Dvv födsel ca 9 juni, Intresserad?
Tänkte kolla intresset av min kommande kull.
Honan: Helvit (ej albino) lugn, kel go.
Hanen: Helbrun, lite sprallig och väldigt snäll.
Raser: Båda är renrasiga Dvärgvädurer.
Parningsdatum: 9 Maj
Födelsedatum: Ca 9 juni
Leveransklara: Ca 9 Aug
Updaterar självklart när dom fötts med bilder och antal.
Bilder på modern och fadern kommer snart!
Priset kommer inte vara högt, bättre att dom får ett bra hem!!

Har dom Stamtavla? Annars räknas det inte som renrasiga.
#1: De kan vara renrasiga även om de har härstamningsbevis, ex pga icke Godkänd färg?.
Inte blir de helt plötsligt en blandras för det?
Så länge man kan avla vidare och få renrasiga utställningsbara ungar, så räknas kaninen som renrasig.

Jag är ev. intresserad men det beror på.

Jag är ev. intresserad men det beror på.

Enligt SKAF räknas kaniner som inte har stamtavla som icke renrasiga kaniner. (Jag är medlem där) Men det bertyder inte att dom är blandras.

#5 Vart står det?
Jag tycker att du ska ta och lugna ner dig en smula… du tror att du är så kunnig, men jag måste göra dig besviken.
Kom inte och påstå något som inte är sant.
Vi är många här som är kunniga kaninmänniskor/uppfödare och är medlemmar i skaf. Har kollat på dina kommentarer, och många av dina påståenden är inte sanna.
Så lek inte fröken duktig ;)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#5; En av mina kaniner har härstamningsbevis, hennes föräldrar och syster har stamtavla. Hon har härstamningsbevis för att hon inte är uts. bar (för mycket päls). Men tamefan är hon renrasig för det.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Något härstammningsbevis eller stamtavla elelr så finns inte.
Ungarna föddes inatt btw. ska ut och se straxt hur många osv, har inte hunnit än då jag kom hem förut från en klassresa.
#5: Om en kanin som inte har stamtavla inte räkna som renrasig, hur kommer det då sig att man kan få renrasiga och utställningsbara ungar efter vissa?
Ta min hona till exempel.
Hennes föräldrar är renrasiga belgiska jättar, bägge utställda och reggade.
7 av hennes syskon har stamtavla, men min hona och 1 till av hennes syskon har enbart härstamningsbevis pga att de är järnblåa (=icke godkänd färg).
Men skulle man para henne med en bj med stamtavla (ex viltgrå), så skulle flera av dessa ungar få godkända färger och kunna skrivas stamtavla på, med en lucka.
Hur kan då min hona inte räknas som renrasig, menar du?
Skulle inte SKAF räkna dessa som renrasiga, vore det jag skrev ovan inte möjligt.
Skulle vilja veta vad du baserar ditt påstående på, för jag har då varken läst eller hört något alls om detta.
Vare sig från SKAF eller någon annan uppfödare.
Men nu tycker jag detta är slutdiskuterat, då det förstör det tråden egentligen är till för.
Är detta värt att diskutera vidare på, så får väl någon starta en ny tråd.
Ursäkta Wigge för denna OT.
#9: Åh, vad kul. ^^
Hoppas alla ungarna lever och mår bra. =)
Men 2 frågor bara.
Med vit, menar du då vit rödögd eller vit blåögd?
Och brun, vilken brun är det?
Är det madagaskar, havanna, brun zobel, eller vad?
Finns många färger som kallas brun, men bara en som korrekt heter brun. =)
Blev fundersam på vilket du menar.

Vi gör såhär =) jag lägger upp en bild på en exakt likadan brun, då jag inte kan få tag på en bild på pappan i denna stund.
Honan är Vit Rödögd
pappan är madagaskar
- Mvh Emma
tog bort bilden då jag antar att det inte var din pga blocketloggan.
- Mvh Emma