här ska ni få se skillnaden.
HÄR KOMMER HISTORIEN :
I juli 2006 (jag tror det var 2006) kände jag att jag måste haen kanin. Då jag pratade med en gammal vän så kom det på tal, och min vän sa att hennes familj och hon inte riktigt hade tid för kotten och att jag kunde få hon. Sagt och gjort, jag fick kotten. Det var i augusti 2006. Jag tror kotten hermelin/lejonhuvad hona eller liknande. I augusti 2007 ville jag para kotten, kände att jag hade tiden som fanns. Men jag ville vänta till våren 2008. Då hände det perfekta under våren! min bästa vän, Lisa sa att hennes kusin hade en Hermelin/Lejonhuvad hane som var ungefär lika gammal som kotten, Lisas kusin hade inte tid för den och om hon inte fick sålt den skulle hon avliva den. Så Lisa tog emot kaninen som hon döpte till Junior. Samma vår, alltså i vår 2008 parade vi Kotten och Junior. (som var ungefär lika gamla btw) Första gången vi parade blev kotten endast skendräktig?, andra gången fick hon en dödfödd unge, (se bild). Tredje och sista gången fick hon ut en halv unge, död såklart. Några dagar senare märkte jag att hon hade fött ut den andra halvan i hagen, då var ungen rutten och jag såg inte så bra, men jag såg att den hade gått av på mitten vid ryggraden och så såg jag dens huvud som var ihopkrympt och ruttet. Sen såg jag något PÅ huvudet, som om det hade två huvuden eller något, men jag trodde det var bajs typ.
nu till saken, tänk om kotten och junior är syskon? nu i efterhand kom och lisa på det. Dom är ju typ lika gamla , samma ras, kommer från samma MINIMALA ort där alla känner alla.. Jag vet att kotten kommer från första början från en tjej som heter Annie, jag kan be lisa fråga sin kusin om kusinen tog Junior från Annie, för om hon gjorde det så skulle dom alltså vara syskon, det skulle förklara en hel del.
tack för ni som tog er tid och läste igenom allt, hoppas ni hängde med. Jag vet att det var trassligt skrivet:)
Detta är kotten nu.

Två bilder från förra året tror jag.
Och

två år sedan. (ägde hon inte då)
j
Tre år sedan. september 2005. (ägde hon inte då)
jag är alldeles för glömsk, jag kommer inte ihåg hur länge jag har haft kotten och jag kommer inte ihåg hur gammal dom som jag fick hon av sa att hon var ungefär. Men jag får forska lite :)
jag har hittat bilder på hon från gamla äger, det står att det är i januari 2006.. då vet jag att hon minst är två och ett halvt år, men hon var ju inte direkt nyfödd på bilden. haha..

heheh, ändrar färg va? xD :)
#3 tydligen:) haha.. vid september 2005 tar det stopp, alltså jag hittar inte mer bilder eller så på hon på internet. Så hon är minst tre år. Men jag vet inte riktigt om jag har haft hon i tre eller två år..
jag har även hittat bilder på hon när hon var nästan svart. Konstigt att dom kan ändra färg såhär..

#5 Ja, men det kan nog bero på att pälsen växer å att dom fäller. Hahah smart va? ^^
Men, ja undra vfr de kan bli så, har märkt det på min kanin Totte, han är Dvv & när jag köpte honom så var han helt blå manteltecknad men nu börjar de blåa bli brunt istället xD
Jag har "bestämt" mig, jag har haft hon sen 2005. Jag kom ihåg att då jag fick hon var det Augusti, jag har bilder på hon från April 2006 som jag har fotat, alltså kan jag inte ha fått hon augusti 2006. Då är kotten tre, kanske fyra år.
Och det kaninen jag parade kotten med är också något sånt, typ samma ras och båda kommer från samma minimala ort. TÄNK om det skulle vara så att dom var syskon? är det därför ungarna blir dödfödda?
#6, precis! men tänk om man får en unge och uppfödaren säger att den är te.x svart, och sen blir den ljusare och ljusare och ändrar till brun zobel typ..
jag försöker flytta denna till "måste skriva av mig" men det går inte, jag vet inte hur man gör..

# Du det med att du sa att de kanske är syskon, det kan kanske stämma. :O Eftersom, ja attt du sa att ungarna var dödfödda. Har dom samma teckning?
Jag tänkte skriva historien där längst upp nu, det kan ta ett tag men ha tålamod. Den kommer bli ganska lång, hoppas någon orkar läsa igenom hela den och orkar bry sig.
#6 Han är troligtvis bara solbränd, det är ju sommar nu och så ^^

Kotten är ju hermelin fuchs? (:
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#14, juste så var det, jag var så flummig när jag skrev. Då Lisa fick Junior så sa Lisa till mig att hennes kusin hade sagt att Junior var en hermelin rex typ, men jag tror lisa eller hennes kusin blandade ihop rex men menade fuchs. Alltså är risken stor om det är samma ras och samma ålder, från samma ort..

