Målarfärg till kaninbur
Jag har letat runt lite här på sajten utan att riktigt hitta vad jag sökte. Det finns ett par trådar om färg till kaninburar men jag tycker inte att jag blev klokare av att läsa dem. Jag har ett par uteburar att måla men vet inte Vilken färg? jag ska måla med. Eftersom det är många här som har byggt egna burar så hoppades jag att ni kanske hade lite koll på vilka färger man kan använda. Som jag redan sagt så är det uteburar jag ska måla, sommarburar, men dem ska kunna stå ute på vintern utan att bli förstörda.
Vilka färger kan man använda invändigt i kaninburar? Vad fungerar bäst att "behandla/måla" burbotten med?
/Matilda
Jag har ingen aning, mammas kille har kanske kvar röd & vit målarfärg sen han målade huset, så då ska jag ta resterna och måla buren röd med vita knutar :) och då tror jag inte att vi målar den invändigt..
Utvänding kan man ta vanlig utomhus färg, invändigt ska man ha vattenbaserat
Ta en akrylatfärg för utomhusbruk och måla buren både ut- och invändigt med den. På golvet kan du använda samma färg och måla något varv extra för att få det lite mer tåligt. Se bara till att det har torkat ordentligt mellan varven (en dag eller två beroende på vädret).
På burbotten kan du även lägga en våtrumsmatta eller kallasfalt som många tycks använda. Men om du vill hålla nere kostnaden är det ju inte helt fel att göra som jag beskrev ovan med fler lager av den färg du ändå har inhandlat..
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Tack för hjälpen.
#3 Precis ett så beskrivande svar som jag har letat efter. :D
/Matilda

T.ex. Nordsjös "Tinova VX", det är en vattenbaserad färg med Alkyd som bindemedel, svindyr men utan tvekan det bästa idag..
Granngården bl.a säljer färg som jag testat. Vattenbaserad Stallfärg till innerväggar och lite tuffare Ladugårdslack (motsvarar kallasfalt i giftighet) för golvet. Båda tål att tvättas med högtryck och fäster bra på olika underlag. Sen kan man köra Vilken färg? som helst utvändigt, själv kör jag falu rödfärg.