Hur ser Era beteshagar ut?
Hej alla glada kaninvänner!
Det var länge sedan jag skrev något här, men nu så!
Ska bygga / sätta upp en beteshage till mina små vänner nu och undrar om Ni inte skulle vilja visa bilder på hur Era beteshagar ser ut, lite inspiration kan behövas, lider tyvärr av idétorka.
Har Ni några bra tips? så spotta ut dem vet jag!
Tessan
#1 Oj, vad fint de måste ha det där!
Det är kompostgaller eller hur?
Vi har faktiskt pratat om att ha kompostgaller, tycker verkar bra.
#1 Förresten, måste bara fråga om dina kaniner nånsin rymt därifrån eller om de försökt gräva sig ut någon gång? Hur "smitarsäkert" är det med kompostgaller?
#4 Jag tycker mina burar är helt ok stora (140x80cm) men tycker det är en självklarhet att dom ska få vara i Hage. Dels för att äta gräs, och så älskar dom att skutta omkring lite ute och så. Tack :)
#5 Nej, ingen av dom små har rymt någon gång. Dock har min franska vädur tagit sig ut genom att rycka/krafsa och hålla på i gallret ;)
Här är även andra delen på den i #3.
#6 Visst är det självklart att dom ska få äta gräs. Vi har en bur som är 225 cm lång x 1 m bred x 70 cm hög. Det är en gräsbur med hus i.
#4 Jo så klart de små gullisarna ska få kunna springa av sig ordentligt och äta gott färskt gräs lite som de vill, och få byta lite miljö också… Tänk dig vad mysigt för dem att få ligga lite i solen eller knalla bort och lägga sig i skuggan och slappa.
Att ha stora burar är ju såklart bra, men har man möjlighet att komplettera med stora härliga beteshagar så är det ju bara att göra det!
#7 Det är stort och härligt det!
Niike, vad fint de har det! Min man fick kika på dina beteshagar och sa med en gång: "Snyggt, såna blir det!"
Men Ni andra som vill visa bilder på Era burar, gör det! Det är alltid kul att se hur Ni gjort.
Är det någon som har nät i botten på sina burar? Min uppfödare rekomenderar det, men hittills har jag inte sett någon som har det… Kanske inte är nödvändigt trots allt…?
Så här ser min Hage ut, den är ganska så stor. Jag har burdelar till fågelburar då vi har många papegojor. Vi har många burdelar så jag kan göra ännu större hagar om jag vill =). Det är också mycket lätt att flytta burdelarna.
Kastanjegårdens Kaniner
#10 Tack, vad glad jag blir :)
Jag har inte nät i botten på mina eftersom mina kaniner inte gräver sig ut och jag har uppsikt så inget djur (t ex räv) gräver sig in.

Detta är en av mina beteshagar ^^ Mina är rätt små, men dem får de vara i hela dagarna utan uppsyn då det finns tak och botten. Planerar att köpa med kompostgaller och göra en stor beteshage de får vara i under uppsikt :) Tycker dessa är mkt praktiska :) Jag flyttar runt dem så att kaninerna alltid har gräs o beta. _(på bilden så är taket inte fällt så att det täcker hela buren, utan bara så det är på halva ^^ Så jag kan komma in och så ;) Och så har jag mycket mer saker i den, bilden är tagen då de är uttagna för rengöring..)
_
Mvh Sigrid
#12 Fint som 17!
Önskar att min trädgård var enorm, tyvärr har bara typ 500 kvm tomt… men det räcker ju i alla fall till ca 16-20 st kompostgallersidor. Mina kaniner ska få vara ute på dagarna då vi är där omkring och komma in i sina näst intilll inbrottssäkra uteburar på kvällen, eftersom vi trist nog har både en grävling och en räv som synts i området nattetid…
# 14 - Tjusigt!
#15 TAck så mycket =)
Vi har gott om stora ytor och gott om nät, så jag kan göra många och stora hagar. Innan det blir mörkt så släpper jag in kaninen i sin utebur med nät runt om, då han är bra på att rymma (har dock inte försökt rymma ur den här hagen än så länge) och det finns rävar i närheten :(.
Kastanjegårdens Kaniner
Ja usch, det vore hemskt om räven fick tag på dem… Det får bara inte hända!

#19 He he, måste blivit nåt knas för jag ser ingen bild.
Försök igen!
Förlåt, nu kom det upp, vart nåt strul bara.
Men vilka fina sektioner, var har Du köpt dem?

#22 - HÄRLIGT!

#24 - Lyckliga niner som får bo hos dig, de måste gilla sina hagar massor!
#26 Fint!
Vad är det för kaninunge som Du håller i handen? Ser ut som en viltgul! Jag har nämligen viltgula dvv och den där lilla rackaren såg precis ut som deras ungar! Berätta, berätta!!
* nyfiken *
#26 - Vad många olika varianter Du har, lyxigt! Vilken föredrar / rekomenderar Du?
#30 Föredrar den första eftersom den är stabil (sitter fast i marken) och störst. Det finns även massor av jord i den hagen där kaninerna kan gräva. Men jag gillar de andra hagarna med ^^
Ja den var snygg som bara den också!
Men om de gräver, gräver de sig aldrig ut då? Det såg ut som om Du hade nät i botten på en av burarna, kanske såg fel men om det var så, hur tycker du då att det är med nät i botten? mycket frågor nu jag vet, men den som inte frågar får heller inget veta!
Gullig kanin förresten!
#33 Den hagen där de får gräva står mot en husvägg och det är mot den som de oftast gräver. Ifall de gräver på något annat ställe täcker jag igen hålet. Eftersom hagen inte heller har tak så har jag alltid uppsikt över kaninerna då de är i hagen.
Jo, i en av burarna har jag nät i botten. Där har jag kompostgaller som botten, eftersom det är ganska stora hål i gallret i botten så kommer gräs lätt upp. Det är också väldigt praktiskt att ha galler i botten och tak för då kan jag lämna en kanin där utan uppsikt hela dagen. :)
Ja just det, det kanske känns lite lugnare om man har både botten och tak på beteshagen. Vi har lite grann att fnula på nu… Men det är kul att få göra det mysigt för kaninerna!
#35 Japp ^^ :)