Läste historia, var lite läskigt där med kaninungen som var halv "/ Synd oxå att det blev så många "misslyckade" parningar. Att dom blev dödfödda.
Okej, det kanske är så att dom är från samma moder och fader men inte är syskon oxå. Att dom iaf har samma släckte, och det kan ju förklara mkt eftersom det har blivigt så många missfall.
:)
#16, ja det har du rätt i. Jag kan utvecka historien med den halva ungen lite:
Jag gick ut till kotten, lyfte på hon, såg död unge halvt ute. Ropade på mamma, ungen gick av på mitten då mamma drog lite försiktigt. Vi lät kotten vara och ringde veterinären, dom sa att jag skulle vänta och se. Jag vänta och några dagar senare hittade jag då andra halvan av ungen, den var rutten och svart men den såg missbildad ut. Men det måste absolut ha varit något fel på ungen, dom går ju inte av på mitten bara sådär. Mamma drog ju inte hårt, bara pillade lite. Jag såg att ryggraden hade typ krokat sig och sånt .. började må illa av att titta på ungen länge så jag tog inget jätte ordentlig titt. Men den såg inte normal ut. Så eftersom den var ev missbildad så kanske det var inavel..
en sak som är konstig, har nämt den tidigare. Vi låtsas som om jag nu skulle köpa kotten av en uppfödare, uppfödaren konstaterar att kotten är te.x chinchilla manteltäcknad. Och något år senare är hon en annan färg, sjukt. Jämför te.x den älsta bilden, alltså den längst ner och sen den fjärde bilden om man räknar nerifrån, man kan ju inte tänka att det är samma kanin.
De är inte syskon eftersom de är olika raser. Din kanin är en hermelim fuchs och hanen är en lejonhuvad kanin.
Dessutom så behöver inte inavel leda till dödfödda ungar. Däremot kan det bero på att honan var för gammal då hon blev parad. Det kan leda till komplikationer.
Färgen på din kanin är brun zobel och är kaninen ute mycket så kan den bli solbränd, inget konstigt alls faktiskt. hanen ser ut att vara isabella, möjligen madagaskar.
Lycka till med din kanin!
#19 Tror du att hanen är en lejonhuvad pga att han ser ut som en, eller pga något jag har skrivit här tidigare?:) jag har varit ganska flummig när jag skrev så jag kan ha skrivit fel någonstans.
Hanen är en lejonhuvad, det syns på bilderna. Och honan hermelin fusch.
Med tanke på färgerna de har också, så kan de knappast vara syskon.
Så den biten behöver du inte oroa dig för.
Men har honan inte haft kull innan borde du inte parat henne.
Troligen blev det fel på ungen för honan var för gammal och naturen gjorde sitt.
#21 okejokej :) jag hade läst på internet att man kunde para honan fast än hon var över ett år, och att det bara gällde marsvin och blablablabla. Och så har många jag känner parat honor över ett år för första gången, och det har gått bra, Så jag tänkte att jag också skulle pröva :D men det går visst inte bra..
Jag har haft två kaniner som ser ut som din, hermelin fuchs brun zobel. De är verkligen fina med sin fluffiga mjuka päls! 
kotten var snyggare, (pälsmässigt) förut (a)
fast hon är söt nu också :):):)
#24, haha jo det tycker jag också:)
Lisa är med mig nu, och hon sa att sin kusin hade sagt att Junior var en blandning..

#19 Du ser väl att det inte är en lejonhuvad :P ?
Mvh Ellenfyrkant
Man ska inte para honor som är över ett år, innan de fått sin första kull. Det är nog därför Kotten har fått dödfödda ungar.
Not your mom, not your milk.
#26 Honan är en hermelin fuchs, hanen lejonhuvad så gott jag kan se i alla fall. Har du läst hela inlägget jag gjorde?

Jag tycker att hanen (isabella) ser ut att vara en lejonkorsning, med tanke på kroppen och att han har så lite man.
Honan (brun zobel) är helt klart en hermelin fuchs. Jättefin :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Tycker hon ser ut att vara hermelin fuchs och inte lejonhuvad/hermelin :S ?
alltså jag har ingen aning om vad kotten är, men jag tror hon är en hermelin fuchs. Junior kanske är något åt lejonhuvad hållet?