Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1831 ggr
niklin
0

Någon som testat denna utebur?

Någon som vet om denna utebur från Jula är något att ha rent kvalitetsmässigt?
Ibland är man ju lite lat och inte orkar bygga själv… Glad

Den saknar ju botten, men det borde ju inte vara alltför svårt att få dit ett nät tycker jag.

Den ser ju helt "okej ut" på bild, men jag tar gärna emot lite synpunkter från någon som testat den på riktigt.

Clariiz
0

Fixar man en botten tror jag den är helt okej :) (träbotten i huset då..)

Dock tycker jag den är lite liten.. 120*55*63cm.. Det betyder att den är rätt låg på kanterna eftersom den är trekatig.
Men det beror ju lite på vad för ras du ska ha i den :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

niklin
0

Ja det var endast för dvärgkaniner jag tänkt ha den…

Ja frågan är om det saknas botten även på husdelen? Men självklart träbotten där isåfall. :)

Clariiz
0

#2; Vad är det för dvärgkanin? :)
Den är ju lite liten, men om du tar ut kaninen/erna varje dag i sele/hage är det ju ingen fara. Den är ju inte för liten eller så.
Tips är ju att du även köper kompostgaller och har som en större Hage, där kan de vara en stund under uppsikt. (Om du nu inte redan har det.)

:)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

emmsaaan
0

Den har jag funderat på att köpa flera gånger ;)

aliciia
0

men det är ingen utebur, utan en Beteshage  jue ^^

Clariiz
0

#5; Du har den ute = utebur *smart*. ;)
Man kan ju anväda den sommarbur iaf. :) Om de motioneras på dagarna vill säga. Vinterbur är nog mindre lyckat^^

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

niklin
0

#3: Just nu är det ingen alls, men tanken/förhoppningen är att det snart ska köpas in några Lejonhuvade.

#5: Jag var kanske lite otydlig. Jag menar såklart som betesbur. Jag har annars de riktiga burarna utomhus också, men det kan ju ibland vara nice att låta kaninerna få beta lite och gödsla gräsmattorna, hehe.

Men den här typen av bur är väl inget jag skulle ha dem ute i dygnet runt även om det är fullt möjligt, utan det är isåfall bara för dagsbete under sommarsäsongen och sen får de sitta i sina riktiga burar nattetid och vid alltför uselt väder m.m.

Nilam
0

Såna burar är värdelösa att ha som permanentbur eller vad man ska säga, rasthage funkar. Det är så att lägsta höjd ska ju vara 50 cm, men de burarna är ju oftast bara 50 cm där det är som högst, så den minsta lagliga ytan exicterar bara i det "strecket" där det är 50 cm.

Jättesvårt att förklara, men de är olagliga hel enkelt, håller inte minsta måttet. Samma sak gäller dessa inneburar som har lite sluttande tak, skulle en inspektör mäta om den var laglig så skulle den bara mäta ytan där takhöjden är minst 50 cm och resten skulle inte räknas som yta till kaninen och då blir oftas ytan olagligt liten. Sen ska man komma ihåg att större kaniner ska ha högre takhöjd.

*Phu* Är så svårt att förklara sånt här, min lärare var bättre:P

matilds
0

Jag vet flera uppfödare som köpt ett "gäng" sådana och renoverat dem lite. Typ oljat eller målat eller vad man nu gör. Passar till hermelin & dvärghare av det jag har sett/hört. Men det kanske funkar till större raser också..

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

lill-jarven
0

#8 den här är 120x55x63 så den är ovanligt stor för att vara en trekantsbur.

Tycker den ser jättebra ut :)

Nilam
0

#10 Men det är bara ytan där höjden är minst 50 cm som gäller. Det andra räknas bort för att höjden är för liten. Den är inte laglig som permanentbur.

[Zoie]
0

Jag tycker den är jätte fin och ganska stor :) Är sugen på att köpa den (A) <3

lill-jarven
0

#11 Nä fast niklin ska ju bara ha den som betesbur, inte som nåt permanent.

