepten! Så ungarna är inte för små för detta när de är endast en vecka? Hur ska de bo i så fall, jag tar då in hela bolådan inomhus i en innebur, tror ni det går bra?

Jojsan
0

#1 Vad är vitamin-mineralblandning och vars kan man köpa den?

Är det stor chans att ungarna dör om jag försöker handmata dem?

kastanjen
0

Esbilac är det som är mest lik kaninmjölk, finns att köpa på apoteket. Har själv använt det och det har fungerat jättebra!

Jojsan
0

Är det stor chans att ungarna dör om jag försöker handmata dem?

Tycker ni det är en bra idé att ta ungarna från mamman för att handmata dem själv?

Finns pipett eller medicinspruta att köpa på apoteket?

#4 Tack, nu har jag 3 alternativ istället för Channie mjölk… Vet inte vilket som är det bästa…

lomsen
0

Jag tycker du ska stödmata och sätta tillbaks dem till mamman efteråt! Typ 2 ggr per dag och väga dem noga varje dag så du ser att de ökar i vikt!

Tarja
0

Jag har för mig att det finns stödmatningsflaskor på Zoosajten.se, de skickar sakerna ganska fort.. Den kan man nog använda till kaninungar.. :P Hoppas att det går bra med ungarna!

lomsen
0

Annars finns det på apoteket med till kaninungar och andra smådjur, men medicinpipett eller spruta är bättre, vi satte en bit ventilgummi på en med.spruta det blev perfekt och kommer alldeles lagom mycket och är mjukt och fint för dem!

Jojsan
0

#6 Men det kanske är Channie som dödar ungarna.. Kanske hon mosar dem eller något… Jag tror antingen får de vara kvar eller helt utan mamma… Fast jag har aldrig varit med om detta så jag vet inte.

#4 Jag såg att Esbilac är för valpar, så hur ofta och hur mycket ska kaninungar ha?

Jojsan
0

Ungefär hur mycket mat brukar en unge äta åt gången? Jag ger dem majsvälling…

Jojsan
0

putt

sofijans
0

om du riskera så kan du ju "exprimentera" och ta in en unge och handmata den, och ha kvar den andra ungen.. då ser du vilken som lever.

Miiah
0

Har du frågat inne på kaninnet? de är bra mycket duktigare där och har mycket erfarenhet av att handmata kaninungar :)

Jojsan
0

#12 Har redan tagit in båda 2…

#13 Ska kanske ta och kika där, tack för tipset!

denisesalomonsson
0

Stort lycka till !

kastanjen
0

#9 ja esbilac är för valpar men det är det som är allra mest likt kaninmjölk.

barabys
0

Hur har det gått med dom små?

Jojsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16 Ok.. :)

#17 Hittills går det bara bra :) Jag ger dem katt modersmjölk ersättning och det tycker de om. De går sakteliga upp i vikt och är jättepigga. Idag är de 11 dagar och en av ungarna öppnade ögonen igår ^^