Jordbruksverkets kurs.
"Villkor för hållande, uppfödning och försäljning av kaniner"
Varför gör man den? vart gör man den? vad kostar det osv? hittade ingen infp på Jv:s hemsida
Det är SKAF som anordnar den.
Förhoppningsvis blir det en kurs i september.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

skaf?
Varför man gör den?
Ja, man måste iaf ha gått den för att få registrera sin kaningård.
Sen kan den ju vara bra att ha gått, tror man lär sig en hel del nytt. =)
Har tänkt gå den sen, när jag har råd och den anordnas i närheten av mig.
Sveriges kaninavelsförening.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Martina hann före. =)

Registrerar inte alla sin kaningård? är inte det ett måste? om man har två kaniner med stamtavla o får ungar man vill sälja med stamtavla måste man ju gått den?
Vad kostar den?
#6: Nej nej, det är inget måste alls.
Det enda som mer eller mindre händer när man registrerar sin kaningård, är att man har patent på kaningårdsnamnet.
Vill man skriva stamtavla på sina ungar, ska man vara medlem i kaninavelsföreningen och ha uppfödarnummer (så ungarna kan märkas).
Det är allt som behövs rent praktiskt.
Men man behöver inte ha gått varesig kursen eller registrerat kaningården. =)
Vad den kostar?
Har ingen aning, då jag inte gått den ännu.

#7 Ahaa.
om man blir medlem i kaninavelsföreningen o får ett nummer så får man skriva stamtavla alltså, Vad kostar det medlemsskapet då?
ursäkta att jag frågar så mycket, men jag e ganska ny på det här och jag vill att det ska gå rätt till =)

Enligt ny lag från 2003 så ska alla som säljer kaniner ha igenomgått denna kurs

#9 men den hålls inte så ofta ju, Måste man vänta till efter man gått kursen innan man säljer alltså.

Vet bara att det är lag på att gå kursen om man säljer kaninungar..
Tycker personligen kursen är väldigt givande om man föder upp!! lärde mej massor!

#11 åh då vet du vad den kostar? o vart hittar man vart den hålls o när?

Gå in på Sveriges kaninavelsförenings sida och kolla när/var. Det var några år sen jag gick, har för mej det kostade ganska mycket typ 1000 kr? om jag inte minns helt fel
#9: Det gäller om det är kaniner för enbart försäljning, ja.
Dvs i vinstdrivande syfte.
Men inte när det gäller kaninuppfödning där huvudsyftet är att behålla en/flera ungar och sälja överskottet.
Utdrag ur L80:
"3 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska, med godkänt resultat, ha genomgått en grundutbildning samt en eller flera särskilda utbildningar med inriktning på de djurslag som omfattas av handeln. Utbildningarna ska vara godkända av Jordbruksverket."
Uppfödning där huvudsyftet är att behålla en/flera ungar själv och sälja överskottet, räknas inte till yrkesmässigt.
Och vad som anses i större omfattning, är en stor tolkningsfråga.
När nästa kurs är eller var den kommer vara är ännu inte bestämt. En annons kommer upp här när det är bestämt. Där står även vad medlemsskap kostar, vad som ingår och hur du skaffar uppfödarnummer.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

#14 visst är det en tolkningsfråga!
Men typ alla små uppfödningar som tar 3-8 kullar per år, säljer ju dom flesta av ungarna.. då borde det räknas som "säljer i större omfattning" kan man ju tycka..