Zvintos
0

#11: Det är inte bara måtten det faller på, för att få ha den som permanent bur.
Den måste ha 3 täckta sidor, samt vara upphöjd från marken.
Och eftersom den har nät, så måste nätet tas bort och en skiva sättas dit, för annars blir det olagligt också.
Men den ska ju inte användas som permanentbur, utan bara betesbur vad jag fattat det som. =)

#0: Som betesbur funkar den nog utmärkt till dvärgraserna.
Den ska ju inte vara något annat än betesbur.
Har en själv som är ungefär lika stor, som dvärgvädurarna får turas om att använda ibland.
Men har ju visserligen 2 andra burar också, som är större, som alla också turas om med.

Nilam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här kanske förklarar vad jag menar. En kaninbur ska vara minst 100x50x50, för dvärgraser. En sån här bur håller inte måtten och är extrem svåra att få lagliga mått på, man måste göra dem extrem stoooora så att den ytan med laglig höjd har en yta på 100x50.

Nilam
0

#13 Det har jag ju sagt hela tiden! Den funkar fint som betesbur, men inte som permanentbur. Det va du som började gå emot det jag sa. Jag ville bara få det sagt så ingen skulle tro att de funkar som permanentburar.

Får man yttra sig på detta ställe? Vill ju bara lära ut..

lill-jarven
0

#16 Jag sa bara vilka mått den här buren hade eftersom du sa att de brukar vara 50cm höga. Var inte ute efter nåt tjafs alls..? Vad var det jag skrev som fick dig att tro det?

niklin
0

Måttmässigt duger den bra som betesbur för små kaniner, det är helt klart. Som permanentbur kommer den inte på fråga ens.

Fortfarande är jag intresserad av om någon köpt och använt just den här buren och vet om det är okej kvalitet?

Med tanke på det låga priset så misstänker jag att kvaliteten är ganska dålig, men ibland finns det ju hyfsad kvalitet till lågt pris också… ;)

Annars får jag väl ta mig in till en Jula och kolla med egna ögon, förhoppningsvis har de väl någon monterad man kan titta på i butiken.

Milosmamma
0

Kan medela att den buren är stoppad på jula, jag fråga efter den igår då jag tänk bygga om den lite, men dom komemr inte få in den mer för det var nått fel på den så dom fick inte sälja den.

niklin
0

#19: Ojdå! Ja den går iallafall att köpa online fortfarande, men då var det kanske som man anade att kvalitet inte var så bra då…

Nilam
0

Det va ju synd för den hade varit bra som betesbur. Dock väljer jag nog att bygga en själv;)

LolloT
0

den ser ju helt bra ut tycker jag som den är :)

[chriistina]
0

Hur kan folk här säga att den är acceptabel som betesbur när det brukar vara sont gnäll på andra burar när de är ett par cm fel?
Denna buren är Inte godkänd att ha kaniner i. Inte ens som betesbur eftersom den blir jätte låg på kanterna.

Jag har själv en trekantsbur så jag vill inte dömma de som stoppar i kaniner där. Men iaf att säga att den är godkänd är fel för det är den inte. Men sen kan man tycka den är okej ändå men då får man skriva det.

niklin
0

#23: Har du hittat några måttregler för just betesburar? En betesbur är ju en tillfällig bur som kaninen vistas i för att få ett miljöombyte och tillgång till att beta gräs.

Andra tillfälliga burar är ju t.ex utställningsburar som kaninerna kan sitta i flera dagar och de är inte direkt så stora. Eller transportburar är ju likadant… Så jag tror nog att man inte hårdnackat kan säga att en kanin alltid måste vistas i ett utrymme som är minst 100 x 50 x 50…

Även att gå med kanin i sele är ju en tillfällig situation (det är ju en frihetsberövande situation även om kaninen kanske har möjlighet att röra sig "fritt") och ingen skulle väl sätta en kanin i permanent koppel även om den då har hur många centimeter som helst i utrymme.

Att bygga en trekantsbur som ger en minimiyta på 50 cm med 50 cm takhöjd kräver isåfall att buren är 80 cm hög på toppen och 135 cm bred (samt 100 cm lång förstås), vilket ju är en riktig mastodontbur.

Och ska man göra en trekantsbur som har minimåtten 60 x 60 (mellanstora kaniner) så måste buren vara 90 cm hög i topp och hela 180 cm bred…

Zvintos
0

Precis, reglerna gäller inte för betesburar, utan för permanenta burar.
Jag har då inte hittills hittat några måttbestämmelser för betesburar, och jag brukar kolla igenom lagarna titt som tätt. =)

smillan
0

#24 Jag har pratat med jordbruksverket angående burmått och en kanin får inte ens vistas tillfälligt i en bur som är under minimimåtten. Så trekantsburen är inte lagliga att använda ens som betesbur.

