Elnät till kanin
Vad tror ni om det här? Jag är lite kluven men det verkar väldans smidigt, det håller ju inte bara kaninen inne utan även hundar och andra djur ute + att det är ett enkelt sätt att göra stooora hagar. Vad tycker ni? Det kostar 860:- för 50m.

oops glömde skriva att bilden är hämtad här http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?ID=25

Jag fattar inte, får kaninerna/djuret en stöt om det rör nätet?
the vanity, it becomes insanity

#2 jo de flesta hundar håller sig ute med ström. Vi själva har dragit en eltråd runt hela tomten för att hålla hunden inne och det vet jag många andra som gör oxå. Är väldigt vanligt här ute på landet ;o)

#3 ja typ som ett vanligt elstängsel man använder till hästar etc. Har läst om en tjej på ett annat forum som använde det och hon sa att kaninerna inte brydde sig så mycket om strömmen. De typ gnagde på staketet och ryggade tillbaka lite typ.. aj det här staketet bits och sen brydde de sig inte mer..
#0 Jag fattar inte heller, menar du att kaninerna får en stöt om dom rör vid nätet? om det är så tycker jag inte att du ska ha det. Min kanin Zoie biter på sitt vanliga galler och lägger sig emot det, hon rör det nästan jämt! och tänk få en stöt varenda gång, ajj :(

#6 hon lär nog inte bita i det mer än en gång ….
#7 kanske det men ändå..
Glöm inte att du måste köpa ett elaggregat till så det är inte "bara" 860kr. Ska du ha ett aggregat som är något att ha får du dublera priset, minst.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Fördelarna jag kan se med det är att man slipper ha nät i botten dvs kaninen kan gräva och ha det ganska naturligt där inne, det är lätt att göra det jätte stort, gör man det kvadratiskt blir det 12,5*12,5m, där har de det bra mycket bättre än i en betesbur. Håller hundar och andra djur ute (förhoppningsvis)
Nackdelarna jag ser är att jag inte vet om jag vågar lite på att vildingarna inte hoppar ut, trots att det är ström.
Att det gör ont att få en stöt bryr jag mig inte så mycket om, det är samma för alla djur som har elnät och det är liksom det som är poängen med att ha el. Fördelarna med att de har gott om plats och kan leva naturligt väger upp det. Som sagt så testar de inte mer än en gång om det är ström…

ytterligare en fördel är ju att de inte gärna kan gnaga sig ut..
men som sagt är jag ändå tveksam och nu vill jag att NI övertygar mig om att det antingen är skit eller ok
#4 - jo vi bor också ute på landet och på pappas gård har han en hundgård där han hade eltråd runt för att stövarena inte skulle rymma (ena var väldigt duktig på det… ^^). Men när han nu har eltråd/elstängsel runt en del av gethagen vågar sig jaktlabben ändå in. Det är ganska tätt så han får nog stöt, men ändå har han tagit sig in dit några gånger. Så en liten stöt hjälper inte alls alltid.
Hur stark stöt ger det då? Det är ju lite skillnad på vad t.ex. en häst och en kanin tål. :P En hund kanske tål mer än en liten kanin.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#10 Om nu kaninerna kan gräva, så kan de ju gräva sig ut. Eller vaddå, lägger man ner nätet i marken..?

#12 jag vet inte hur stark ström det ger, har aldreg sett sånt när irl men det är ju till för kaniner och höns så det borde kan ju inte vara farligt. Höns borde dessutom vara bra mycket känsligare för ström då de (oftast) är nakna på fötterna, kaniner har ofta mycket päls på fötterna och då är de ju inte lika känsliga (som tex hundar) eftersom pälsen jordar (säger man så?)
#13 det är ganska osannoligt att de skulle våga gräva sig ur ett elstängsel… de flesta djur går inte nära. Man kan inte lägga ett elnät på marken, då försvinner strömmen.

Egentligen är det ganska smidigt ja, men mina kaniner kastar sig ofta upp på gallret när jag kommer och klänger sig efter mig. Visserligen kanske de slutar med det då…
jag vet faktiskt inte vad jag tycker, hm..
the vanity, it becomes insanity

#15 nej inte jag heller….. ska gå och fundera på det här ett tag. Hade varit kul att höra någon som har testat det så man kan få höra hur det fungerar i praktiken.
Fler tankar och funderingar??
Där jag köpte Alpha hade uppfödaren ett stort elhägn (typ sånt som på bilden), till en frassehane. Verkade funka super!! Kaniner är väl ganska smarta, så får dom en stöt fattar dom att dom inte ska gå emot det igen?
Jag påpekar fortfarande att elaggregat inte ingår utan det måste du köpa till extra om du vill ha någon ström i staketet. Så hur hög ström som genereras i staketet beror på vad för aggregat du väljer.
Titta i den här tråden på Alternativ.nu
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

#18 Aggregat har jag redan då vi redan har en eltråd runt hela tomten, hur kraftigt det är vet jag inte, får kolla upp det.