Frågor om utebursbygge
Har bestämt att jag ska bygga en riktig utebur förutom det lilla huset jag ska bygga. Vår ena kanin stortrivs på balkongen och vi pratade förra året om att fixa så hon kan få vara ute hela tiden.
Har mätt balkongen och dem mått jag tänkt är L140 B67 H60. Eftersom vi har en dörr framför där buren ska stå så kan den inte bli bredare och balkongen är 2m lång så 60cm fram till kanten känns lagom.
Nu funderar jag på hur stor "sovdelen" bör vara. Läste någonstans att man skulle bygga den liten. Eller kan man dela av buren på hälften 70cm och sätta in ett litet hus som sovdel och ha en hylla i resen av delen? Om ni fattar vad jag menar.
Det ska väl inte vara för stort så det blir kallt på vintern eller kan dem ha 70x67cm bodel och värma?
Byggde utebur när jag var liten och då blev sovdelen ca 40cm lång.
Ska ha en stege ner till balkongen så hon kan gå ner och hoppa när hon vill.
Sitter och ritar skiss nu, blir lite planerande eftersom buren ska byggas på ett ställe och sen kunna fraktas i "platt" paket hem till oss.
Någon som vet om man kan ta råplan 45x45 som ytterram eller blir det för klent med den dimensionen? Tänkte bygga en ram och sen banka på skivor utanpå.
45x45 är alldels utmärkt. Har byggt en akvariebänk med den dimensionen som stomme och än har den inte gått sönder. Skivorna ger ju en extra stadga när de kommer på plats. Hade du tänk spika/skruva ihop reglarna direkt i varandra eller använda vinkeljärn?
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Har inte bestämt det faktiskt, funderar på om det blir stabilare med vinkeljärn eller inte. Kan använda mig av bägge metoder eftersom vi kan låna skruvdragare här och få ihop allt, men planerar på att såga till och måla alla delar när jag är på semester hos mina föräldrar.
Dem har stort garage och massa verktyg så sliper jag stå och måla och såga i lägenheten.
Vad funkar bäst skruva direkt eller använda regel?
Det blir ju lite klurigare att spika/skruva ihop reglarna direkt men det går. Jag som är bekväm av mig använder helst vinkeljärn. Tycker att det känns säkrare också.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Trä mot trä är alltid det bästa, byggbeslag använder man när det andra inte funkar…ochså skruva ihop den..
Har ritat en bra ritning nu som jag är nöjd med, har mätt och haft mig så det blir nog bra.
Tänke på rampen jag ska ha från buren ner till hagen hur brant kan den vara för att det inte ska bli för jobbigt för kaninen att ta sig upp? Funderar på om jag ska göra en kort ramp och istället för att den går hela vägen ner till marken så slutar den på kaninens lilla hus hon får ha i hagen.

Bygg rampen i vinkel, så behöver den ju inte bli så brant, och skuva tunna lister tvärs över den, så får kaninen bra grepp när den ska upp eller ner…
Ska du ha buren ute på en balkong med gräsmatta eller på en högre våning där det är annat underlag? Mina är ute på balkongen, andra våningen under sommaren och då har de året-runt-bur med kortare ben på så de kan hoppa in och ut som de vill utan ramp eller liknande. Benen är ca 30cm över golvet.
Har du tänkt ha buren ute året runt och på markplan så bör ju buren vara högre för att skydda från kyla underifrån samt för att hindra katter och annar att störa kaninen då den är i sin bur.
Lycka till med bygget!
Den ska vara på balkongen där det är betonggolv, men eftersom jag har ett rörelsehinder och har svårt att böja mig och ofta använder rullstol när jag ska göra något en längre tid så blir det lite högre ben så jag dels kan sitta i stolen och nå bra och dels stå utan att behöva böja mig så mycket.
#9 Men då blir inte buren så jättehög i alla fall. Har sett andra som bara har en pall framför luckan så hoppar kaninen först upp på den och sedan in i buren. Kanske skulle funka för dig?
Då slipper du ju en ramp som kanske skulle vara mer i vägen för stolen också…