Matar hon dom tillräckligt?
Hejhej. När jag har sett bilder på andras små bebisar så tycker jag att dom är ganska runda om magen. Men vissa av Tindrahs ungar är väldigt små. Där är en mini unge som, ja den är verkligen inte stor.
Den är enormt liten och smal.
Men matar hon dom tillräckligt? Hon är aldrig inne i bolådan hos dom när jag kommer och ska mata Tindrah eller titta till dom.
Idag såg jag inte minstingen i boet när jag kollade men jag vågade inte röra där så mycket.
Är detta normalt eller matar hon dom inte tillräckligt?

Brukar vara väldigt ovanligt att se dom mata ungarna.
Jag har aldrig sett min mata dom och dom är jättestora o fina.
men ser du att dom andra är tjocka och den där lilla är typ smal o spinkik så kanske det är dags att ta in den och göra egen mat åt den?
Ska inte säga för mkt men det är så jag uppfattat saken.

Jag har pratar lite med mamma om att den lilla är små smal och liten men hon äger att vi inte kan/ska ta den ungen ifrån Tindrah och mata den och så. Men hur matar man den isfl och mår Tindrah och Ungen bra utav att man tar ingen och matar den själv.
Frågor;
1. Är det bra att mata den själv?
2. Hur gör man?
3. Vad för mat ska man mata den med isåfall?

Min hona fick tre ungar och två av dom va jättetjocka men den tredje var nästan dubblet så liten. Va jätte orolig men den lilla ungen har överleft och är fortfarande den minsta :) Ingen fara alls. Tror att det kan bero på hur dens föräldrar har varit när dom va små. MIn hane va liten, och är fortfarande ganksa smal, och min hona är stor och rund :) Ingen fara, hon ger dom mat allihopa. Lyckla till med ungarna ^^

1. Gör inte det, mammas mjäl är vikrig, och ibland är det bara så att vissa är mindre och vissa är större.
2. Om man ska ge dom extra mat ger man oftast de i vanliga sprutor, utan nål såklart ^^
3. PÅ zooaffärer finns det tillskott man kan ge, vet ointe riktigt vad för tillskott man kan ge annars.
Det brukar vara en i kullen som är mindre än de andra. Det brukar gå bra, men då vet ju inte jag exakt hur liten och spinkig denna unge är.. Som sagt så brukar man inte få se mamman mata ungarna (dock gjorde jag det några gånger då Channie hade ungar, hon litar på mig så).
Hur gamla är ungarna?

dom är ca 5 dagar
#8: Har den överlevt så länge, så är ju chansen större att den klarar sig.
Har den många syskon, så är det lätt att den blivit undanskuffat vid matningen.
Vissa ungar får helt enkelt inte den där sprängfyllda magen, utan ser smala ut.
Men så länge ungarna är pigga och friska, och inte uttorkade, så är det ingen fara.
Märker man att en unge hänger efter lite, kan man hjälpa den lite på traven genom att ta mamman och lägga henne på rygg, och låta den lilla dia en stund.
Men det är säkert det funkar, ifall inte mamman släpper till mjölken.
Dock är det värt ett försök.
Jag har en av ungarna som är mindre och inte är lika knubbig, men den är pigg och kry, så jag är helt övertygad om att den klarar sig. =)

Det är 8 ungar i kullen så ja den har några syskon ju.
Idag som jag skrev innan så såg jag inte den lilla ungen så jag har inte sett hur h*n mår idag. Men igår så rörde den sej knappt. Jag tog upp den en liten bit och den rörde sej inte sådär mycket som dom andra ungarna gör i bolådan.
#10: Den kan helt enkelt vara lite slö.
Vissa är inte särskilt stojiga utav sig, utan mer lugna.
Men har den 8 syskon, så finns ju risken att den blir undanskuffad.

#11 Vad gör man då? Ska jag bara låta dom vah och hoppas på det bästa?
Eller ska jag hjälpa ungen på något sätt. Som t.ex då lägga Tindrah på rygg och låta ungen äta?
#12: Det väljer du helt själv, vad du tror blir bäst.

#13 usch. Jag är nybörjare på dethär.
NinniH du är så duktig på kaniner, vad skulle du gjort?
#14: Om jag märkte att en av ungarna blev undanskuffad av sina syskon, och inte av honan, så hade jag nog försökt hjälpa den på traven genom att vända mamman på rygg och låta ungen dia lite.
Göra det i några dagar, morgon och kväll, och se ifall det blev någon skillnad.

#15 okej, tack.
Litar på dej :)