Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1662 ggr
MysanMinGodis
0

Skriv fakta

På den här tråden ska du välja en kaninfärg och skriva fakta om den :)

Du får ju såklart skriva fakta om flera kaninfärger :D

Ta gärna en bild på fären/färgerna du skriver fakta om :)

Gjorde denna tråd för jag ville veta mer om kaninfärgerna eftersom att jag är jätte dålig på dom men jag vet inte om det redan finns en sån här tråd.

KvirrZ
0

http://www.ka9n.no/kaninfakta/farger_genetikk.html 

här kan du läsa om olika färger mm :)

- Mvh Emma

MysanMinGodis
0

#1: har redan kollat den sidan men denna tråd är till för att du ska skriva din egen fakta om färger och gärna skicka en bild på en kanin som har den färgen t.ex :)

Em--ma
0

#1 Va inte det på typ Norska?? Eller behöver jag skaffa glasögon??

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tar väl Fias färg & teckning då :) Svart Otter heter den. Kaninen är svart med vit mage, och är brunaktig på vissa ställen (vid övergång från svart till vitt) och i nacken.

[Niike]
0

Svart otter.

Michiis
0

Viltgrå: Bottenfärgen är mörk viltblå. Ögonfärgen och klofärgen är mörkbrun. Håren är bältvis indelade. Bältena är skarpt avgränsade. Utifrån följer, efter svarta hårspetsar, ett ljusbrunt, mörkbrunt och ljusbrunt bälte (mellanfärg), håren avslutas med mörk blågrå bottenfärg.
Täckfärgen blir därför ljusbrun med insprängt svart. De svarta hårspetsarna ger en flammande schattering som är kraftigast på bakkroppen och minskar i styrka på framkroppen. Nederst på djurets sidor och på låren löper "viltstrimman". Den bruna färgen är här avblekt till en mera ljus och askgrå ton. Nackkilen är rödbrun och de svarta hårspetsarna saknas. På buken, svansens undersida, benens insida och käkarnas kant är djuret vitt. En ring omkring ögat är cremefärgad. Öronens kant är mörkgrå till svart. Viltgrå djur är godkända i ljusare och mörkare toner. Svansens översida skall vara mörk. Svagt färgade, obetydliga strimmor på frambenen kan förekomma.

// Michis

MysanMinGodis
0

#4 och #6: väldigtbra skrivet och mycket intresant :)

Zvintos
0

Vit blåögd.
Behövs inte sägas alltför mycket om denna färg. =P
Kaninen är vit med blåa ögon.
Denna färg i kombination med andra färger, blir wienertecknat.
En teckning som i princip alltid är oönskat i renrasig Avel, om det inte gäller Avel med just vit blåögd.
Anledningen är att denna teckning kan ligga gömd i generationer och dyka upp som en vit klo, bläs eller kanske bara blå ögon.

Michiis
0

#6: Oj, jag råkade skriva fel att botten färgen är mörkt viltblå, den är mörk blågrå , haha, undra vad jag tänkte på¨xD

// Michis

Zvintos
0

Järnblå.
Denna färg är inte godkänd, så vet inte riktigt vad jag ska skriva om den. =P
Det är i princip som järngrå, fast det gråa är utbytt mot blått.
Den har blågrå bottenfärg, blå bukfärg och sen blått på resten av kaninen (där den järngrå är grå).

Här syns hennes färg ganska bra, även bukfärgen. =)

emms
0

En kanin med färgen zobelsiames blå :)

edit: rasen heter dvärgvädur fuchs :)

Emma

Michiis
0

#11 , så söt !! sånn hade jag förut .. dom är så gulliga <3

// Michis

Sashhi
0

Isabella, även kallad gulbrun. :)

Not your mom, not your milk.

Jojsan
0

Skulle någon kunna skriva och sätta in bilder på alla möjliga slags sobel, siames, sobelsiames färger/teckningar? Jag ser knappt skillnad på dem…

Em--ma
0

Haha jag kommer aldrig komma ihåg alla dem här :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Niike]
0

#14 Skulle vara super, jag har också problem med dom x)

Zvintos
0

Denna dam är iaf Zobelsiames brun brokad.
Tror det finns flera nyanser av dessa, precis om de flesta andra färger (ljus/mörk).

Jojsan
0

Skulle vilja se 2 zobelsiameser (enfärgade, ej mantelt./brokad) eller soblar eller vad det nu heter, en som är blå och en som är brun. Förstår inte skillnaden mellan dem… Typ en brun zobelsiames bredvid en blå zobelsiames. Eller 2 olika bilder ^^

Konstig förklaring men.. x)

Siggen
0

#18 På söndag ska vi antagligen ta hem en Blå Zobel :D En Rex :) *späännande* Du kan få se bild då, om det blir ngt, men det tror jag! :D

Mvh Sigrid

MysanMinGodis
0

Alla skriver ju jättebra fakta och har jätte bra bilder :D

Ska lära mig alla dom här nu ^^

MysanMinGodis
0

putt :)

Jojsan
0

#19 Ok, vad bra :)

emms
0

#18 på bild nummer #11 så är det ju en zobelsiames blå :)

Emma

Jojsan
0

#23 Jo, men jag skulle vilja sen en zobelsiames brun bredvid så man kan se skillnaderna (alternativt se en bild bredvid på en brun zobelsiames) :)

MysanMinGodis
0

putt :) är det ingen annan som har någon färg att skriva fakta om ? :P

MysanMinGodis
0

Ingen?

Kristall
0

Madagaskar.

Vet inte vad jag ska skriva om den färgen egentligen… ?
Men här är en bild i alla fall. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Här är en bild på en madagaskarfärgad dvärgvädur.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)