Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 395 ggr
Salish
0

Tecken lättare än röster?

Jsg har märkt att Sotis lättare förstår tecken och kroppsspråk än rösten. Igår kunde jag tillexempel lära Sotis mycket enklare "Sluta" eller "Stanna" genom att bara visa handflatan mot honom, för när jag sa "Sluta" lyssnade han inte alls. Det kanske inte är just teckenspråket i sig som gör att han lyssnar, det kanske är mest kroppspråket med omedvetna miner mm, och att jag inte pratar, eftersom kaninerna själva inte pratar med rösten. Nu kanske detta lät lite krångligt, men ville bara skriva det. :P

Tina-A
0

Att bara säga "sluta" förstår ju inte kaninen. Det måste man lära in med många, många, många upprepningar. Sätter man upp handen kan man få kaninen att sluta, eller intresserad av nåt annat - handen, och därför sluta. Säger du "sluta" varje gång som du tar upp handen kommer kaninen efter ett tag koppla samman ordet och förstå ordet, mer eller mindre, men språket är ju alltid svårare än att faktiskt visa kaninen.

Att bli stoppad, och lära sig att "jag kommer bli stoppad när hon tar upp handflatan, så jag kan lika gärna sluta", är lättare än att försöka lyssna till sig ett ord. Vi pratar ju med kaninerna hela tiden och dom förstår inte vad vi säger.

Men visst kan dom lära sig en hel del saker på bara röstkommando (komma på inkallning, hoppa upp på saker, ställa sig på bakbenen), men jag tror att handtecken ofta är lättare.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

denisesalomonsson
0

#1 bra beskrivet :)