Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1070 ggr
ciss
0

Synd om innekaniner?

Funderar på att flytta in Engla till hösten & låta henne bo inne med mig i vinter. Pappa är inte med på det (men hans åsikt spelar ingen större roll när det kommer till djuren, det är mer mamma som bestämmer) och Mamma tycker väl att det vore kanske mysigt och så, men att det vore synd om Engla?

Hon säger att hon tror att Engla trivs bättre ute, hon tycker att kaniner är utedjur (men hon hade en kanin när hon var barn som jag har för mig bodde inne?).

Vad ska jag säga? Haha, lite konstig fråga men. Jag delar absolut inte hennes åsikt, finns många innekaniner som mår toppen! Hade ju Hugo inne under en period också & han trivdes jättebra då han fick springa runt i mitt rum flera timmar om dagen & fick vara med liksom, vilket jag tror att Engla också skulle vilja göra. Hon är en otroligt social kanin som älskar att vara med människor.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

WingsofDestiny
0

Utekaniner kan vara lite svårare att göra till innekaniner eftersom dem vant sig vid temperaturen utomhus och innomhus hålls en och samma temperatur.

ciss
0

#1: Om man flyttar in kaninen när temperaturen är samma utomhus & inomhus (på sommaren) så är det ju inga problem?

www.frihetenskaniner.se

WingsofDestiny
0

Det är oftast alltid varmare innomhus än vad det är utomhus eftersom du inte har vindsystem innomhus. Innekaniner har också vad jag hört problem med vinterpälsen. Eftersom dem inte har temperaturs skillnader innomhus så får dem inte direkt någon vinterpäls vilket gör att dem lättare fryser när dem är ute.

ciss
0

#3: På sommaren har vi ca 23 grader inomhus, och utomhus är det kring 24.

En innekanin får ju inte samma vinterpäls som en utekanin, det är ju klart, men jag kommer ju inte att ta ut henne under vintern?

www.frihetenskaniner.se

Lans
0

#3 Fast man tar ju inte ut innekaniner så då spelar det ju ingen roll om dom fryser när dom är ute.? Jag tycker iaf inte att det har varit några som helst problem att ta in kaninerna i på hösten och låtit dom bo innomhus. Iofs hann mina dvvar få vinterpäls förra året eftersom jag hade dom ute så sent på hösten och inte tog in dom på nätterna. Men annars tycker jag att det fungerar fint.

Tycker absolut inte att det är synd om innekaniner. Dom får ju oftast mer uppmärksamhet och mer Motion än ute kaniner (: Det är ju liksom lite svårare att släppa lös en kanin på gården när man tittar på tv, än att släppa lös den i huset (:

Sen är det klart att vissa kaniner säkert trivs bättre ute.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

WingsofDestiny
0

#5 kanske är skillnad mellan person och person. Mina kaniner är ju innekaniner och jag tar ut dem i koppel vinter som sommar. =)

ciss
0

#6: Jag har självklart ute mina kaniner varje dag vinter som sommar. Men jag menar att innekaninen i så fall inte får komma UT och springa, utan den får springa i huset istället.

www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

Det är verkligen inte synd om en innekanin ^^
Mina är så lyckliga så, men vet inte riktigt vad du ska säga till din mamma :)
Kanske att Engla blir glad för att hon kan få mycket uppmärksamhet och mys dygnet runt när hon är inne? :)

- Mvh Emma

[Niike]
0

Jag har alltid haft mina kanixar i ladugården (=ute). För ett tag sen ville jag ju ha en teddyplutt inne, men mamma & pappa sa nej. Mamma anser att kaniner är utedjur där miljön är naturligare för dem, med temperaturer, rastning då de alltid få springa utomhus osv.. Själv vet jag inte vad jag tycker x) Kanske har hon rätt. Men kaninerna trivs ju inne med, och det finns det ju många bra exempel på här inne :)

Quendy
0

Jag tycker inte att du ska flytta in henne…

ciss
0

#9: Så är min mamma med ;)

www.frihetenskaniner.se

Clariiz
0

Azka har bott ute hela sitt liv utom den perioden (ca 2veckor) när vi byggde om i kaninhuset, och då var hon sjukt olycklig. låg bara ville INTE skutta åt jätte dåligt.

Men Ping Pong och Lollipop har också bott inne och dom stromtrivdes!

Så det är nog ganska individuelt det där. :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Frihetens
0

Absolut inte. Mina bor inne och de mår alldeles alldeles utmärkt :) De är så sjukt sociala så jag tror inte att de skulle må så bra ensamma "där ute".

