Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 401 ggr
Magda
0

Kastrera & skaffa kompis? + bur frågor

Jag börjar fundera lite smått på att kastrera Dexter & skaffa en kompis till honom, måste det vara en unge eller kan man skaffa en äldre hona till honom?

Hur stor utebur bör man ha till 2 st kaniner? Dexter är korsning med Dvärgvädur& sallander, större än en Dvv tror jag att han är iaf.. *s*

funderar på att bygga om trädgården lite kaninvänligt med ett "kaninhägn" eller hur man ska säga.. måste man ha nät över hela hägnet om de ska gå där dygnet runt? funderade annars på att sätta rejält staket runt trädgården bara… trädgården är ju inte jättestor iallafall..

Devin
0

Putt

Tejo
0

Det säkraste är nog att skaffa en yngre hona till honom. Jag har misslyckats med att sätta ihop kaniner då de varit äldre…

Nu senast har jag försökt sätta ihop min kastrerade Emil, 3 år med en hona på 4 år. Båda har tidigare haft sälskap så jag trodde ju att det skulle gå bra.

Till en början verkade det okej, men sedan har honan bara jagat efter min kille och biter honom, så det blev tyvär att låta dem bo själva.

När jag satt ihop kastrerad hane med yngre hona (12v+) har det alltid fungerat helt utan problem så det skulle jag rekommendera!

När det gäller bur så bör den vara betydligt större än minsta tillåtna mått om man vill ha två kaniner tillsammans, så att de kan vara för sig själva om de vill.

Lycka till!

Magda
0

tack för svaret :) nu vet jag inte vad minsta tillåtna burstorlek är, tänkte mer om någon visste vad som är bra/lämpligt för två st :)

DreamerOf
0

Jag kastrerade min kaninhane och skaffade en kaninhona den 26 Mars 2008. Honan är nu 18 veckor ungefär.. :) vet inte exakt, hon sitter och slickar på honom och han lika så :P dom är himla mysiga! Men i börjar gillade dom inte varandra eftersom hon va lite påtrångande ;/

Lycka till!
/DreamerOf Johanna