Zvintos
0

#26: Om det nu är så, varför står det inte i lagen (L80)?
Jag har då inte hittat på det.

niklin
0

#26: Men som sagt, då är det ju inte möjligt att ens ställa ut sin kanin eller ha den hos veterinär (de har oftast mycket mindre burar) om de aldrig får vistas tillfälligt i mindre burar…

Däremot tror jag att många sätter sina kaniner i trekantsburar under längre perioder (t.ex hela semestern osv) och då är den ju inte så tillfällig längre…

Nilam
0

Vad skadar det om de vistas i buren ett par timmar om dan? Det verkar ju konstigt att man inte ens får rasta sina kaniner i den, det är ju inte så att de bor i den hela sommaren. För när jag säger betesbur så menar jag att de bara ska rastas i buren.

Fast egentligen tycker jag man ska ha en rejält stor betesbur, så de kan kuta runt och sträcka på benen. :P

smillan
0

#27. Det står på sidan 20 i L80 lagen att: 9§ kaniner och gnagare ska minst ha de utrymmen som framgår i bilagorna 1:3 respektive 1:4.

Dessa bilagor finns på sida 40 respektive 41.

Sen står det även på jordbruksverkets hemsida under djurskydd: "Måtten som anges är alltid minimimått. Ett utrymme för kaniner får gärna vara större men aldrig mindre än måtten i tabellen nedan.#

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/sallskapsdjur/kaniner/miljo.4.b1bed21121e26684180008576.html

Hoppas det var svar på frågan :)

smillan
0

#28, jag ska faktiskt få prata om ca 45 minuter med en på jordbruksverket som håller i just den avdelningen så jag kan återkomma med svar då :) Tycker detta är oerhört intressant :P

Zvintos
0

#30: Jo, jag vet minimåtten (brukar kolla igenom L80)
Men det står inte att de gäller betesburar också.
Vart det jag menade.
Att det gäller permanenta burarna är faktiskt ganska logiskt.
Men huruvida det gäller tillfälliga betesburar är en annan femma. =)
Gäller det bara korta stunder om dagen, så tycker jag inte det spelar så stor roll.
Har ju rasthagar till kaninerna som är väldigt stora.
För mig är det skillnad på betesbur och rasthage.
I betesburen får kaninen springa medans jag ex gör rent burarna.
I rasthagarna springer kaninerna större delen av dagen och ska då enligt mig vara väldigt stor.

#31: Skriv gärna vad de svarar, tror det kan vara intressant för alla att veta. =)

smillan
0

#30 frågade när jag ringde dem om betesburar om de får vara i en trekantig bur tillfälligt men svaret var nej. Minimimåttet gäller alla burar, ända undantaget var transportburar då de är säkrare för dem att åka i en mindre bur. Annars så skall minimåtten gälla, det var inte ens tillåtet att ha en kanin en halvtimme i veckan i en bur som bara var 6 cm för låg. Detta vart lite rörigt, men är något otydligt så fråga gärna :)

Lovar att skriva vad de svara så fort jag har pratat med dem :)

Kan tillägga att hon på jordbruksverket som jag pratade med (det är hon som slussade mig vidare till dem som jag ska prata med men de e på lunch) sa att alla som har några otydligheter om lagen är varmt välkommna att ringa dem. Berättade att just den här frågan blev jag fundersam över då den var skriven i ett forum, så hon sa att jag skulle hälsa detta :) (och om någon inte vågar ringa själv så kan jag göra det åt er :D älskar sådana här frågor):P

smillan
0

Nu har jag pratat med jordbruksverket och fick till svar att på utställning så gäller minimåtten OM inte föreningen har sökt om dispans av någon anledning att få hålla kaninerna i mindre burar och fått den beviljad. Annars så ska man alltid ha de måtten som är minimåtten på utställning.

#28 Veterinären har nästan alltid dispans att få ha mindre burar eftersom de djur som kommer dit oftas är skadade eller sjuka och ska undvika att röra för mycket på sig, detta var vad jag fick till svar.