#12 Du tror inte det var för att hon tyckte det var fär varmt? Har aldrig varit med om en kanin som mår dåligt av att bo inne.

ciss
0

#12: Det tror jag också. I somras fick Engla komma in en stund då & då, hon skuttade omkring litegrann, busade, kissade och sådär, nemas problemas. Så jag tror inte att det är någon fara så :)

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Och om det plötsligt har vänt & hon inte trivs inne så är det ju bara att flytta ut henne igen, för om detta blir aktuellt kommer jag ju att ta in henne i slutet av sommaren.

www.frihetenskaniner.se

Zvintos
0

Vi testade att ha Fia inomhus ett tag.
Det gick inte.
Hon blev faktiskt aggressiv. =/
Men troligen berodde det på hennes hörsel och hon var van vid det lilla hon hörde utomhus.
När ljuden (de få hon hör) förändrades blev hon antagligen osäker och rädd.
Så fort hon fick flytta ut igen, var hon samma supergoa kelgris hon alltid varit.
Så för just henne gick det inte.

ciss
0

Någon fler som vill berätta om sina erfarenheter? Intressant läsning ju :)

www.frihetenskaniner.se

Lippo
0

Själv tycker jag det är ganska krävande med innekaniner, i alla fall med "sprätta kiss på väggarna och på golvet" kaniner. Men du värkar vara noga med att städa och sånt så jag tror inte att det är några problem :)

Bara man inte råkar missa att se om de har kissat under sängen för det är inte kul att få behöva betala ett nytt golv som jag kommer få göra för att det har frätit sönder, men det är helt och hållet mitt eget fel så.

Ska essy fortfarande bo ute?

Clariiz
0

#13; Eftersom jag hade lika kallt på mitt rum som ute så nej. Mitt fönster var öppen 24timmar om dygnet och hon stod precis vid fönstret (typ). Det var svinkallt + att jag hade termometer så jag kunde kolla. Hon trivdes helt enkelt inte inne. Hon hatade det!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ciss
0

#18: Städa & städa, där djuren är ska det vara rent, men där jag är - nja, det kan se ut som ett bombnedslag ibland. Men när jag har djuren på rummet så håller jag rent & snyggt för deras skull (som om dom bryr sig men). Ute hos kaninerna är det också rent, är så jäkla råtträdd så :)

Japp, Essy kommer stanna ute då. Hon skulle nog bara bli uttråkad inne, tror inte det är något för henne direkt.

Engla & Essy trivs inte lika bra tillsammans längre. Dom är fortfarande kompisar & bråkar inte, men ibland kan det bli lite väl tjafs i buren då Engla tidigare har bestämt, men nu vill Essy dominera. Men det var jag beredd på, sådant händer.

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

#19: Det är väl indviduellt antar jag. Men tänkte bara säga att det inte är så bra att ha burar just under fönster, det kan ju dra på kaninen då.

www.frihetenskaniner.se

Frihetens
0

#19 Okej, jo, men det beror nog på individen då som du säger ;)

Det enda jag tänker skulle kunna vara ett problem är luften. Se isåfall till att det inte är för kvavt, då dammar höet lätt och hon kan bli förskyld/snuvig.

Clariiz
0

#21; Jo det är nog inviduelt, eftersom jag vart med om de som hatar det och älskar det. Jag skrev typ, hon stod inte vid fönstret men nära, jag skulle aldrig ha henne precis vid fönstret. Men hon var i nära fönstret.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Tänk bara på att du kanske inte kan ha Engla & Essy tillsammans igen sen, om du ska flytta ihop dem igen.

ciss
0

#24: Jag vet. Kommer eventuellt ta en kull på Engla också, och då kan de ju inte bo ihop.

En av dem kommer då att få bo i den bur de har nu (150*70*90) om jag lyckas klämma in det nya förrådet där de ska stå. Eller så kommer jag att dela på ett av de stora facken, eller så får någon bo i extraburen. Kommer ha gott om burplats så det är inga problem :)

www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#25 OK :) Du skulle väl ha en snutt från Tilda också? Då kanske någon ska bo med den? ^^

ciss
0

#26: Ja, det ska jag. En hona, så om det funkar kanske den kan bo ihop med någon av dem. :)

www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

#27 Skoj! Hoppas det funkar då. :)

nana_staar
0

Funderar också på att ta in min kanin till hösten. Så bra att läsa det här ;)

Miiah
0

mina kaniner som jag har haft inne har alla trivts :)
Jag har dessutom stor balkong där de får vara och skutta på sommaren och så har dem alla haft en låda med jord och massa annat i så dem kan gräva ^^

Taci
0

Varför skulle det vara synd om henne ? :S Båda mina kaniner har från början varit utekaniner, Berit i flera år, innan de blev innekaniner. Märkte ingen skillnad, de var så sociala så, o sprang o gjorde glädjeskutt som vanligt på golvet :) Tycker absolut att du kan flytta in henne, det är Så mysigt med innekanin! O Engla verkar ju vara väldigt social o gilla dig mkt så hon skulle nog bara må bra av att få vara med lite mer :)

DreamerOf
0

Det brukar vara okej att ta in kaninerna om du noga vänjer dom :) bara du har en stor innebur som kanske är 120x60x60?